Hiburan By: Del14 January 5, 2020 @ 1:00pm

Ayda Jebat Digelar Psiko Kerana Cindai?

Penyanyi dan pelakon, Ayda Jebat dikira berjaya membawa watak seorang gadis yang menderita penyakit bipolar disorder di dalam drama rantaian terbaharu lakonannya, Cindai apabila menerima pelbagai jenis reaksi masyarakat yang kurang senang dengan watak yang dibawanya sehingga kan kotak mesej dihujani mesej peribadi di Instagram. 

“Saya paparkan realiti kehidupan sebenar.  Orang luar harus tahu ramai golongan bipolar disorder yang menderita di sebalik kegembiraan. 

“Ada  yang gelar saya persis watak Chucky dalam filem Child’s Play dan Joker.  Ada juga yang menghantar komen bukan-bukan dengan mengatakan saya wanita psiko dan gila. 

“Saya juga menerima mesej daripada pesakit bipolar disorder yang mengakui terganggu dengan watak yang saya bawakan itu.  Niat saya hanya satu iaitu nak memberi pendedahan mengenai penyakit ini. 

“Jika ada yang membenci atau geram saya tak boleh nak buat apa.  Saya sedaya upaya membawakan watak itu dengan sebaik mungkin hingga saya mengalami kecederaan ketika penggambaran,” katanya kepada Harian Metro. 

Ayda mengakui watak Cindai merupakan salah satu watak yang paling sukar untuk dibawanya dan dia cuba sedaya upaya untuk menyelami perasaan Cindai sebagai seorang pesakit yang mengalami gangguan jiwa supaya ia dapat membuat mata dan minda penonton terhadap mereka yang menderita penyakit ini. 

“Ia antara watak yang sukar untuk saya bawakan setakat ini.  Saya tidak hanya perlu menjadi Cindai yang sering dibuli dan disisihkan tetapi perlu melalui fasa hidup yang berlainan zaman dewasanya. 

“Sebenarnya ramai yang mengalami penyakit ini.  Jika tidak dirawat, lama-kelamaan ia boleh mengancam nyawa dan melakukan hal yang bukan-bukan. 

“Saya berterima kasih kepada pihak produksi dan stesen televisyen kerana mengetengahkan mengenai penyakit itu untuk memberi pengajaran kepada penonton,” katanya yang turut menjelaskan kondisi seorang pesakit bipolar disorder melalui sebuah entri di Instagramnya. 

 
 
 
View this post on Instagram

? . Trending today! Semua dalam #Cindai ada dark side? Comment! Panas cerita harini. Kat twitter macam nak meletop! Mind blow, plot twist. Sakit otak tak tengok? Salah Cindai ke? ? . Nampak macam baik, tapi kena baik-baik. Nampak baik hati, tapi kena hati-hati. . ______________________________________________________________ . BIPOLAR DISORDER : . Manic : Ciri & gejala yang muncul dari gangguan bipolar – . 1. Berasa terlalu bahagia dan bersemangat. 2. Sangat sensitif dan mudah tersinggung. 3. Banyak makan. 4. Kurang tidur. 5. Bersikap gegabah dan melakukan kegiatan yang berisiko. 6. Bercakap dengan sangat cepat dan mengubah topik pembicaraan dari satu topik ke yang lainnya. 7. Mengalami penurunan kemampuan untuk melakukan penilaian atau membuat suatu keputusan. 8. Dapat melihat hal-hal aneh dan mendengar suara-suara misteri . Depresif : Tanda & gejala gangguan bipolar – . 1. Berasa sangat bersedih dan kehilangan harapan pada jangka waktu yang panjang. 2. Kehilangan minat dalam melakukan kegiatan harian. 3. Makan lebih sedikit. 4. Rasa ngantuk dan malas. 5. Berasa terlalu sadar diri dan minder. 6. Susah fokus. 7. Ada niat atau terfikir untuk bunuh diri. . Hal-hal di atas terjadi beberapa kali setahun atau bahkan setiap minggu. Harap hubungi doktor apabila anda dan orang yang anda sayangi menunjukkan gejala yang telah disebutkan di atas. . #AydaJebat #Cindai #CindaiReihana #BipolarDisorder #JSPictures #BetterThanYou #KuIdamkanBahagiaKuPendamkanDuka

A post shared by Ayda Jebat (@aydajebat) on

Cindai, sebuah drama rantaian terbitan JS Pictures arahan Jinggo, dibintangi oleh Ayda Jebat, Catriona Ross, Syazuwan Hassan, Nazim Othman, Niezam Zaidi, Fatin Afeefa dan Raysha Rizrose dan ditayangkan melalui slot Samarinda TV3 sejak 23 Disember lalu. 

Lagu nyanyian Ayda iaitu ‘Better Than You‘ turut dipilih menjadi runut bunyi bagi drama tersebut. 

 

Kredit Foto: Instagram @aydajebat 

 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Hiburan Sat, 28 Apr 2018

Sajat Takut Jumpa Wartawan?

Nampaknya majlis pelancaran Nur Sajat Rated Xtra ni turut mendapat perhatian para media. Mungkin inilah sebabnya Sajat takut kerana, beliau bakal ‘diserang’ dengan soalan-soalan panas oleh wartawan tempatan kita

Hiburan Thu, 25 Jul 2019

Faizal Tahir Mahu Bersara?

Satu hal mengenai album ini, ia adalah album saya yang terakhir

Hiburan Mon, 9 Jul 2018

Hos Kacak Diserang Individu Misteri?

Menerusi posting berkenaan, penulisannya menggambarkan dirinya sedang bersedih apabila dilabel sebagai hos ‘sendu’. Aik, kenapa tu?

Featured Mon, 13 Sep 2021
Selebriti Fri, 24 Apr 2020
Hiburan Fri, 26 Jul 2019
Hiburan Fri, 6 Apr 2018

《再见萤火虫》导演高畑勋病逝!享寿82岁

日本动画产业巨匠高畑勋6日传出死亡消息,享寿82岁。关系者透露去年夏天起,大师就因为身体状况住院好几次了,突如其来的消息也让许多动画迷感到相当可惜。

Hiburan Wed, 29 May 2019

High Heels VS Sneakers, Mana Satu Pilihan Ara Johari?

Ara juga belum bercadang tampil dengan imej berambut panjang memandangkan selesa dengan imej begini.

Hiburan Sat, 15 Dec 2018

八度空间2019年吉祥物诞生啦!是柑还是猪?

八度空间2019年吉祥物诞生啦!到底是长得像猪的柑,还是长得像柑的猪?

| Live TV