Hiburan By: SGMS Enal January 29, 2018 @ 6:18am

Kongsi Pengalaman Perkahwinan Barakah Tanpa Modal Puluh Ribu

Seiring zaman yang semakin moden, perkahwinan dilihat seperti festival keraian dengan lagu yang mengiringi pengantin, buah tangan yang diperbuat daripada kaca atau kristal, bukan lagi bunga telur cara tradisional, baju, pelamin yang terlalu gah dipenuhi bunga segar.  Semua itu duit! Senang cerita, tiada duit, tiadalah perkahwinan.

Walhal, perkahwinan dalam islam jauh bezanya seperti langit dengan bumi.  Rukun yang menghalalkan nikah hanya lima.

  • Pengantin lelaki (Suami)
  • Pengantin perempuan (Isteri)
  • Wali
  • Dua orang saksi lelaki
  • Ijab dan kabul (akad nikah)
Ternyata tiada pelamin dengan bunga segar diperlukan, jurugambar dilengkapi dengan ‘drone’, baju dihiasi manik dan songket yang beribu ringgit harganya serta kelengkapan lain yang dirasakan WAJIB ada setiap kali isu perkahwinan dibangkitkan.

 
 
Shafiqah yang pernah tular satu masa dulu kerana mengahwini seorang lelaki ber’tattoo’ namun beliau tidak cepat melatah kerana seperti apa yang pernah beliau katakan dahulu, “suami ber’tattoo’ inilah yang akan sentiasa mengingatkan dirinya ketika masuk waktu solat, dan menjaga aurat isterinya daripada pandangan orang lain.”
 
Terbaru, Shafiqah berkongsi kisah mereka suami dan isteri ketika melangsungkan pernikahan dengan hanya RM3000.  Gambar pula menggunakan tripod kamera yang harganya kurang daripada perkhidmatan fotogarafi yang RM2000-RM3000 kosnya.  Ikuti kisah Shafiqah yang boleh dijadikan rujukan kepada pasangan yang ingin melangsung perkahwinan dengan prosedur wajib mengikut islam serta modal yang rendah untuk jamuan orang ramai.
 

Kami nikah sempoi je.


Just buat kenduri doa selamat RM 500. Papa pesan pada saya permulaan kahwin lagi banyak nak pakai duit. So Papa langsung tak susahkan kami nak bernikah. Senang cerita Allah permudahkan segala urusan pernikahan kami melalui famili Papa saya di Melaka. Happy kami bila Allah kurniakan saya seorang bapa yang sangat memahami dan faham agama.

Kami nikah buat yang wajib je, so semua urusan nikah kami keluarga sebelah Papa saya yang uruskan. Belanja nikah semua anggaran dalam 3k saja, termasuk kenduri doa selamat, pakaian pengantin, upah jurunikah, saksi dan lain-lain. Paling best… inai pun saya tak pakai hahaha! Rileks je kahwin sarung cincin.

Takde malam berinai
Takde pelamin
Takde makan beradab
Takde Flowergirl
Takde acara potong kek
Takde upacara renjis renjis
Takde upacara baling tepung, campak beras macam bagi ayam makan 

Paling best… TIADA HUTANG LOAN DIBUAT sepanjang pernikahan kami! Pheewiiittt! Bahagia hiduppp 

Pastu kami balas dendam lah… HONEYMOON sakanlah kami merata kahkahkah! Inilah antara hikmah NIKAH BUAT YANG WAJIB saja yang dulu sebab selebihnya kita pergi BERCUTI HONEYMOON sambil menikmati keindahan alam ciptaan ALLAH SWT.

Nak best lagi… bab photographer memang kami jimat 2-3 ribu sebab kami beli TRIPOD, setting camera dan edit sendiri… hasilnya pun kami puas hati… fuhhh!

Maka nikmat Tuhan kamu manakah yang mahu didustakan?

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Events Thu, 16 Apr 2020
LIFESTYLE Wed, 2 Oct 2019

另一半喜欢我什么优点呢?

恋爱中的朋友,总会好奇另一半喜欢你哪样优点,好奇对方怎么会愿意和你在一起。

Hiburan Sat, 17 Aug 2019
Hiburan Thu, 4 Jul 2019

Lumrah Manusia…Dulu Dihina, Sekarang Dipuji Pula!

Huwah, teruskan menjadi ibu yang terbaik!

Hiburan Wed, 29 Aug 2018

Munafik 2 Bakal Saingi Kutipan Hantu Kak Limah?

Pihak Skop Productions turut positif dalam jumlah kutipan memandangkan kutipan filem Hantu Kak Limah berjaya mencecah sehingga RM 32 juta.

Events Fri, 24 Aug 2018

Hanya Celup, Cicah Dan Rasai Keseronokkan Dunk & Dip Hanya Di KFC

Rasai kelazatan dan kenikmatan hidangan terbaharu KFC Malaysia pastinya menjilat jari dengan Celup dan Cicah! 

Hiburan Tue, 14 Aug 2018

Fendy Bakri Akui Dah Pulih Tapi…

pakar perubatan alternatif menasihatkan saya agar selalu mengamalkan bacaan suci Al-Quran sebagai langkah berjaga-jaga bagi mengelak kesakitan berulang.

LIFESTYLE Fri, 24 Aug 2018

Tips Pilih Ketam Segar

Ketam kalau salah pilih boleh berbau hanyir dan apabila di masak rasa pahit. Macam mana nak tahu ketam segar ke tak ? Jom baca

Hiburan Sun, 27 Oct 2019
Hiburan Thu, 4 Apr 2019

Anak Dipenjarakan 4 Tahun, Erma Fatima Luah Perasaan Di Instagram

Sepanjang anaknya berada di penjara, beliau tidak pernah sekali pun menjenguk anaknya kerana perasaan sedih dan kecewa. 

 

| Live TV