Uncategorized By: Ad Ops March 13, 2018 @ 3:01pm

8 Perkara Perlu Tahu Jika Anda Batuk…Bahaya Sehingga Boleh Retak Tulang Rusuk!

Ramai yang beranggapan batuk merupakan satu masalah kecil dan normal. Namun, masalah batuk tidak boleh dipandang ringan kerana ia juga mungkin petanda kita menghidap sesuatu penyakit.

Jom ketahui jenis batuk yang dialami dan kesannya.

1. Jika anda batuk yang menyebabkan tekak kering, berkahak dan sengau, ia mungkin disebabkan alergi atau jangkitan sinus. Segera berjumpa doktor untuk mengenal pasti sama ada ia sinus atau hanya batuk biasa. Jika positif sinus, doktor mungkin akan memberikan anda antibiotik.

2. Jika anda sering batuk pada waktu malam, berlendir serta suara menjadi serak, anda mungkin menghidap asma dan memerlukan rawatan dengan inhaler.

3. Jika seseorang itu mengalami batuk berkahak, warna dan rupa kahak itu perlu diperhatikan untuk menentukan jenis jangkitan yang dialami. Menurut Perunding Pediatrik dan Dada, Dr. Patrick Chan, kahak yang bernanah dan berwarna keperangan menunjukkan jangkitan bakteria, manakala mukus kelabu keputihan menandakan alahan atau jangkitan virus. Sementara kahak berbuih dikaitkan dengan edema pulmonari (bengkak paru-paru), iaitu kesan kegagalan jantung.

4. Jika batuk anda berlangsung selama lebih daripada dua minggu, terutamanya jika ia disertai dengan mukus berdarah atau berkarat, serak, sakit menelan dan sakit dada, jangan pandang remeh kerana ia mungkin tanda kanser paru-paru. Menurut kajian, 65% daripada pesakit kanser paru-paru mempunyai batuk yang kronik pada awal diagnosis.

5. Jika anda seorang perokok atau bekas perokok yang mempunyai batuk kronik yang menghasilkan banyak lendir, terutamanya pada waktu pagi serta mengalami sesak nafas, anda mungkin berdepan dengan penyakit kronik pulmonari obstruktif (COPD) iaitu penyakit paru-paru yang menyebabkan masalah pernafasan. Di Amerika, jumlah wanita lebih ramai daripada lelaki yang telah meninggal dunia akibat keadaan ini. Jadi, jangan berlengah jika anda melihat tanda-tanda yang mencurigakan dan seeloknya, berhentilah merokok.

6. Jika batuk anda berlangsung lebih dari tiga minggu dan dipasangkan dengan sakit dada, berat badan, keletihan, demam, berpeluh malam, atau batuk darah, segera jumpa doktor kerana ia mungkin penyakit Tibi atau batuk kering. Tanpa rawatan, Tibi boleh membawa maut. Malah ia boleh merebak ke seluruh badan serta merosakkan tulang belakang, sendi, otak dan juga jantung.

7. Jika anda batuk dan sakit pada bahagian perut, ia mungkin simptom Gastroesophageal reflux disease (GERD). Bagi mengatasi masalah ini, segeralah berjumpa dengan doktor kerana ia mungkin menjadi lebih teruk jika tidak dirawat dari awal.

8. Last but not least, jika anda mengalami batuk yang terlalu kuat, ia boleh menyebabkan retak tulang rusuk, terutama di kalangan wanita yang bertulang lemah. Kekuatan dan kuasa batuk yang berpanjangan menyebabkan ketegangan pada otot sisi dada dan diafragma. Urat hidung juga boleh pecah dan otot di kawasan dubur dan kawasan-kawasan lain juga boleh pecah. Malah, bekas luka pembedahan mungkin juga boleh terbuka semula akibat batuk yang kuat dan berpanjangan.

Fuhhh! Seramnya… So kepada anda semua, jika mengalami batuk, please buat pemeriksaan doktor okay!

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Uncategorized Wed, 3 Apr 2019

Lelaki berusia beri risiko lebih tinggi kepada bayi berbanding wanita!

Jangan ingat wanita berusia sahaja yang boleh beri risiko kepada bayi.

Featured Tue, 18 Jun 2019
Sihat Wed, 27 Feb 2019

Ikuti 4 langkah urutan refleksologi bagi anda yang sukar tidur

Tiada apa yang lebih menggembirakan daripada tidur yang nyenyak selepas penat bekerja sepanjang hari.

Acara Mon, 8 Jan 2018

10 Tips Untuk Merahkan Bibir Secara Semulajadi Agar Tampil Lebih Menawan

Bibir adalah sebahagian dari tubuh manusia dan juga mencerminkan imej dan personaliti seseorang itu. Ianya juga adalah sebahagian aset penting bagi wanita, kerana bibir juga mencerminkan kesihatan. Bibir yang kusam dan tidak bermaya tentunya akan […]

Uncategorized Tue, 20 Feb 2018

Apa Itu OCD? Bukan Penyakit Mental Tapi….Keresahan Melampau!

Adakah anda pernah menyedari yang anda adalah pengidap Obsessive Compulsive Disorder (OCD) atau Obsesif Kompulsif? OCD adalah sejenis penyakit di mana seseorang obsesional dari aspek pemikiran, bayangan atau cara yang bertubi-tubi (rumination).

Uncategorized Tue, 27 Feb 2018

8 Selebriti Wanita Barat Yang Sebenarnya Menderita Akibat Penyakit Teruk

Bila anda tengok artis-artis wanita Barat, ramai yang kelihatan hidup mewah dengan penuh glamour. Tapi terkenal macam mana pun, mereka semua juga tak terkecuali dari terkena pelbagai jenis penyakit. Mereka pun manusia biasa juga, kan?

Uncategorized Wed, 14 Feb 2018

Desakan Doktor, Ifa Raziah Mengaku Pernah Bikin Body!

Demi mendapatkan raut wajah yang sempurna, senyuman yang menawan dan bentuk tubuh menggiurkan, kaedah menjadi pilihan bagi mereka yang obses pada kecantikan adalah dengan melakukan suntikan wajah termasuk  plastik surgeri dan rekonstruksi.

Uncategorized Mon, 12 Mar 2018

Sentuhan Magis Jurusolek ‘Degree’, Mencecah Pendapatan 5 Angka Sebulan!

Meski ada yang beranggapan pilihan kerjaya mereka sebagai jurusolek selebriti, seolah mempersia-siakan segulung ijazah yang ada, namun hal itu sedikitpun tidak membuatkan MUA (Make Up Artist), Syed Mohammad Faizal Syed Noh (Syed), 34, Syed Mohamad Fahmi Syed Shabthar (Syedewa), 30, Ahmad Muzairi Mohd Muzamer (Ary Muzamer), 31, mahupun Mohammad Sahir Mohd Sabri (Sahir), 29, berasa menyesal.
 
Apatah lagi, dengan keupayaan mereka menjana pendapatan lumayan setiap bulan sehingga mencecah lima angka, hasil daripada karya solekan yang mendapat permintaan ramai. 

Uncategorized Wed, 14 Mar 2018

Mudah & Confirm Sedap! Guna 3 Bahan Je Untuk Buat Brownies Atau Biskut Nutella

Tak mungkin ada orang di dunia ini yang tak suka Nutella. Dah lah lembut bila disapu di atas roti; gabungan coklat dan hazelnut dalam ramuannya juga memang perfect. Makan begitu saja pun boleh! Ooh, sedap yang […]

Uncategorized Thu, 14 Feb 2019

Figura Februari: Romantika Aeril, Wawa

7 tahun mendirikan rumah tangga, Aeril dan Wawa terus romantis!

| Live TV