Hiburan By: Alexon August 28, 2018 @ 8:00am

《樱桃小丸子》漫画家樱桃子乳癌辞世 享年53岁

《樱桃小丸子》作者樱桃子于15日乳癌逝世,享年53岁,加上告别式早已低调举行,直到27日才公开讣闻,冲击各界。

樱桃子老师于1984年以漫画家的身份出道,创作之《樱桃小丸子》,是以她童年生活为蓝本的1970年代故事;《樱桃小丸子》1986年在少女漫画杂志《Ribon》开始连载,单行本由集英社出版,后来改编成动画、游戏、电视剧。直到现在,仍有广大粉丝支持。

▲《樱桃小丸子》原作者樱桃子曾绘制自画像。(图/东友企业)

由樱桃子家族营运的Sakura Production 27日公布樱桃子病逝消息,对于各方单位长久以来的支持,致以深切的感谢;而动画「小丸子」配音员TARAKO得知消息后心情非常沉痛,并谢绝所有采访,仅发表发声明对樱桃子的离世表难过,她表示现在内心一片混乱,她又坦言不知对方患病,直言对方“走得太早”。

▲ 小丸子姐姐配音员水谷优子也因乳癌离世。 (图/翻摄自樱桃小丸子官方推特)

除了樱桃子离世,小丸子姐姐配音员水谷优子也罹患乳癌病逝,TARAKO最后声明唤着「给老师,我要是去了妳那里,请多多跟我说话,请您在那里好好的,见到优子的话请帮我打声招呼。」她的声明字字句句都相当悲痛,也让网友心疼。

 

阿乐神/综合报导

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Hiburan Thu, 8 Feb 2018

蔡依林♥潘玮柏?情人节礼卡露馅 粉丝狂拱:在一起!

Jolin蔡依林最近送了巧克力给李冰冰,还附上亲笔卡片,意外让工整秀丽的字迹曝光,成为话题焦点。近日,「潘帅」潘玮柏也收到她的礼物,没想到一样的礼物,「待遇」却大不同,让好友收到超傻眼,让男方私下小名曝了光,还被粉丝力拱「快点在一起!」

Events Sat, 13 Apr 2019

告别演唱会唱足3小时!费玉清不舍流下男儿泪

费玉清再登云顶云星舞台!整晚长达3小时15分钟的告别演唱会,唱了共46首金曲,还一度不舍流下男儿泪。

Hiburan Thu, 12 Sep 2019

Fazura Terpaksa Selektif Kerana?

Rasa tidak sabar untuk menonton filem Dendam Pontianak lakonan Fazura dan Remy Ishak yang akan ditayangkan pada 12 September nanti kerana sudah lama Fazura tidak berlakon di dalam mana-mana drama ataupun filem. Filem terakhirnya adalah […]

Hiburan Fri, 13 Apr 2018

Faye Lahirkan Anak ‘ADAM50’ Di Kalangan Artis!

Agaknya artis mana yang akan mendahului permohanan pendaftaran secara dalam talian ini  atau memberi laluan sahaja kepada keluarga yang lebih memerlukan?

Hiburan Mon, 8 Oct 2018

John Legend and Red Velvet’s Wendy Collaborate in New Song

They’re pushing out a new song together!

Hiburan Sun, 3 Dec 2017

Fathia Latiff Sebak Dapat Pujian Tun Mahathir

Nur Fathia merupakan salah seorang selebriti tanah air yang kini dilihat semakin berani menyuarakan pendapat berkaitan politik walaupun kadang-kadang apa yang diperkatakan oleh pelakon wanita ini adalah isu yang sudah berlalu. Lebih menarik lagi, baru-baru ini […]

Hiburan Fri, 25 May 2018

Bila Dah Pulih, Fendy Kongsi Cerita Ya!

Assalammulaikum kesayangan abang. Untuk makluman semua abang sihat saja kat sini. Sakit pun cuma sikit saja. Tak ada la sampai teruk sangat macam yang hangpa (kamu) tengok tu. Ironman pun boleh sakit, takkan la abang yang macam ni tak boleh sakit…

Hiburan Fri, 16 Aug 2019

台马音乐人交流会!830郑宜农、大象体操和查劳来马献唱

继2018年第一届《台马音乐人交流会》完美收官,获得热量回响后,第二届再次归来,再次邀请台湾和马来西亚音乐人相聚交流。

Hiburan Thu, 14 Nov 2019

Zahiril Adzim Kecewa Dengan Siapa Tu?

Masing-masing ada hak untuk bersuara kan?

| Live TV