Advertisement
FEATURED By: Attiqah Mohd 09 April 2020 (05:34pm)

‘Umpama Tanah Hiroshima Yang Dibom’-Tragedi Hitam 1991 Sungai Buloh Buat Netizen Sayu

Siapa sangka kawasan Sungai Buloh di Selangor suatu ketika dahulu pernah digemparkan dengan suatu peristiwa hitam yang meragut ramai nyawa dan puncanya hanya bermula dengan sebuah kilang mercun.

Seorang pemilik di Twitter, telah berkongsi cerita mengenai peristiwa hitam yang  berlaku di kawasan Sungai Buloh pada tahun 1991, tragedi tersebut diumpamakan seperti tanah Hiroshima yang dibom. 

Segalanya bermula daripada letupan dan kebakaran kilang mercun Bright Sparklers pada tanggal 7 Mei 1991. Letupan itu dikatakan berpunca daripada seorang ahli kimia dari Hong Kong yang sedang menjalankan ujikaji di tengah-tengah kawasan kilang, tanpa disangka mercun tersebut dikatakan meletup dan tumbang meluru ke tempat simpanan bunga api yang telah siap. 

Imej menunjukkan kereta dan harta awam ranap dalam tragedi letupan kilang di Sungai Buloh

Disebabkan kecuaian itu, kilang mercun itu terus terbakar dan menghasilkan letupan gergasi yang boleh didengari sejauh 7 km dari tempat kejadian. Dasyatnya!

Sejumlah 26 orang mayat yang berjaya ditemui, sebanyak 103 cedera dan selebihnya yang rentung gagal dijumpai di tempat kejadian 

Tragedi letupan itu telah meragut hampir ramai nyawa namun hanya 26 orang jasad  sahaja yang berjaya ditemui dan sebanyak 103 cedera dan selebihnya yang rentung gagal dijumpai. 

Mayat rentung dijumpai dalam peristiwa kebakaran kilang di Sungai Buloh

Sebanyak 200 kediaman penduduk di sekitar kilang tersebut hancur musnah dalam peristiwa itu. Dikatakan kesan gegaran dan bunyi yang terhasil daripada letupan itu diumpamakan seperti kesan bom letupan berkuasa tinggi. 

Sebanyak 20 letupan berlaku yang memusnahkan banyak rumah berdekatan termasuk juga kilang makanan, kilang haiwan, kilang papan dan kilang bahan pewarna makanan. Berpuluh kenderaan turut musnah. 

Sewaktu terjadinya letupan tersebut, dikatakan ramai pekerja kilang yang bertempiaran lari untuk menyelamatkan diri malah turut berlaku kemalangan jalan raya dan pelanggaran. Sekelip mata segalanya berubah dan beratus nyawa turut melayang!

Pasukan bomba dilihat berusaha memadamkan api dalam kebakaran

Raungan dan jeritan mangsa kedengaran dan berpuluh mangsa cedera dengan berlumuran darah

Selepas letupan tersebut tidak lagi kedengaran, suasana bertukar hiba dengan raungan dan jeritan kesakitan mangsa. Berpuluh mangsa dilihat menanggung kesakitan dengan darah merah berlumuran di wajah dan badan. Suasana semakin pilu apabila saudara mara mangsa yang terkorban berkumpul di kawasan kejadian untuk mencari mayat mangsa.

Disebabkan kelemahan peristiwa ini, Parlimen telah mewujudkan OHSA pada tahun 1994

Disebabkan kelemahan sistem pengurusan dalam kes ini, sekaligus sekaligus turut  membuka mata ramai pihak sehingga parlimen telah mewujudkan OHSA iaitu suatu undang-undang dan peraturan serta garis panduan buat para pekerja. 

Mesti korang tak sangka kan Malaysia pernah berdepan dengan peristiwa hitam ni? Walaupun dah berpuluh tahun berlalu, namun peristiwa ini wajar dijadikan pengajaran untuk kita semua!

Sumber: Twitter

| ARTIKEL Xtra

Celeb Buzz Wed, 4 Dec 2019

K-Clique Cipta Rekod Peribadi

Wah, tahniah K-Clique!

Celeb Buzz Fri, 18 Oct 2019

Pengembaraan Upin & Ipin ke Hollywood?

Hebatnya Upin & Ipin….!

Celeb Buzz Fri, 13 Sep 2019

Tiz Zaqyah Kecewa Dengan Mentaliti Pengotor

Siapa tidak sedih dan kecewa, kalau tempat yang pernah memberi ketenangan, kini penuh sampah sarap dan bunyi bising lagu dangdut. Perasaan itulah diluahkan pelakon jelita, Tiz Zaqyah di Twitternya selepas melawat pulau pelancongan popular Langkawi, minggu […]

Celeb Buzz Sat, 6 Apr 2019

Handphone Jatuh Terus Ganti Baru, Syahrini Dedah Tabiat Suami

Memberitahu suaminya seorang yang sangat pembersih, Reino juga…

Events Mon, 10 Dec 2018

Hilton Petaling Jaya Brings Joy to Children from Rumah Jaireh this Christmas

It was a gorgeous Christmas experience for the children.

Celeb Buzz Mon, 9 Sep 2019

Tunai Umrah…Lan Solo Mohon Doa Peminat!

Semoga mendapat Umrah yang mabrur buat Lan Solo dan seluruh ahli keluarganya. Insha Allah…

Celeb Buzz Wed, 28 Aug 2019

Pilih Gadis Biasa, Begini Rupanya Wajah Calon Menantu Presiden Indonesia

Kaesang juga dilaporkan sudah mengenali rapat keluarga teman wanitanya itu.

Celeb Buzz Tue, 13 Nov 2018

Kak Lina Pom Pom Akui Kini Hangat Bercinta

Sama-samalah kita doakan yang terbaik buat Kak Lina kita dan juga baby Sefhia okay!

 

FEATURED Mon, 8 Oct 2018

Fathia Latiff Tak Setuju Wany Hasrita Menang Artis Paling Popular?

Suara pun macam katak ada hati nak menang nampak sangat RASUAH. FACE THE REALITY LISTEN TO HER SONG CAREFULLY!

Events Thu, 13 Sep 2018

#daiTV3 : Da’i Amirul Terlepas Peluang, Da’i Raishah Tersingkir!

Saksikan separuh akhir #daiTV3 Pendakwah Nusantara hanya di TV3

| Live TV

Advertisement

| TRENDING

| DRAMA

| FILEM

| APLIKASI COOL