Euforia Bola 2026
Filem By: Salma Syahbuddin November 15, 2018 @ 11:50am

10 Fakta Menarik Dalam Mocha Kau Bahagia 2 Yang Wajib Korang Tahu!

Ramai yang semakin menggilai siri drama Mocha Kau Bahagia 2 (MKB2) yang menampilkan gandingan pelakon popular seperti,  Syafiq Kyle, Farah Nabilah, Syafie Naswip, Eyra Hazali dan ramai lagi pelakon-pelakon hebat. Sejak musim pertama drama ini, karakter Syafiq Kyle sebagai Firdaus membuatkan orang percaya yang beliau memang betul-betul seorang barista! Hebat betul Syafiq ni kan?

So, istimewa kali ini, xtra nak kongsikan dengan korang semua, beberapa trivia menarik sepanjang pembikinan drama bersiri Mocha Kau Bahagia 2. Let’s check it out!

  1. DUA LOKASI BERBEZA?

Tak sangka kan? Penggambaran MKB2 sebenarnya dijalankan didua lokasi yang berbeza. Dua lokasi tersebut adalah di McDonald’s Taman Connaught, Cheras dan McDonald’s Putrajaya.

Penggambaran didua lokasi ini adalah untuk menunjukkan suasana dan keadaan sebenar di dalam dan di luar McDonald’s. Mesti korang tak perasan kan? Jadi, kepada semua peminat #MochaKauBahagi2 lepasni korang bolehlah ‘usha’ sama ada McDonald’s yang korang pegi tu adalah McDonald’s Taman Connaught, Cheras ataupun McDonald’s Putrajaya. Sambil-sambil tu, bolehlah korang feeling macam dalam drama MKB2.

    2. McCAFE TRADEMARK PERCINTAAN MELUR DAN FIRDAUS

Sumber : Instagram @farahnabilahofficial

Apa lah agaknya yang trademark sangat tu? Sebenarnya, Farah Nabilah sempat kongsikan tentang kisah disebalik MKB1 sehinggalah MKB2.  

Mana taknya, disebabkan kejayaan MKB, McCafe sudah menjadi trademark kisah percintaan antara Firdaus dan Melur. Yelah, setiap kali peminat beliau purchase kopi di McCafe, pastinya mereka akan tag Farah Nabilah di Instagram! #Wow! Hebat sungguh penangan MKB ni kan?

   3. BELAJAR BAHASA ISYARAT DALAM MKB2!

Ini satu lagi trivia menarik yang patut xtra kongsikan dengan korang semua! Tahu tak, pelakon seperti Eyra Hazali, Fatimah Abu Bakar dan Syafie Naswip  sebenarnya diberikan tunjuk ajar dalam mempelajari bahasa isyarat oleh tenaga pengajar professional tau!

Dan, kalau betul korang peminat setia MKB2, pastinya korang menyedari kehadiran pelakon Eyra Hazali, yang membawa watak sebagai seorang yang bisu? Tahu tak, sebenarnya watak Erin ni adalah salah satu cara untuk McDonald’s mendedikasikan golongan kelainan upaya (OKU) supaya golongan ini sama seperti manusia biasa. Haa, tu pasal lah, kalau korang dah tengok episod 3 baru-baru ini, korang mesti perasan Eyrin (Eyra Hazali) ada menggunakan kiosk untuk memesan kopi kegemarannya. Kalau korang nak tahu, mesin yang digunakan tu dipanggil sebagai Kiosk Digital.

Tujuan Kiosk Digital ini disediakan adalah untuk memberi kemudahan dan memenuhi keperluan pelanggan untuk membuat pesanan di restoran McDonald’s. Korang pun boleh cuba nanti!

    4. EVERY CUP OF COFFEE, IS A REAL CUP COFFEE!

Next trivia guys! Kalau kita lihat dalam scene MKB2, setiap air kopi yang dihidangkan semasa penggambaran adalah air kopi sebenar dan bukan Fake! Ye, ini bagi memastikan pelakon dapat menghayati setiap scene dengan real. Al-maklumlah, selalunya kan dalam scene drama je, mesti orang akan ingat scene minum je, mesti kena berpura-pura minum. Tapi tidak dalam MKB2! Every cup of coffee, is a real cup of coffee okay! Dan, setiap kopi yang korang pesan tu adalah betul-betul baru di brew tau! Tu pasal lah, kalau korang order McCafe, korang akan dapat rasa kopi yang fresh.

    5. SERIUS LAH, INI SCENE PALING SUSAH BUAT FARAH NABILAH

Betul! Scene menangis adalah scene paling susah buat Farah Nabilah. Mana taknya, masuk je hari pertama penggambaran, beliau sudah diminta untuk menangis. Haih, inilah cabaran sebagai seorang pelakon kan? Tapi, apa yang patut dipuji, Farah bukan sahaja professional dalam membawakan watak beliau, malah scene tersebut juga berjaya dengan hanya sekali take sahaja tau. Tahniah Farah!

   6. LAMARAN PALING EPIK! 

Yes! Walaupun Daus tu nampak macam gabra, tapi bab lamaran dia memang champion! Siapa ingat masa Firdaus melamar Melur dalam kereta? Epik kan! Scene ini dilakukan pada waktu tengah malam and you know what? Memang Farah Nabilah tak tau pun sebenarnya ada cincin di bawah cawan McCafe tu! Pengarah saja je, nak rahsiakan scene ni. Semuanya untuk dapatkan feel yang terbaik dari Farah. Alaaa so sweet! Lepas ni, kalau boyfriend korang proposed korang guna cara ni, korang tau lah mana diorang dapat idea ni kan?

   7. SCENE TAMPAR FARAH NABILAH DAN SYAFIQ KYLE. INI REAL OKAY!

Pergh! Ini serius okay! Adegan Farah Nabilah menampar Syafiq Kyle sebenarnya untuk menjiwai watak masing-masing. Yelah, mereka kan professional.  Lagipun, dalam MKB2 ni, kedua-duanya pun pasangan kekasih, jadi mesti ada konflik yang berlaku antara mereka. Oppsss! Kalau tak, takkan lah, Melur sengaja nak tampar Firdaus kan? Tapi, sakit kot!

   8. TAK TAHU PULAK SYAFIE NASWIP BOLEH BUAT KOPI

Haa, jangan pandang sebelah mata tau, kalau Syafie Naswip terkenal dengan wataknya yang selalu membawakan watak-watak sedih sehingga terkesan di jiwa setiap masyarakat. Kali ini, lain pulak ceritanya, pelakon hebat macam Syafie Naswip pun pandai buat kopi. Yelah, dalam MKB2 ni, Syafie bukan sahaja memegang watak sebagai seorang barista, tetapi, beliau juga turut diminta  menyediakan kopi bagi setiap scene melibatkan diri beliau. Wah, Menarikkan?

   9. LAGU-LAGU YANG BEST!

Ini adalah antara fakta yang menarik, yang patut xtra kongsikan dengan semua. Mesti korang perasan lagu-lagu dalam MKB2 kan? Theme song Mocha Kau Bahagia dinyanyi dan digubah semula oleh Amylea. Amylea diberikan skrip untuk beliau menghayati dan terus mengubah semula lagu asal mengikut jalan cerita. Sebenarnya lagu asal adalah Fantasia Bulan Madu yang dinyanyikan oleh Search. Sedapkan? Sesuai dengan mood drama ini. Banyak lagi lagu-lagu menarik seperti Jatuh oleh Liyana Fizi dan Haruskah Ku Pergi oleh Dato’ Sheila Majid. Haa, sambil nonton MKB2, bolehlah korang feeling dengar lagu- lagu best!

   10. KORANG RASA FIRDAUS BERJAYA KAHWIN DENGAN MELUR TAK?

Trivia terakhir, berjaya kah Firdaus kahwin dengan Melur? Walaupun sudah 3 tahun declare dengan Melur, Firdaus kelihatannya masih takut akan sebarang komitmen. Termasuklah perkahwinan. Yelah, nak melamar Melur pun ambil masa yang agak lama kan? Hurmm.. Semua persoalan, marah, sedih, akan terjawab di dalam episod akhir

Kepada korang yang busy dan tak sempat nak tengok TV kat rumah, jangan risau korang boleh menyaksikan kesemua episod Mocha Kau Bahagia 2 di YouTube TV3Malaysia

Atau, korang boleh saksikan disebalik tabir pembikinan drama Mocha Kau Bahagia 2, scene yang kelakar, Trailer dan kesemua gambar pelakon kesayangan korang sepanjang penggambaran drama ini dengan hanya memuat turun Aplikasi dibawah!  

Android: http://bit.ly/mcdappandroid
iOS: http://bit.ly/mcdappios 

Sambil-sambil tu bolehlah korang minum Mocha!

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Events Wed, 21 Jan 2026

Bukan Sekadar Filem, The Voice of Hind Rajab Cetus Gelombang Kemanusiaan.. Raih 39,000 Tontonan

Filem dokudrama berteraskan kemanusiaan, The Voice of Hind Rajab terus menerima sambutan memberangsangkan.

Filem Tue, 19 Mar 2019

Media Prima Bawa Hollywood E! News Kepada Penonton

Korang boleh menonton edisi E! Malaysia sepenuhnya yang akan disiarkan di laman Youtube sebanyak 12 episod.

Filem Wed, 14 Aug 2019

我们青涩岁月里的独有记忆和情谊!

无拘无束的求学生涯,让「过去」自由奔腾,也让「如今」站稳了脚跟。

Filem Tue, 25 Oct 2022
Filem Sun, 18 Aug 2019

歌神许冠杰11月30日「重返」大马开唱!

歌神许冠杰11月30日「重返」大马开唱,再掀粤语怀旧风潮!

Filem Thu, 20 Jan 2022

Persaingan Sengit Antara Malaysia, Indonesia & Filipina, Cilor Dinobatkan Sebagai Juara Pertama Squad Up: Athena!

Kejohanan e-sukan pertama yang memperjuangkan pemain wanita di seluruh Asia Tenggara menyaksikan persaingan sengit dari Malaysia, Indonesia dan Filipina telah berakhir dengan pasukan Cilor merangkul gelaran juara pada Sabtu.   Beraksi menentang rakan sepasukan Indonesia, […]

Filem Mon, 29 Jan 2018

小东被骗露点画面全出街 [内有截图]

配合电视剧《爱屋吉屋》即将播出,日前一众演员进行媒体联访,大谈拍摄趣事!男主角小东大吐苦水表示,有一场只穿四角裤的戏份,原导演指因电视台尺度关系所以不会播出,谁知在他观看后「惊觉」露点画面完全出街,让他无奈笑说“感觉有被骗了!

Filem Thu, 16 Nov 2023
Filem Mon, 1 Oct 2018

健身可以很有趣!真人秀《Hustle Hut》挑战极限

健身可以很有趣!Celebrity Fitness首个网络真人秀《Hustle Hut》汇集了本地名人,进行一系列非凡的健身挑战,互相竞争一较高低。

Filem Wed, 11 Apr 2018

吴俐璇「刚强而不轻易屈服」撑出一片天

2006年顶着美姐光环出道的Jojo吴俐璇,转眼入行12年。总是花尽心思认真经营自己的她,都成功吸引他人的目光,成为镁光灯的焦点。跟吴俐璇聊过天的人,你会发觉她是一个很聪明的女生,刚强而不轻易屈服。

error: Content is protected !!