Euforia Bola 2026
LIFESTYLE By: SGMS Enal September 22, 2019 @ 11:54am

Antara 4 Jawapan Paling Cool Buat Makcik Bawang

Bila tiba je musim cuti, mesti banyak kenduri saudara-mara yang korang wajib datang, kan? Bila di tempat-tempat kenduri ni lah korang akan selalu berhadapan dengan soalan-soalan cepumas dari makcik bawang yang kadangkala boleh buat korang trauma nak ke majlis-majlis kenduri.

Jom kita baca 4 jawapan cool yang korang boleh guna bila dalam situasi ‘fight or flight’ tu.

1. “Kawan kau tu dah kahwin. Kau tu bila lagi? Nanti anak orang dah masuk universiti, anak kau baru tumbuh gigi.”

Tenang, jangan marah.. Dengan tersipu-sipu malu, korang senyum sambil jawab,
“Saya pun tertunggu-tunggu makcik masuk meminang saya jadi yang kedua. Ehe.”

2. “Kamu berdua dah 2 tahun kahwin. Kalau ada budak, tak la sunyi rumah tu. Tak payah merancang sangat lah..”

Dah setel hal kahwin, tanya pasal anak pulak. Tak apa, tarik nafas dalam-dalam, jawab macam ni,

“Rezeki di tangan Tuhan, tak berani saya nak persoal lebih-lebih.”

Fuh, ayat ringkas, tapi boleh sentap sampai ulu hati.

3. “Aku tengok, kesian anak sulung kau tu main sorang-sorang. Kau tu bilanya nak tambah anak?”

Pasti stress kan kalau setiap inci hidup kita ada orang nak persoalkan, tambah lagi nak tentukan? Tak mengapa, dengan senyuman manis di wajah, korang jawab,

“Kalau makcik nak taja makan pakai anak-anak kami, tahun depan juga kami tambah. Hehehe..”

4. “Anak makcik, baru je 5 bulan kerja dah keluar kereta. Bulan depan pulak nak pergi obersi.. Kau dah lama kerja, tapi sama je aku tengok hidup kau. Berapa gaji kau sebenarnya?”

Sabar, soalan ni memang boleh bikin panas hati. Pasti macam-macam scene yang bermain di imaginasi. Tak apa, korang jawab je macam ni, pasti tak tanya lagi.

“Alhamdulillah cukup lah sekadar nak tampung makan minum saya tanpa susahkan makcik dan belanja Makcik Ayam Bawang Amma hari-hari. Jom?”

Pasti terkejut makcik bawang tu. Bukan apa, sindiran dibalas dengan pelawaan makan. Mesti tersipu-sipu malu sendiri.

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

FESYEN Thu, 28 Mar 2019

Adakah Anda Yang Kami Cari?Pencarian Wanita Melayu 2019 Kini Kembali!

Adakah anda Ikon Wanita Melayu 2019 yang kami cari?

LIFESTYLE Sat, 25 Aug 2018

Petua Elak Cicak Masuk Dalam Rumah

Bagaimana nak elakkan cicak dari masuk dalam rumah?

LIFESTYLE Fri, 15 Nov 2019

原来呼吸会瘦?!揭密脂肪怎么排出

我们都知道减肥不是减体重,而是减掉多余的脂肪,那么脂肪最后是怎么排出体内的呢?不是透过排泄或汗水,也不是脂肪会转换成肌肉,而是透过「呼吸」。

Fab Foodies! Mon, 14 Jan 2019

Spend Reunion Dinner with the Finest Dishes in Town at Chynna

Delicious, modern and so easy to feast on for everyone

LIFESTYLE Thu, 22 Nov 2018

Jangan Main-Main, Kenali Simptom Denggi Lebih Awal!

Lebih baik mencegah dari merawat dimana secara tidak langsung dapat memberi kita membuat keputusan dengan pantas dengan terus ke hospital untuk mengambil rawatan

LIFESTYLE Wed, 9 May 2018

‘Checklist’ Persediaan Bulan Puasa

Bulan Ramadan bakal menjelma tiba sudahkah anda bersedia untuk menjalaninya. Ini dikongsikan  ‘Checklist’ Persediaan Bulan Puasa  1. Perbanyakkan doa dan taubat Berdoalah sentiasa agar kita dipanjangkan umur untuk dipertemukan dengan bulan Ramadhan dan dikurniakan kesihatan […]

LIFESTYLE Wed, 5 Dec 2018

2019年十二生肖流年运程:羊

羊(1943 / 1955 / 1967 / 1979 / 1991) 肖羊的朋友今年虽然为太岁三合年,人缘可说是相当不错,不过由于今年命宫中有众多凶星汇集,而又无吉星化解;若不提高警惕来应付突变,很可能临时手足无措而溃不成军。 【事业运】 在事业方面,今年必须委曲求存,切勿与人针锋相对,否则便会雪上加霜,令业务发展难上加难!此外,由于今年有多颗是非星在命宫中出现,除了要预防被小人暗箭所伤之外,也切勿冒险作非法勾当,否则必定法网难逃。 【财运】 财运方面,不论是正财或偏才都欠顺,必须量入为出。感情方面因为人缘佳,所以进展也相当不错。 【爱情运】 不过今年心情容易孤独不开朗,偶尔会让身旁的朋友无从可适。此外,伴侣之间的争执问题也相当的多,同时还必须要防范第三者的介入,以免破坏感情。 【健康运】 今年身体健康欠佳,会有旧病复发的情况出现,同时也必须密切注意交通安全,容易有血光之灾。 ✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿ 【幸运号码】 4333 、 1424 【开运颜色】 灰色、绿色 【开运贴士】 避免整容、纹眉或出去痣削减运气!报名参加激励课程或多读有关方面的书籍有助于提升运气!   ■ 资料提供:风水达人何宜娟《猪年报喜2019己亥年开运大全》 ■ 您也可透过八度空间于2019年2月5日(年初一)中午12时观看电视版《丰衣足食己亥年》

Fab Foodies! Fri, 17 Nov 2017

Anak Tak Mahu Makan Nasi? Cuba Nugget Nasi

Anak Tak Mahu Makan Nasi? ‘Kaburi’ Mata Anak Dengan Tukarkan Nasi Putih Kepada Nugget Nasi

Fab Foodies! Wed, 20 Mar 2019
LIFESTYLE Sun, 4 Aug 2019

Boleh Mencecah RM 2,400 Sekilo, Daging Wagyu Kobe

Ini Sebabnya Kenapa Daging Wagyu Kobe Sangat Mahal

error: Content is protected !!