Hiburan By: SGMS Enal April 26, 2019 @ 12:53am

‘Apa Faedah Bawa Artis KPOP Datang Sini?’- Datuk Awie Tempelak Tindakan Menteri?

“Saya bercakap perkara ini demi rakyat, bangsa dan budaya kita.

“Apa faedahnya RM4.2 juta dihabiskan untuk bawa Kpop masuk ke sini?” kata Datuk Awie apabila diminta mengulas kritikannya terhadap Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman.

Kritikan keras penyanyi kumpulan Wings itu dilaman sosialnya, Awie Pamalo turut viral dengan mendapat perkongsian netizen serta menerima sokongan daripada pelbagai pihak.

Awie, 51, berkata, pada era mereka, isu besar yang dibangkitkan ialah rambut panjang tetapi kini pihak berwajib seakan tutup mata terhadap peraturan itu.

“Sekarang tak kira rambut hijau, kuning, merah semua ada. Budaya apa sebenarnya yang nak dibawa masuk?

“Kita yang duduk di depan menonton persembahan mereka tak faham sepatah haram nyanyian mereka.

“Apa pengajaran yang kita dapat daripada Kpop?” katanya dalam nada tegas.

Awie turut mempertikaikan relevan persembahan itu dengan kempen Tahun Melawat Malaysia, sedangkan yang menyanyi ialah artis Korea.

“Orang luar yang datang tentu pelik apabila tengok artis Korea yang menyanyi.

“Agaknya artis Malaysia bodoh sangat sehingga tak tahu apa-apa sedangkan kita ada pelbagai genre dalam Malaysia.

“Kalau tak suka dengar rock, boleh ambil artis pop, balada, nasyid dan apa sahaja genre lain. Ini tidak, kera dihutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan,” katanya.

Dia turut mempertikai kenyataan kerajaan berkenaan ekonomi negara yang dikatakan teruk tetapi sanggup berbelanja besar untuk perkara tidak berfaedah.

“Cuba bagi duit itu kepada anak bangsa kita. Artis Malaysia yang semakin berusia nak dibiarkan mati begitu saja.

“Berilah peluang kepada artis lama contohnya kumpulan Wings atau Search yang masih relevan dalam industri seni tanahair,” katanya.

Menurut Awie, Wings pernah mengadakan persembahan sempena Hari Belia dengan kerajaan terdahulu dan terpaksa bersaing dengan kumpulan Kpop.

“Apabila Wings masuk, kami berjaya kumpul dua juta penonton. Di atas pentas itu juga saya kritik kerajaan kerana buang duit merata-rata.

“Kita masih relevan tapi mereka mahu matikan. Bangga sangat dengan Kpop dan tiada langsung tunjukkan semangat nasionalisme, budaya atau berbangga dengan bangsa sendiri.

“Bangsa lain ditatang dan dilambung. Cubalah buat sesuatu yang boleh bantu industri. Tolong tingkatkan industri kita,” katanya.

Awie berkata, Malaysia mempunyai penyanyi dan pemuzik bertaraf dunia namun malangnya tiada platform ke arah itu kerana tiada bantuan daripada kerajaan.

Sementara itu, Persatuan Seniman Malaysia (Seniman) meminta Syed Saddiq dan Perbadanan Stadium Malaysia mempertimbangkan semula cadangan membawa masuk kumpulan BTS ke Malaysia.

Presidennya, Zed Zaidi berkata, idea itu tidak membawa apa-apa kebaikan kepada industri hiburan negara ini.

“Seniman berharap kerajaan Pakatan Harapan (PH) menumpukan perhatian kepada artis, penyanyi, pelakon, pelawak, pemuzik serta warga Industri Kreatif keseluruhannya agar berjaya menjana pendapatan yang mampu membantu meningkatkan KDNK negara dan secara tak langsung para pemain industri ini mendapat pekerjaan dalam negara sendiri.

“Kami juga berharap agar Kerajaan Pakatan Harapan dapat menumpukan perhatian terhadap masalah membabitkan harta intelek barisan pelakon dan perumahan yang sekian lama tidak dapat diselesaikan.

“Apa yang penting sekarang adalah mewujudkan akta industri kreatif agar para penggiat industri ini lebih terjamin di masa hadapan,” katanya.- Harian Metro.

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Hiburan Tue, 27 Aug 2019

Nana Mahazan Bengang, Netizen Kutuk Anak Selekeh?

Netizen pun tak payah lah nak kutuk anak orang. Haish!

Hiburan Tue, 16 Apr 2019

Doa Hari Jadi Ke 35, Zizan Serius Cari Bakal Isteri

Selamat Hari Jadi Zizan! Dah boleh dah tu…

Events Tue, 22 May 2018

Air Mata Jatuh Disebabkan Skandal 1MDB

Niat saya bukan untuk balas dendam tetapi demi negara dan memulangkan wang rakyat mengikut lunas undang-undang…

Hiburan Thu, 5 Sep 2019

‘Ayah Selalu Lost Control’- Anak Ahmad Dhani Sedia Jadi Pengganti?

Ke Mana Tumpahnya Kuah, Kalau Tidak Ke Nasi, kan?

Events Sun, 9 Jun 2019

蔡琴真情流露!演唱会忆往事不禁二度掉泪

「金嗓歌后」蔡琴以首首的经典好歌会友,大谈演艺生涯的过往趣事!在演唱《相思梦里》忆往事不禁真情流露,在台上哭了起来。

Events Fri, 21 Jun 2019

Giliran ‘Swan Lake’ Ke Kuala Lumpur, Jom Ke Istana Budaya Bermula 26-28 Julai!

Sebuah persembahan yang perlu ditonton, jom layari www.myticket.asia untuk pembelian tiket!

Hiburan Wed, 20 Dec 2017

Azwan Ali ke SPRM bawa apa tu?

Saya berharap dengan penyerahan dokumen dan laporan ini ia dapat membantu SPRM menjalankan siasatan- apa yang di bawa tu oleh Azwan Ali

Hiburan Tue, 27 Feb 2018

Akhirnya…Tahniah Mat Dan!

Lelaki Inggeris yang berasal dari Bristol, Britain itu telah memenuhi kesemua kriteria ditetapkan termasuk sumbangan diberikan dalam mempromosikan Terengganu dan Malaysia terutama dalam sektor pelancongan.

Events Sun, 3 Mar 2019

Undian Bintang Bersama Bintang Di Sini!

Undian BBB2019 hanya di xtra.com.my!

Hiburan Mon, 11 Feb 2019

Anak Lana Nodin Dibedah Hari Ini, Linda Onn Luah Rasa Sebak

Insya Allah… semoga pembedahan berjalan lancar hari ini. Be strong, Billy!

| Live TV