Euforia Bola 2026
LIFESTYLE By: SGMS Enal December 20, 2019 @ 10:27am

10 Tips Untuk Newbie Nak Berjaya Jadi ‘Make Up Artist’

Make Up Artist atau singkatan MUA sangat sinonim dengan masyarakat sekarang bahkan mereka dikatakan hits dan dicari dimana-mana. Mereka bukan sahaja menjadi seorang jurusolek malah pemegang amanah penting kerana menyentuh wajah orang yang tidak dikenali dengan mudah.

Ikuti perkongsian daripada ‘senior’ MUA, Shazreeyana atau lebih dikenali sebagai Kak Love tentang kriteria yang perlu ada pada MUA.

Antara orang penting dalam majlis

Paling penting adalah Attitude

 

MUA kena datang dengan attitude yang baik & menyenangkan. Ceria bak suria pagi bersinar. Apa saja masalah kita, letak ke tepi dulu. Jangan dok bercerita masalah kena pukul suami, suami curang, kena tipu dengan staff, kereta kena curi atau apa saja. Bersembang dengan santai.

Pelanggan ambil perhidmatan kita untuk mencantikkan dia, bukan bagi dia tambah stress. Buka lagu yang relaxing sambil berkarya.

2. JAGA TATATERTIB & ADAB

Kita juga kena ingat, pengantin juga perlukan suasana yang tenang untuk bersiap & kita juga sebagai MUA tak dapat nak berkarya kalau fikiran tak tenang. Tapi jangan sampai mengguris perasaan orang sekeliling juga terutama keluarga & kawan rapat pengantin.

3. PROFESSIONALISM

Jangan bercerita perkara negatif pasal majlis

4. ETIKA BERPAKAIAN & PENAMPILAN

Memang tugas MUA ni mencantikkan clients. Tapi kena juga ingat kita ni dalam beauty industry. Kalau MUA sendiri tak jaga kebersihan dan kekemasan diri sendiri, macam mana nak yakinkan prospek? Elakkan pakaian yang terlalu mendedah. Walaupun freelance MUA, etika kerja harus dijaga.

5. JANGAN SOMBONG,JADA ADAB & SENTIASA MERENDAH DIRI

Dengan photographer & videographer pun, tegur-tegur la sama. Jangan diam membisu buat macam diorang tak wujud pulak. Kita bekerja dalam industri yang sama, pi mai pi mai akan jumpa juga dekat event lain atau sosial media. Kita saling memerlukan. Harus ada kerjasama dan toleransi.

Jangan la berus kotor, sponge kepam kulat setahun tak cuci

Jangan la tulis dalam buku atau pakai calendar zaman batu lagi.

Deposit adalah wajib untuk semua MUA

Apa yang penting dua terakhir ini iaitu jujur dan amanah

Jangan biar client tertunggu-tunggu atau kelam kabut cari pengganti pula. Bila client ambil servis kita, dah jadi amanah untuk kita jalankan tugas kita dengan baik dan memudahkan urusan pengantin.

Jangan tamak

Jangan cancel job dengan client yang dah bayar deposit hanya sebab ada client lain nak bayar lebih mahal, atau ada VVIP/selebriti terkenal panggil kita mekap. Kena sentiasa ingat, Tuhan bagi rezeki pada kita & bila2 masa pun Tuhan boleh tarik balik. Jangan tamak.

Jaga amanah & kepercayaan yang client dah bagi pada kita. Beberapa kali kami dipanggil untuk makeup VVIP dan selebriti tapi terpaksa tolak sebab dah ada pengantin yang dah booking. Jangan rasa rugi.Kalau tu rezeki kita, pasti akan dapat juga suatu hari nanti.

Pesannya kepada wanita dan lelaki yang berjinak dalam bidang ini.

Kami harap perkongsian kami sedikit sebanyak dapat membantu MUA baru yang nak jadikan makeup ni sebagai career.

Katanya, 10 tahun dulu tak ada orang nak ajar semua ni. Semua redah dan tempuh sendiri. Sosial media pun belum berkembang.

Sumber: Shazreeyana

 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Fab Foodies! Sun, 29 Jul 2018

不只苹果…6水果「连皮吃更好」你敢吃奇异果的皮吗?

不只苹果,这些水果的皮最好也吞下去!

Fab Foodies! Mon, 27 Aug 2018

Government MIGHT Place Tax on Soda Drinks

It’s for the sake of our health!

LIFESTYLE Tue, 25 Feb 2020

Kenapa Ada Api Warna Biru, Merah Dan Putih?

Hal ini berlaku disebabkan perbezaan bahan yang terbakar mempengaruhi warna api yang terhasil

#BabyXTRA Fri, 10 Mar 2023

#BabyXTRA: Isteri ‘Burnout’ Semasa Berpantang… Suami Pula ‘Lepas Tangan’? Aeril Zafrel Kongsi Tips Penting

Banyak kes suami selalu lepas tangan kan terutamanya bila isteri tengah pantang 😌 Aeril wajar jadi suami contoh!

Events Tue, 15 Jan 2019

Musim Perayaan Ini Lebih ONG Dengan CJ WOW Shop!

Wow kan rumah anda dengan WOW Your Home!

LIFESTYLE Sat, 1 Sep 2018

Whoops…Ini Tanda Kamu Sedang ‘Date A Playboy’

Lelaki Playboy. Pernahkah anda mengenal ciri-ciri Lelaki Playboy ? Jika tidak pernah jom ketahuinya di sini..

LIFESTYLE Fri, 25 Oct 2019

那些你不知道的事!揭开云顶《尸速列车》鬼屋幕后制作过程

全球首间《尸速列车》鬼屋将于2019年10月31日正式推介;幕后制作过程及等疑惑,《XTRA》就此为你揭开!

LIFESTYLE Wed, 3 Apr 2019

你不可不知的清明扫墓小常识!

扫墓这个传统习俗,除了农历新年外是华人很重视的日子,但是你知道吗?清明节扫墓有着很多的讲究……

LIFESTYLE Sat, 2 Mar 2019

6 Tanda Kemungkinan Anak Anda Didera Selepas Ambil Dari Pusat Penjagaan

bu bapalah seharusnya memainkan peranan dan peka dengan perubahan yang berlaku tehadap anak-anak anda.

LIFESTYLE Sat, 1 Feb 2020

Nak Menang Percutian Sepanjang 12 Bulan Ke 12 Destinasi? Baca Artikel Ini Sampai Habis!

Para pemenang yang dipilih akan diberikan tiket penerbangan termasuk penginapan dan wang poket bernilai RM1500.

error: Content is protected !!