LIFESTYLE By: SGMS Enal October 29, 2019 @ 12:44pm

Baru Bekerja Dan Masih Merancang Kewangan? Cuba Cara Ini

Suka untuk penulis kongsikan kata-kata oleh seorang pengacara radio dan usahawan, Dave Ramsey,

“We buy things we don’t need with money we don’t have to impress people we don’t like.”

Jika diteliti, ada benarnya kata-kata Dave. Berapa ramai dari kita yang sanggup membuat pinjaman beribu-ribu ringgit hanya untuk membuatkan orang lain (makcik bawang) kagum. Biar papa asal bergaya. Akhirnya, apabila jatuh tersadung, baru menyesal dan sedar bahawa pandangan orang lain sebenarnya tak menjamin bahagia.

Kepada anak muda, pengurusan kewangan amat penting sebab kita ada banyak masa lagi nak hidup (kalau meninggal awal tu, di luar kuasa kita). Nak travelshopping dan bersuka ria? Tak ada masalah asalkan kita ada pelan kewangan yang kukuh untuk menjamin masa hadapan sendiri.

Sebab itulah, pengurusan kewangan itu penting. Biar aset yang ‘bekerja’ untuk kita. Macam mana? Libatkan diri dalam bidang hartanah salah satu caranya.

Oleh itu, jom baca perkongsian perunding hartanah, saudara Harith Faisal tentang strategi ringkas bagi graduan baru membeli rumah.

Kalau jumpa kawan-kawan yang fresh graduate, baru mula kerja, cuba ubah soalan daripada “Bila nak beli kereta?” kepada “Bila nak beli rumah?”. Kita ubah budaya kita.

Dah diorang asyik dapat soalan macam nak suruh beli kereta cepat-cepat je, itu yang semua angkat kereta dulu tu. Padahal, bukan semua orang perlu beli kereta masa mula bekerja.

Balik kampung mak bapak tanya, dating pun awek tanya, melawat rumah kakak ditanya juga, hari raya atuk nenek pula tanya, kawan-kawan pun sibuk menghasut.

Bukan susah pun nak beli rumah masa mula-mula dapat kerja. Cuma kena berjimat lah. Korban sikit dalam 2 tahun macam tu. Side income wajiblah kau buat, kan.

Gaji bersih RM2,000 dan side income RM1,000 sebulan, kau mesti boleh simpan RM1,500 setiap bulan. Kalau duduk dengan mak bapak lagilah senang.

Selepas 2 tahun, dah ada RM1,500 x 24 = RM36,000. Kau guna RM25,000 hingga RM30,000 untuk modal beli rumah harga sekitar RM150,000 hingga RM200,000.

Bakinya kau buat sebagai dana kecemasan. Biasanya masa urusan jual beli, kena standby duit banyak. Selepas selesai urusan jual beli rumah tu, sewakan selama 6 bulan.

Waktu ni kau dah mula selesa semula dengan keadaan kewangan kau. Jadi, kau boleh dah beli kereta pertama kau. Memang senang-senang boleh lulus untuk beli kereta.

Itulah orang kata, kalau kau beli kereta dulu, susah nak beli rumah. Tapi bila kau dah beli rumah dulu, anytime kau boleh beli kereta.

Sumber: Harith Faisal

 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

LIFESTYLE Thu, 31 May 2018

世界最长!中国港珠澳大桥即将通车

中国的大型公共建设的规模并不是一般可以想像,像是即将要开幕的港珠澳大桥,一日生活圈连接珠海、香港、澳门,可以将原本的通勤时间缩短为一半。

Fab Foodies! Mon, 14 Jan 2019

大城小镇散播幸福!茱莉蛋卷暖意送万家

Julie’s 新春巡礼1月份正式开跑!参与「把爱写出来」活动,就有机会赢取价值1000零吉的团圆饭套餐礼券。

Fab Foodies! Mon, 6 May 2019

没事多喝水?小心这样喝恐酿水中毒

没事多喝水?专家提醒「这样喝」恐酿水中毒,下场很惨痛。

LIFESTYLE Wed, 26 Dec 2018

Jangan Marah kalau Isteri Buat Silap, Lelaki Ini Berkongsi Pengalaman

Lelaki Ini Kongsi Pengalaman Kenapa Jangan Marah kalau Isteri Buat Silap

Fab Foodies! Thu, 14 Jun 2018

Apa Di Dapur Bersama Chef Imelda; Kari Ikan Yogurt

Masukkan yogurt dicampur dengan air dan bendi, Reneh sehingga 15-20 minit & pastikan di atas api yang perlahan. Jangan lupa kacau untuk mengelakannya ia melekat.

LIFESTYLE Tue, 17 Jul 2018

Elakkan Pasangan Terlalu Tua

mari kita lihat bersama sebab utama perlu elakkan perbezaan umur ketara dengan pasangan

LIFESTYLE Sat, 27 Apr 2019

5 Mei Tarikh Melihat Anak Bulan Ramadan

Pejam celik rupanya dah nak puasa ye

LIFESTYLE Thu, 6 Sep 2018

‘ Saya Pilih Jadi Isteri Ketiga Sebab…’ Wanita Ini Kongsi Pendapat Pilih Hidup Poligami

Menerusi perkongsian seorang wanita bernama Haryani Ithnen, dia menjelaskan mengapa memilih jalan untuk bergelar isteri ketiga.

Fab Foodies! Tue, 22 May 2018

Transformation Tuesday: This Old Junk Turned into KL’s First Class Dining Hot Stop

Plane in the City is one of the newest experiences everyone must try.

LIFESTYLE Thu, 18 Oct 2018

Euwww…Perhatikan Wajah Korang Secara Teliti, Ada Tak BENDA Ni?

Perhatikan makanan yang korang ambil setiap hari. Lihat kuantiti minyaknya, itu juga salah satu faktor mengapa blackhead atau whitehead ‘menggila’.

| Live TV