Euforia Bola 2026
LIFESTYLE By: SGMS Enal January 15, 2020 @ 3:19pm

Kongsi Tips Kawal Suis Rumah Guna Suara

 Pernah tak suatu hari anda terfikir untuk kawal semua peralatan elektrik di rumah hanya menggunakan suara sahaja? Pernah terfikir tak untuk ubah sistem elektri rumah anda macam rumah ‘Iron Man’.

laman Facebook, Malaysia D.I.Y. Pemilik laman Facebook ini berkongsi sebuah video yang dituruti dengan kelengkapan yang diperlukan untuk mengawal televisyen, pintu pagar, suis lampu dan kipas hanya menggunakan suara sahaja.

Perkongsian sebegini sangat menarik perhatian netizen dan ramai yang mengimpikan untuk memiliki sistem semudah ini.

Menurut admin laman Facebook ini, hanya memerlukan modal sebanyak RM300 sehingga RM400 sahaja untuk menjadikan impian ini satu realiti. Pertama sekali beliau membeli Sonoff Switch dengan harga RM20++. Menurut beliau, alat ini boleh didapti secara online di laman web membeli belah online.

Kemudian, alat kedua yang perlu dibeli adalah Amazon Echo Dot (Alexa) dengan harga RM230 sehingga RM300 sahaja yang juga boleh didapti secara atas talian.

Jom ikuti perkongsian penuh daripada Malaysia D.I.Y ini bagaimana ingin mengubah rumah menjadi seperti rumah ‘Iron Man’. Semoga bermanfaat.

Hari ni ramai yg pm admin mcm mana nak diy semat home ni. ada yg tanya rega. Ada yg tanya apa nak kena beli. Ok sini admin bagi step by step. 

-update combine dgn IFTTT mcm rumah ironman dah. 
-update fire tv stik. Tv voice control.

1. Beli sonoff switch (rm20.00 ++)
Fungsinya. Sbgai suis nak control apa saja barang letrik. Suis ni kena connect wifi kita dan kita potong wayar sebelum masuk ke alatan kita letak benda ni. 
Dengan ada suis ni rumah kita dah kira smart. Boleh dah control guna apps hp (ewelink) sama ada dekat atau jauh. Benda ni tak perlukan alexa pun nak control. Cuma tak boleh voice control kalau alexa takde. 
Mana nak beli? Lazada, shopee. Cari sonoff switch.


2. Amazon echo dot (alexa). Rege (rm230-300). Beli dari lazada guna discount code. Amik code dari lalalaxx.com. Apa fugsi benda ni? Fungsinya bukan hanya voice control smart home kita mcm rumah ironman tu. Tapi terlalu banyak. Apa saja kita boleh tanya dia. Suh dia nyanyi pun boleh. Wiki ke. Ckp dengan kucing kite. 

 
Reminder. Timer. Alarm. Apa saja. Skillnya beratus2 ribu dan admin pun tak explorer habis lagi. Benda ni simple. Just plug n play. Connect wifi kita. Powernya micro usb. Nak letak mana2 pun boleh. dia special sampaikan kita bisik pun dia dengo. Jarak jauh atau bising pun dia masih dengo. Nak test mcm mana alexa ni fungsi korang download dr AppStore atau playstore “reverb”. Dah boleh sembang cuma takleh control device.

3. Lain2 aksersori tu korang boleh tambah pelan2 tunggu gaji. 1 bulan 1 device pun ok sbb tak mahal pun aksesori dia. Yg paling mahal alexa tu je.

4. Admin juga rekeman korang gunakan servis IFTTT yg semestinya percuma. Boleh set timer atau alert dari sini. Korang boleh set location dlm tu. Contohnya bila korang balik rumah lampu dan alatan sptr autogate, kipas atau ekon terbuka sendiri bila korang sampai semua dah tersedia. Begitu sebaliknya bila korang keluar kawasan rumah semua tertutup sendiri. Korang masuk rumah alexa dah ucapkan helo dan bacakan info atau berita.


5. Sekiranya bajet anda ada lebihan, boleh beli fire tv stik dari Amazon. Fungsi sama mcm android tv. Cucuk kat hdmi tv sedia ada. Tapi yg specialnya tv ni boleh dikawal juga menggunakan suara sama ada tukar chanel atau volume. Remotenya juga boleh berfungsi sebagai mic sekiranya anda berada jauh dari alexa. Rege rm200 ++

Kesimpulannya. Kos antara 3-4 rat je. Alexa ni takde pun takpe kalau takmau voice control.

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

TECH Thu, 23 Nov 2017

Cara Menukar Paparan iPhone kepada versi “Black”

Tips kali ini khusus kepada anda yang inginkan kelainan dalam paparan peranti iPhone. Mungkin juga ada sesetengah pengguna yang tidak suka apa dengan paparan yang putih dan terlalu cerah. Berikut kami kongsikan kaedah untuk menukarkan […]

LIFESTYLE Tue, 19 Mar 2019
LIFESTYLE Wed, 1 Aug 2018

No Problem! Ulang ‘Mantera’ Ini Ketika Berdepan Masalah

Memegang watak sebagai kawan baik Othman, karakter Lum bakal ‘mencengkam’ fikiran sesiapa yang sudah menonton filem ini. Sehinggakan sesiapa yang keluar daripada pawagam pasti akan bertanya, ‘ Eh, siapa pegang watak Lum tadi tu eh?’

TECH Tue, 15 Oct 2019

为何人到中年容易发福?

人到中年为何容易发福?这可能与脂肪组织中的「脂质周转」有关……

TECH Fri, 22 Jun 2018

20个彻底改变人类生活的「爱迪生等级」伟大发明

科技日新月异,许多以前解决不了的难题都已经不是问题,越来越多的解决方案融入我们细微的日常生活中……

LIFESTYLE Thu, 12 Sep 2019

Caj Tambahan Visa RM350 Buat Bakal Jemaah Umrah Malaysia

platform khas untuk mengeluarkan visa umrah secara elektronik atau ‘e-visa’ yang mampu siap dalam tempoh kurang 30 minit

LIFESTYLE Sat, 23 Feb 2019

Here are 5 Travel Tips for a Smooth Sailing Adventure

You’d be surprised how simple steps here and there can make such big changes to your entire journey.

Fab Foodies! Mon, 1 Apr 2019

Eat More Local Fruits and a Bunch of Delicious Malaysian Dishes at Paya Serai

A special themed Ramdan buffet is what you need to buka puasa to.

LIFESTYLE Fri, 5 Jan 2018

Kongsi Teknik Turun Berat Dengan ‘Fully Breastfeeding’

“Nasi Berpinggan-pinggan Sampai ‘Overweight’ “, Wanita Ini Kongsi Teknik Turun Berat Dengan ‘Fully Breastfeeding’

TECH Fri, 13 Jul 2018

Blackmagic eGPU Tambah Sentuhan Magis Kepada MacBook Pro

Seiring dengan pelancaran MacBook Pro 2018 oleh Apple Inc., mereka juga menambah satu lagi perkakasan yang boleh membuatkan MacBook Pro sedia ada lebih berkuasa daripada biasa. Blackmagic eGPU, sebuah unit pemprosesan grafik yang boleh digunakan bersama-sama dengan […]

error: Content is protected !!