Euforia Bola 2026
LIFESTYLE By: SGMS Enal October 29, 2019 @ 12:44pm

Baru Bekerja Dan Masih Merancang Kewangan? Cuba Cara Ini

Suka untuk penulis kongsikan kata-kata oleh seorang pengacara radio dan usahawan, Dave Ramsey,

“We buy things we don’t need with money we don’t have to impress people we don’t like.”

Jika diteliti, ada benarnya kata-kata Dave. Berapa ramai dari kita yang sanggup membuat pinjaman beribu-ribu ringgit hanya untuk membuatkan orang lain (makcik bawang) kagum. Biar papa asal bergaya. Akhirnya, apabila jatuh tersadung, baru menyesal dan sedar bahawa pandangan orang lain sebenarnya tak menjamin bahagia.

Kepada anak muda, pengurusan kewangan amat penting sebab kita ada banyak masa lagi nak hidup (kalau meninggal awal tu, di luar kuasa kita). Nak travelshopping dan bersuka ria? Tak ada masalah asalkan kita ada pelan kewangan yang kukuh untuk menjamin masa hadapan sendiri.

Sebab itulah, pengurusan kewangan itu penting. Biar aset yang ‘bekerja’ untuk kita. Macam mana? Libatkan diri dalam bidang hartanah salah satu caranya.

Oleh itu, jom baca perkongsian perunding hartanah, saudara Harith Faisal tentang strategi ringkas bagi graduan baru membeli rumah.

Kalau jumpa kawan-kawan yang fresh graduate, baru mula kerja, cuba ubah soalan daripada “Bila nak beli kereta?” kepada “Bila nak beli rumah?”. Kita ubah budaya kita.

Dah diorang asyik dapat soalan macam nak suruh beli kereta cepat-cepat je, itu yang semua angkat kereta dulu tu. Padahal, bukan semua orang perlu beli kereta masa mula bekerja.

Balik kampung mak bapak tanya, dating pun awek tanya, melawat rumah kakak ditanya juga, hari raya atuk nenek pula tanya, kawan-kawan pun sibuk menghasut.

Bukan susah pun nak beli rumah masa mula-mula dapat kerja. Cuma kena berjimat lah. Korban sikit dalam 2 tahun macam tu. Side income wajiblah kau buat, kan.

Gaji bersih RM2,000 dan side income RM1,000 sebulan, kau mesti boleh simpan RM1,500 setiap bulan. Kalau duduk dengan mak bapak lagilah senang.

Selepas 2 tahun, dah ada RM1,500 x 24 = RM36,000. Kau guna RM25,000 hingga RM30,000 untuk modal beli rumah harga sekitar RM150,000 hingga RM200,000.

Bakinya kau buat sebagai dana kecemasan. Biasanya masa urusan jual beli, kena standby duit banyak. Selepas selesai urusan jual beli rumah tu, sewakan selama 6 bulan.

Waktu ni kau dah mula selesa semula dengan keadaan kewangan kau. Jadi, kau boleh dah beli kereta pertama kau. Memang senang-senang boleh lulus untuk beli kereta.

Itulah orang kata, kalau kau beli kereta dulu, susah nak beli rumah. Tapi bila kau dah beli rumah dulu, anytime kau boleh beli kereta.

Sumber: Harith Faisal

 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

LIFESTYLE Sat, 16 Nov 2019

Cara Mencegah Untuk Pneumonia!

Mencegah lagi baik daripada merawat

Events Wed, 14 Aug 2019

Lazada Malaysia Partners Up with KL Fashion Week for Its 2019’s Runway

Now getting designer brands got 100 times easier!

Events Fri, 29 Dec 2017
LIFESTYLE Fri, 20 Dec 2019

10 Tips Untuk Newbie Nak Berjaya Jadi ‘Make Up Artist’

Harap MUA di luar sana dapat tips dari perkongsian ini

Events Sat, 1 Dec 2018

Harga Petrol RON 97 Turun Sepanjang Disember

Berita baik bagi pengguna RON 97, harga minyak turun ke RM 2.50 seliter sepanjang Disember 2018.

LIFESTYLE Fri, 24 Jan 2020

Minum Susu Soya Secawan Setiap Minggu

Minum Susu Soya Secawan Setiap Minggu, Kurangkan 80% Risiko Kanser Payudara

LIFESTYLE Tue, 2 Oct 2018

俄罗斯超模亲授IG美照拍法!「Do’s & Don’ts」避开地雷

俄罗斯模特MASHAПAK除了在IG分享穿搭之外,还会教授全球的网美们如何拍美照,并且用「Do’s & Don’ts」区分,一目了然让你马上知道拍照的正确姿势。

Fab Foodies! Sun, 1 Jul 2018

6种「健康食物」让妳容易大吃又变胖

有时候你会觉得才刚吃饱两个小时,怎么肚子又饿了?

LIFESTYLE Sun, 16 Sep 2018

超完美的渡假!租下整座海岛开趴「360度全是蓝色珊瑚礁」

若想要出国玩,许多人习惯上Airbnb上找民宿、旅馆,那若是想要来个完美的假期,肯定会想带着另一半、好朋友们一起度过,现在推荐你:把整座海岛租下来开趴吧!

LIFESTYLE Thu, 19 Apr 2018

Would You Buy a Pair of RM1,500 Dish-Washing Gloves from Calvin Klein?

I mean I would if I could, but I can’t so I shan’t.

error: Content is protected !!