Bagi pemohon yang ingin mengeluarkan simpanan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) namun menghadapi masalah kerana telah menukar nombor telefon, pemohon boleh mengemaskini butiran berikut tanpa atau hadir ke kaunter KWSP.
Menurut KWSP, terdapat dua cara yang boleh dilakukan jika anda telah menukar nombor telefon iaitu;
- Jawab soalan keselamatan
- Mengemaskini nombor telefon baharu di kaunter atau kiosk KWSP
Langkah kemaskini nombor telefon KWSP yang telah didaftarkan semasa proses permohonan terdahulu
Untuk mendaftar atau membuat kemaskini nombor telefon TAC / OTP, anda diminta untuk hadir ke kiosk yang berdekatan kerana ia melibatkan pengesahan mykad dan memerlukan cap jari.
Malah, pemohon juga boleh membuat proses mengemaskini di kaunter atau cawangan KWSP yang dibuka.
Selain itu, tempoh pengemaskinian akan mengambil masa selama 24 jam dari tarikh pengemaskinian di kiosk.
Pengeluaran Khas TANPA kemaskini nombor telefon baru
Jika terdapat mana-mana pemohon yang ingin membuat permohonan pengeluaran khas tanpa menukar nombor telefon atau ke kaunter KWSP, pemohon boleh memilih untuk menjawab soalan keselamatan yang dipaparkan seperti dibawah ;
Untuk makluman, pemohon diminta untuk menjawab soalan berikut dengan betul bagi memudahkan proses permohonan pengeluaran khas anda.
Sumber :KWSP