Euforia Bola 2026
LIFESTYLE By: SGMS Enal January 15, 2020 @ 3:19pm

Kongsi Tips Kawal Suis Rumah Guna Suara

 Pernah tak suatu hari anda terfikir untuk kawal semua peralatan elektrik di rumah hanya menggunakan suara sahaja? Pernah terfikir tak untuk ubah sistem elektri rumah anda macam rumah ‘Iron Man’.

laman Facebook, Malaysia D.I.Y. Pemilik laman Facebook ini berkongsi sebuah video yang dituruti dengan kelengkapan yang diperlukan untuk mengawal televisyen, pintu pagar, suis lampu dan kipas hanya menggunakan suara sahaja.

Perkongsian sebegini sangat menarik perhatian netizen dan ramai yang mengimpikan untuk memiliki sistem semudah ini.

Menurut admin laman Facebook ini, hanya memerlukan modal sebanyak RM300 sehingga RM400 sahaja untuk menjadikan impian ini satu realiti. Pertama sekali beliau membeli Sonoff Switch dengan harga RM20++. Menurut beliau, alat ini boleh didapti secara online di laman web membeli belah online.

Kemudian, alat kedua yang perlu dibeli adalah Amazon Echo Dot (Alexa) dengan harga RM230 sehingga RM300 sahaja yang juga boleh didapti secara atas talian.

Jom ikuti perkongsian penuh daripada Malaysia D.I.Y ini bagaimana ingin mengubah rumah menjadi seperti rumah ‘Iron Man’. Semoga bermanfaat.

Hari ni ramai yg pm admin mcm mana nak diy semat home ni. ada yg tanya rega. Ada yg tanya apa nak kena beli. Ok sini admin bagi step by step. 

-update combine dgn IFTTT mcm rumah ironman dah. 
-update fire tv stik. Tv voice control.

1. Beli sonoff switch (rm20.00 ++)
Fungsinya. Sbgai suis nak control apa saja barang letrik. Suis ni kena connect wifi kita dan kita potong wayar sebelum masuk ke alatan kita letak benda ni. 
Dengan ada suis ni rumah kita dah kira smart. Boleh dah control guna apps hp (ewelink) sama ada dekat atau jauh. Benda ni tak perlukan alexa pun nak control. Cuma tak boleh voice control kalau alexa takde. 
Mana nak beli? Lazada, shopee. Cari sonoff switch.


2. Amazon echo dot (alexa). Rege (rm230-300). Beli dari lazada guna discount code. Amik code dari lalalaxx.com. Apa fugsi benda ni? Fungsinya bukan hanya voice control smart home kita mcm rumah ironman tu. Tapi terlalu banyak. Apa saja kita boleh tanya dia. Suh dia nyanyi pun boleh. Wiki ke. Ckp dengan kucing kite. 

 
Reminder. Timer. Alarm. Apa saja. Skillnya beratus2 ribu dan admin pun tak explorer habis lagi. Benda ni simple. Just plug n play. Connect wifi kita. Powernya micro usb. Nak letak mana2 pun boleh. dia special sampaikan kita bisik pun dia dengo. Jarak jauh atau bising pun dia masih dengo. Nak test mcm mana alexa ni fungsi korang download dr AppStore atau playstore “reverb”. Dah boleh sembang cuma takleh control device.

3. Lain2 aksersori tu korang boleh tambah pelan2 tunggu gaji. 1 bulan 1 device pun ok sbb tak mahal pun aksesori dia. Yg paling mahal alexa tu je.

4. Admin juga rekeman korang gunakan servis IFTTT yg semestinya percuma. Boleh set timer atau alert dari sini. Korang boleh set location dlm tu. Contohnya bila korang balik rumah lampu dan alatan sptr autogate, kipas atau ekon terbuka sendiri bila korang sampai semua dah tersedia. Begitu sebaliknya bila korang keluar kawasan rumah semua tertutup sendiri. Korang masuk rumah alexa dah ucapkan helo dan bacakan info atau berita.


5. Sekiranya bajet anda ada lebihan, boleh beli fire tv stik dari Amazon. Fungsi sama mcm android tv. Cucuk kat hdmi tv sedia ada. Tapi yg specialnya tv ni boleh dikawal juga menggunakan suara sama ada tukar chanel atau volume. Remotenya juga boleh berfungsi sebagai mic sekiranya anda berada jauh dari alexa. Rege rm200 ++

Kesimpulannya. Kos antara 3-4 rat je. Alexa ni takde pun takpe kalau takmau voice control.

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Fab Foodies! Sun, 17 Jun 2018

Elak Epal Lebam Lepas Dipotong Ikut Tips Ini

Petua ini juga boleh digunakan untuk buah pear, lai, pisang, atau buah-buahan lain

LIFESTYLE Sun, 12 May 2019

Pengguna Vape Terdedah Dengan Kanser Mulut

Dikesan mempunyai kandungan tinggi bahan kimia bersifat karsinogen di dalam badan yang diakitkan dengan kanser mulut dan kanser tekak

TECH Mon, 7 Oct 2019

Tinggalkan Facebook! Tapi….

Penyelidik mendapati, individu yang menutup akaun Facebook mereka menjadi lebih gembira, produktif dan tidak lagi tertekan.

LIFESTYLE Thu, 19 Jul 2018

SAH, Kasut Sekolah Hitam Bermula Tahun Depan!

Baiklah, mulai tahun depan, murid-murid akan memakai kasut hitam, bukan kasut putih lagi. No more kapur kasut lepas ni okay, adik-adik!

LIFESTYLE Thu, 10 Oct 2019

Jangan Bercakap Kasar, Anak Akan Ikut!

Please Mak Ayah, Educate Anak Kau Kat Rumah Tu

Hiburan Sat, 14 Jul 2018

TIME Beri Amaran Kepada Telekom Malaysia

Awal minggu ini, kita dihidangkan dengan pengumuman berkenaan pakej unifi Turbo daripada Telekom Malaysia(TM) kepada semua pelanggan mereka. Ia tentunya merupakan satu berita yang amat menggembirakan pengguna internet di Malaysia yang sudah lama mengidamkan internet yang lebih […]

LIFESTYLE Wed, 27 Mar 2019

Hilton is Having a Special Southeast Asia April Sale!

All Hilton hotels across South East Asia are on discount!

TECH Wed, 19 Dec 2018

Larangan Menggunakan Peranti Huawei dan Zte di Jepun

Amerika Syarikat telah menjemput sekutunya untuk memboikot penggunaan peranti Huawei. Perkara yang sama dilakukan oleh Australia, New Zealand dan United Kingdom. Baru-baru ini, Jepun juga menganggap perkara yang sama.

TECH Fri, 13 Jul 2018

雨天神器「漂浮雨伞」空出双手自拍都没问题

有时拿东西或抱小孩,又要同时空出只手来撑伞真的麻烦透顶,有个魔术师从他的街头表演中挤出灵感,想让他所使用的「漂浮雨伞」真的量产,在市面上推出这种商品让大家都能买到,是不是很棒呢?

TECH Thu, 19 Sep 2019

3 Aplikasi Untuk Mengesan “Laptop” Yang Dicuri

Pernahkah anda tahu bahawa kita boleh mengesan “laptop” kita yang dicuri?

error: Content is protected !!