Euforia Bola 2026
Filem By: Salma Syahbuddin November 15, 2018 @ 11:50am

10 Fakta Menarik Dalam Mocha Kau Bahagia 2 Yang Wajib Korang Tahu!

Ramai yang semakin menggilai siri drama Mocha Kau Bahagia 2 (MKB2) yang menampilkan gandingan pelakon popular seperti,  Syafiq Kyle, Farah Nabilah, Syafie Naswip, Eyra Hazali dan ramai lagi pelakon-pelakon hebat. Sejak musim pertama drama ini, karakter Syafiq Kyle sebagai Firdaus membuatkan orang percaya yang beliau memang betul-betul seorang barista! Hebat betul Syafiq ni kan?

So, istimewa kali ini, xtra nak kongsikan dengan korang semua, beberapa trivia menarik sepanjang pembikinan drama bersiri Mocha Kau Bahagia 2. Let’s check it out!

  1. DUA LOKASI BERBEZA?

Tak sangka kan? Penggambaran MKB2 sebenarnya dijalankan didua lokasi yang berbeza. Dua lokasi tersebut adalah di McDonald’s Taman Connaught, Cheras dan McDonald’s Putrajaya.

Penggambaran didua lokasi ini adalah untuk menunjukkan suasana dan keadaan sebenar di dalam dan di luar McDonald’s. Mesti korang tak perasan kan? Jadi, kepada semua peminat #MochaKauBahagi2 lepasni korang bolehlah ‘usha’ sama ada McDonald’s yang korang pegi tu adalah McDonald’s Taman Connaught, Cheras ataupun McDonald’s Putrajaya. Sambil-sambil tu, bolehlah korang feeling macam dalam drama MKB2.

    2. McCAFE TRADEMARK PERCINTAAN MELUR DAN FIRDAUS

Sumber : Instagram @farahnabilahofficial

Apa lah agaknya yang trademark sangat tu? Sebenarnya, Farah Nabilah sempat kongsikan tentang kisah disebalik MKB1 sehinggalah MKB2.  

Mana taknya, disebabkan kejayaan MKB, McCafe sudah menjadi trademark kisah percintaan antara Firdaus dan Melur. Yelah, setiap kali peminat beliau purchase kopi di McCafe, pastinya mereka akan tag Farah Nabilah di Instagram! #Wow! Hebat sungguh penangan MKB ni kan?

   3. BELAJAR BAHASA ISYARAT DALAM MKB2!

Ini satu lagi trivia menarik yang patut xtra kongsikan dengan korang semua! Tahu tak, pelakon seperti Eyra Hazali, Fatimah Abu Bakar dan Syafie Naswip  sebenarnya diberikan tunjuk ajar dalam mempelajari bahasa isyarat oleh tenaga pengajar professional tau!

Dan, kalau betul korang peminat setia MKB2, pastinya korang menyedari kehadiran pelakon Eyra Hazali, yang membawa watak sebagai seorang yang bisu? Tahu tak, sebenarnya watak Erin ni adalah salah satu cara untuk McDonald’s mendedikasikan golongan kelainan upaya (OKU) supaya golongan ini sama seperti manusia biasa. Haa, tu pasal lah, kalau korang dah tengok episod 3 baru-baru ini, korang mesti perasan Eyrin (Eyra Hazali) ada menggunakan kiosk untuk memesan kopi kegemarannya. Kalau korang nak tahu, mesin yang digunakan tu dipanggil sebagai Kiosk Digital.

Tujuan Kiosk Digital ini disediakan adalah untuk memberi kemudahan dan memenuhi keperluan pelanggan untuk membuat pesanan di restoran McDonald’s. Korang pun boleh cuba nanti!

    4. EVERY CUP OF COFFEE, IS A REAL CUP COFFEE!

Next trivia guys! Kalau kita lihat dalam scene MKB2, setiap air kopi yang dihidangkan semasa penggambaran adalah air kopi sebenar dan bukan Fake! Ye, ini bagi memastikan pelakon dapat menghayati setiap scene dengan real. Al-maklumlah, selalunya kan dalam scene drama je, mesti orang akan ingat scene minum je, mesti kena berpura-pura minum. Tapi tidak dalam MKB2! Every cup of coffee, is a real cup of coffee okay! Dan, setiap kopi yang korang pesan tu adalah betul-betul baru di brew tau! Tu pasal lah, kalau korang order McCafe, korang akan dapat rasa kopi yang fresh.

    5. SERIUS LAH, INI SCENE PALING SUSAH BUAT FARAH NABILAH

Betul! Scene menangis adalah scene paling susah buat Farah Nabilah. Mana taknya, masuk je hari pertama penggambaran, beliau sudah diminta untuk menangis. Haih, inilah cabaran sebagai seorang pelakon kan? Tapi, apa yang patut dipuji, Farah bukan sahaja professional dalam membawakan watak beliau, malah scene tersebut juga berjaya dengan hanya sekali take sahaja tau. Tahniah Farah!

   6. LAMARAN PALING EPIK! 

Yes! Walaupun Daus tu nampak macam gabra, tapi bab lamaran dia memang champion! Siapa ingat masa Firdaus melamar Melur dalam kereta? Epik kan! Scene ini dilakukan pada waktu tengah malam and you know what? Memang Farah Nabilah tak tau pun sebenarnya ada cincin di bawah cawan McCafe tu! Pengarah saja je, nak rahsiakan scene ni. Semuanya untuk dapatkan feel yang terbaik dari Farah. Alaaa so sweet! Lepas ni, kalau boyfriend korang proposed korang guna cara ni, korang tau lah mana diorang dapat idea ni kan?

   7. SCENE TAMPAR FARAH NABILAH DAN SYAFIQ KYLE. INI REAL OKAY!

Pergh! Ini serius okay! Adegan Farah Nabilah menampar Syafiq Kyle sebenarnya untuk menjiwai watak masing-masing. Yelah, mereka kan professional.  Lagipun, dalam MKB2 ni, kedua-duanya pun pasangan kekasih, jadi mesti ada konflik yang berlaku antara mereka. Oppsss! Kalau tak, takkan lah, Melur sengaja nak tampar Firdaus kan? Tapi, sakit kot!

   8. TAK TAHU PULAK SYAFIE NASWIP BOLEH BUAT KOPI

Haa, jangan pandang sebelah mata tau, kalau Syafie Naswip terkenal dengan wataknya yang selalu membawakan watak-watak sedih sehingga terkesan di jiwa setiap masyarakat. Kali ini, lain pulak ceritanya, pelakon hebat macam Syafie Naswip pun pandai buat kopi. Yelah, dalam MKB2 ni, Syafie bukan sahaja memegang watak sebagai seorang barista, tetapi, beliau juga turut diminta  menyediakan kopi bagi setiap scene melibatkan diri beliau. Wah, Menarikkan?

   9. LAGU-LAGU YANG BEST!

Ini adalah antara fakta yang menarik, yang patut xtra kongsikan dengan semua. Mesti korang perasan lagu-lagu dalam MKB2 kan? Theme song Mocha Kau Bahagia dinyanyi dan digubah semula oleh Amylea. Amylea diberikan skrip untuk beliau menghayati dan terus mengubah semula lagu asal mengikut jalan cerita. Sebenarnya lagu asal adalah Fantasia Bulan Madu yang dinyanyikan oleh Search. Sedapkan? Sesuai dengan mood drama ini. Banyak lagi lagu-lagu menarik seperti Jatuh oleh Liyana Fizi dan Haruskah Ku Pergi oleh Dato’ Sheila Majid. Haa, sambil nonton MKB2, bolehlah korang feeling dengar lagu- lagu best!

   10. KORANG RASA FIRDAUS BERJAYA KAHWIN DENGAN MELUR TAK?

Trivia terakhir, berjaya kah Firdaus kahwin dengan Melur? Walaupun sudah 3 tahun declare dengan Melur, Firdaus kelihatannya masih takut akan sebarang komitmen. Termasuklah perkahwinan. Yelah, nak melamar Melur pun ambil masa yang agak lama kan? Hurmm.. Semua persoalan, marah, sedih, akan terjawab di dalam episod akhir

Kepada korang yang busy dan tak sempat nak tengok TV kat rumah, jangan risau korang boleh menyaksikan kesemua episod Mocha Kau Bahagia 2 di YouTube TV3Malaysia

Atau, korang boleh saksikan disebalik tabir pembikinan drama Mocha Kau Bahagia 2, scene yang kelakar, Trailer dan kesemua gambar pelakon kesayangan korang sepanjang penggambaran drama ini dengan hanya memuat turun Aplikasi dibawah!  

Android: http://bit.ly/mcdappandroid
iOS: http://bit.ly/mcdappios 

Sambil-sambil tu bolehlah korang minum Mocha!

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Filem Wed, 27 Feb 2019
Filem Mon, 15 Apr 2019

萧丽玲荧幕初吻给了原腾!李伟燊吃醋狂酸

萧丽玲荧幕初吻给了原腾,李伟燊发布会上吃醋狂酸“我也要加吻戏!”

Filem Thu, 23 Nov 2023

Iman Tanpa Makmum Martabat Karya Nusantara

Sudah ditayangkan di negara jiran pada bulan lalu, filem Imam Tanpa Makmum merupakan naskhah romantik komedi terbitan produksi Indonesia, Syakir Pictures dengan kerjasama Onprima Studio dan bakal menemui peminat Malaysia bermula 30 November ini. Menurut […]

Filem Wed, 21 Nov 2018

非看《我的非一般岳母》不可的五大原因!

八度空间《我的非一般岳母》即将启播!有别于过往灵异题材,这部剧到底有哪些看点呢?

Filem Tue, 19 Nov 2019
Filem Thu, 5 Apr 2018

有别以往医疗剧《致忘了诗的你》更引共鸣

喜欢医疗剧的你,怎能错过韩国新剧《致忘了诗的你》呢?虽然拍摄背景是医院,但有别于过往这回的故事发展将围绕着治疗师、复健治疗师、X光操作师、护士以及实习生等,而不再只是医生,打破公式化的电视剧框架!

Featured Mon, 6 Nov 2023

Fattah Amin & Fazura Bergabung Dalam Prekuel Mat Kilau?

Wah, mesti gempak ni berlakon suami isteri❤️‍🔥❤️‍🔥

Filem Thu, 11 Jul 2019

Betul Ke Ustaz Hamadi ‘Hidup Semula’?

Wahhh, tak sabarnya nak tunggu!

Filem Thu, 11 Apr 2019

超喷饭情节!电影《Friend Zone》要你笑着流泪

泰国浪漫爱情喜剧《Friend Zone》(限时好友)大马终于上映啦!

error: Content is protected !!