LIFESTYLE By: SGMS Enal October 29, 2019 @ 12:44pm

Baru Bekerja Dan Masih Merancang Kewangan? Cuba Cara Ini

Suka untuk penulis kongsikan kata-kata oleh seorang pengacara radio dan usahawan, Dave Ramsey,

“We buy things we don’t need with money we don’t have to impress people we don’t like.”

Jika diteliti, ada benarnya kata-kata Dave. Berapa ramai dari kita yang sanggup membuat pinjaman beribu-ribu ringgit hanya untuk membuatkan orang lain (makcik bawang) kagum. Biar papa asal bergaya. Akhirnya, apabila jatuh tersadung, baru menyesal dan sedar bahawa pandangan orang lain sebenarnya tak menjamin bahagia.

Kepada anak muda, pengurusan kewangan amat penting sebab kita ada banyak masa lagi nak hidup (kalau meninggal awal tu, di luar kuasa kita). Nak travelshopping dan bersuka ria? Tak ada masalah asalkan kita ada pelan kewangan yang kukuh untuk menjamin masa hadapan sendiri.

Sebab itulah, pengurusan kewangan itu penting. Biar aset yang ‘bekerja’ untuk kita. Macam mana? Libatkan diri dalam bidang hartanah salah satu caranya.

Oleh itu, jom baca perkongsian perunding hartanah, saudara Harith Faisal tentang strategi ringkas bagi graduan baru membeli rumah.

Kalau jumpa kawan-kawan yang fresh graduate, baru mula kerja, cuba ubah soalan daripada “Bila nak beli kereta?” kepada “Bila nak beli rumah?”. Kita ubah budaya kita.

Dah diorang asyik dapat soalan macam nak suruh beli kereta cepat-cepat je, itu yang semua angkat kereta dulu tu. Padahal, bukan semua orang perlu beli kereta masa mula bekerja.

Balik kampung mak bapak tanya, dating pun awek tanya, melawat rumah kakak ditanya juga, hari raya atuk nenek pula tanya, kawan-kawan pun sibuk menghasut.

Bukan susah pun nak beli rumah masa mula-mula dapat kerja. Cuma kena berjimat lah. Korban sikit dalam 2 tahun macam tu. Side income wajiblah kau buat, kan.

Gaji bersih RM2,000 dan side income RM1,000 sebulan, kau mesti boleh simpan RM1,500 setiap bulan. Kalau duduk dengan mak bapak lagilah senang.

Selepas 2 tahun, dah ada RM1,500 x 24 = RM36,000. Kau guna RM25,000 hingga RM30,000 untuk modal beli rumah harga sekitar RM150,000 hingga RM200,000.

Bakinya kau buat sebagai dana kecemasan. Biasanya masa urusan jual beli, kena standby duit banyak. Selepas selesai urusan jual beli rumah tu, sewakan selama 6 bulan.

Waktu ni kau dah mula selesa semula dengan keadaan kewangan kau. Jadi, kau boleh dah beli kereta pertama kau. Memang senang-senang boleh lulus untuk beli kereta.

Itulah orang kata, kalau kau beli kereta dulu, susah nak beli rumah. Tapi bila kau dah beli rumah dulu, anytime kau boleh beli kereta.

Sumber: Harith Faisal

 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

LIFESTYLE Sat, 31 Aug 2019

Tanda-Tanda Anak Terkena Jangkitan Pada Pernafasan

Jangan Tunggu. Kerja anda tak penting. Hidup anak anda lagi penting!

LIFESTYLE Sun, 28 Oct 2018

Tips Menjaga Muka Dengan Cara Paling Simple

Selalulah membasuh muka dan rutin yang paling ringkas

LIFESTYLE Sat, 25 Nov 2017

Dikecualikan Syarat Potongan Gaji 60%, Kakitangan Awam Kini Layak Mohon Pinjaman Perumahan

Dikecualikan Syarat Potongan Gaji 60%, Kakitangan Awam Kini Layak Mohon Pinjaman Perumahan Walau Gaji Bersih Kurang 40%

LIFESTYLE Thu, 15 Aug 2019

Hutang Arwah Ayah Perlu Ke Dilangsaikan?

Jiwa orang yang beriman itu tergantung disebabkan hutang, sehingga dibayarkan untuknya

LIFESTYLE Tue, 2 Oct 2018

俄罗斯超模亲授IG美照拍法!「Do’s & Don’ts」避开地雷

俄罗斯模特MASHAПAK除了在IG分享穿搭之外,还会教授全球的网美们如何拍美照,并且用「Do’s & Don’ts」区分,一目了然让你马上知道拍照的正确姿势。

LIFESTYLE Sun, 11 Nov 2018

5 Petua Tradisional Cantikkan Wajah

Ini diantara 5 petua yang diamalkan orang -orang dulu 

Events Sun, 1 Jul 2018

Tolong Hentikan Perkahwinan Bawah Umur, Tiada Tempat Di Sini!

Selaras dengan manifesto kerajaan, beliau berkata, Pakatan Harapan akan menggubal undang-undang untuk menetapkan umur 18 tahun sebagai had umur minimum perkahwinan.

Fab Foodies! Thu, 3 Oct 2019

Kempen Kesedaran Waspada Pembelian Ubat Dalam Talian #Biarbetuliklanni!

Pengguna perlu berwaspada apabila membuat pembelian ubat dalam talian

Events Fri, 18 Oct 2019
Hiburan Sat, 21 Jul 2018

Ini Tips Berjaya Versi Vivy Yusof !

Rata-rata followers dan yang menjadikan wanita ini sebagai inspirasi bersetuju terhadap kenyataan yang dibuat oleh Vivy

| Live TV