Euforia Bola 2026
LIFESTYLE By: SGMS Enal November 22, 2017 @ 4:23pm

Tips Beli Rumah Lelong Dengan Gaji Kecil

 Seorang lelaki yang dikenali sebagai Mazlan Aziz telah berkongsi cara mudah yang dilakukannya bagi membeli rumah. Walaupun rumah yang dibelinya bukan rumah yang baru siap dibina, sebaliknya rumah lelong, namun rumah tetap rumah kan. Jom kita ikuti perkongsiannya di bawah.

Gaji kecil, baru grad, tapi boleh beli rumah! 

Ini untuk yang gaji kecil macam kami ja, yang gaji besar jangan baca.

No hidden, cara sempoi kami beli rumah lelong.

Aku specific terus untuk rumah lelong la, sebab gaji kita kecilkan, senang sikit. Rumah subsale dan undercons lain kali la. Tapi syarat pertama jangan mengada-ngada, plan strategydan effort.

Ni based aku punya pengalaman, kalau salah betulkan.

Dia ada 3 stage :

1. Sebelum beli

2. Semasa

3. Lepas dapat rumah

Bagi hadam betul-betul stage-stage ni baru on.

Aku cerita stage 1 dulu la. Ada 7 step :

1. Cek Loan pinjaman ko lepas berapa Cent.

2. Cek duit cash ko ada berapa.

3. Letak range harga rumah yang mampu, gaji sempoi, jangan rumah juta-juta pun ko nk tibai. Sabaq-sabaq. Jangan gelojoh.

4. Buat strategy, sama ada ko nak duduk sendiri or bagi sewa (cash flow) or jual balik (flipping).

5. Then baru ko boleh pilih rumah mana yang ko nak masuk bid. 

Kalau step 1-4 ko tak buat, terus step 5, aku rotan ko. Dah pilih pastu cek nombor 6 dan 7.

6. Cek status rumah dari segi Legal.

7. Cek status rumah dari segi fizikal (pergi tengok keadaan rumah).

Biasanya step 1-5 boleh buat sendiri, tapi sampai step 6 dan 7, kat sini barai. Minta bantuan pakar. Jaga-jaga guys. Memang awal-awal rasa macam boleh buat semua step, tapi bila timetu la anak ko ad sukaneka, wife mengidam nasi kandaq la, serius memang tak sempat. Step1-7 tu wajib buat, kalau tak buat, tak payah masuk lelong la, duduk rumah main PES17.

Aku pesan siap-siap, lelong ni kena sabaq, ada rezeki, sekali bid terus dapat. Ada yang Allah uji 3 bulan baru dapat ( macam aku). Macam jodoh, ada yang cepat, ada yang lambat.

Image result for beli rumah

Untuk step 1 (cek loan ko lepas atau tak)

Beli rumah lelong ada 2 cara :

1. Cash

2. Loan

Ak tak kisah sangat yang cash, tapi kalau pakai loan, cek betul-betul guys. Aku cerita yang beli pakai loan, ada few things ko kena cek to make sure loan ko lepas, sebab biasa lepas menang rumah, ko kena settlekan dalam masa 90/120 hari, tapi kalau loan ko tak lepas, merana la ko nak cekau duit nak bayar full rumah tu dalam 90 hari. So, make sure cek loan ko lepas ke tak. Kalau lepas, tak yah risau, in sha Allah dapat rumah dengan harga murah.

Untuk step 2 (cek duit cash ko ada berapa).

Yang ni penting, kalau tak ko tak boleh masuk lelong. Sebab, untuk masuk lelong, ko kena buat bank draft 10% dari harga rumah. Contoh rumah ko target RM 90k, Buat bank draft RM 9k.

Kalau mak mertua minta hantaran, ko cakap dah buat deposit rumah. Jangan takut, cakap dengan confident. Tapi kalau melepas si dia, ko jangan salahkan aku. Hahaha.

Letak range harga rumah yang ko MAMPU! Aku saja besarkan “Mampu” tu, nak highlight, jangan ngada-ngada target rumah juta-juta kalau tak mampu. Ok, so based on loan ko lepas berapa, dan duit cash ko berapa yang ada, letak la limit harga rumah yang ko nak masuk.

Buat strategy, sama ada ko nak :

1. Duduk sendiri

2. Bagi sewa (cash flow) or

3. Jual balik (flipping)

Yang ni pandai-pandai la.

Ok, dah buat step 1-4, then boleh pilih nak rumah yang mana. Cek status rumah (Legal issue).Yang ni penting gila. Cek keadaan rumah, yang ni aku boleh buat sendiri dan enjoy juga pergi view rumah ni. Tengok kawasan jiran-jiran ok ke tak, tengok rumah cantik ka tak. Pastu, boleh la daftar dengan pergi bidding. Ulang step 6 dan 7.

Aku pun lambat tau benda ni sebenarnya. Hope hampa yang dah tau ni manfaat kan la ye. Moga Allah mudahkan urusan hampa untuk beli rumah.

Image result for beli rumah lelong

Yang untuk step 6 tambahan:

Legal isu, status rumah yang perlu diperiksa:

1. Develepor bagus atau tak.

2. Ada kaveat atau tidak,

3. Berapa bil-bil tertunggak,

4. Title rumah, master atau individual / strata

Status rumah akan effect bila kita nak apply loan. Ada yang cakap ni penindasan. Ini cara terbaik untuk selamatkan orang yang tak mampu bayar dari muflis. Kalau hutang depa RM 100k, lelong RM 180k, RM 80k depa akan dapat. Kalau salah betulkan.

Tambahan step 2, lepas dapat rumah, stage 3, perlu sediakan sekitar 5% untuk kos legal fee, bil-bil dan lain-lain.

Sumber : Mazlan Aziz

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Acara Wed, 25 Feb 2026

Kebebasan Tanpa Batasan Dengan ‘Live Unbridled’

Marshall Amplification menyambut Tahun Kuda dengan cara berbeza menerusi pengenalan Emberton III Lunar New Year Edition 2026, pembesar suara edisi terhad yang dihasilkan bersama artis dari China, FCCK. Kolaborasi ini lebih kepada usaha meraikan pertemuan […]

LIFESTYLE Sun, 24 Feb 2019

Buah Blueberry Boleh Kurangkan Risiko Sakit Jantung

Makan Buah Blueberry Boleh Kurangkan Risiko Sakit Jantung

LIFESTYLE Fri, 12 Jan 2018

Lelaki Ini Kongsi 20 Langkah Mudah Menguruskan Uri Bayi

Lelaki Ini Kongsi 20 Langkah Mudah Menguruskan Uri Bayi, Tips Untuk Suami Yang Bakal Bergelar Bapa,

Fab Foodies! Wed, 31 Oct 2018

Khasiat Kunyit Kepada Kesihatan, Bukan Untuk Masakan Sahaja

Anda tiada alasan untuk tidak mengamalkan pemakanan kunyit ini kerana senang diperolehi

LIFESTYLE Tue, 2 Jul 2019

Berkaki Ayam di Pasir Pantai Boleh Terkena Cutaneos Larva Migrain

Cutaneos Larva Migrain bahaya terutama sekali apabila anda berjalan diatas pasir ye

Fab Foodies! Thu, 4 Oct 2018

Pakcoy Adik Beradik Sawi Ke?

Pak Coy satu sayuran dari keluarga sawi yang berasal dari China, yang membezakan dengan sawi

LIFESTYLE Mon, 26 Aug 2019

鬼仔巷「城里的月光」与民同庆中秋节

趁着中秋节的到来而在鬼仔巷举办「城里的月光」(Moonlight in the City)活动,与民众共庆佳节,欢喜聚首。

Fab Foodies! Sat, 17 Feb 2018

MAKAN BUAH DAH BOLEH CANTIK, BIAR ‘BETIK’

Antara buah yang enak, boleh dibeli dengan harga ‘mampu milik’ dan mudah didapati, pengambilan betik adalah sangat digalakkan!

Fab Foodies! Mon, 13 Aug 2018

Makanan Yang Dapat Menurunkan Kolestrol

Untuk itu menurunkan kolesterol jahat yang naik boleh cuba mengambil makanan yang dikongsikan

LIFESTYLE Thu, 8 Feb 2018

如何熬夜不伤身?养成「6生活习惯」成为聪明夜猫族!

晚睡=伤身?早睡早起身体好!但每个人生理时钟其实大不相同,有些人可能因为工作或生理因素等问题,必须日夜颠倒,该如何当一个生活有品质的健康夜猫族呢?

error: Content is protected !!