Trending By: Attiqah Mohd May 14, 2019 @ 10:21am

Amaran Buat Netizen! Jangan Mudah Percaya Produk Kosmetik Local, Nur Sajat Kini Didakwa

Kata orang, kalau nak cantik ni kita sanggup buat apa saje kan? Walaupun benda tu boleh mendatangkan mudarat kepada kesihatan diri.

Umum mengetahui, produk kosmetik tempatan sememangnya berbahaya kerana mengandungi bahan kimia berbahaya dan tidak berdaftar.

Terbaru, usahawan kosmetik Nur Sajat didakwa memiliki 19 produk kosmetik yang tidak berdaftar dengan KKM. Sajat dilaporkan didakwa di Mahkamah Majistret Johor Bharu. Nur Sajat, 34, yang melakukan perbuatan itu di sebuah kedai yang menjalankan perniagaannya di Bandar Baru Uda, di sini, tahun lalu mengaku tidak bersalah.

Pada 15 Ogos lalu, sepasukan anggota dan pegawai Unit Farmasi, KKM melakukan pemeriksaan di sebuah premis di Bandar Baru Uda merampas 19 produk kecantikan bernilai hampir RM 10,000. Ketika pemeriksaan dilakukan, Nur Sajat didapati tiada di premis tersebut.

Antara produk yang dirampas termasuklah pemutih kulit dan produk kecantikan lain.

Tindakan diambil mengikut Peraturan 7(1)(a) Peraturan-peraturan kawalan dadah dan kosmetik 1984 dan ia satu kesalahan mengikut Peraturan 30(1) Peraturan-Peraturan Kawalan Dadah Dan Kosmetik 1984.

Pendakwaan terhadap usahawan itu pula dilakukan mengikut Seksyen 12(1) Akta Jualan Dadah 1952, jika sabit kesalahan boleh didenda maksimum RM25,000 atau penjara sehingga 3 tahun atau kedua-duanya sekali untuk kesalahan pertama.

Pegawai pendakwa Bahagian Perkhidmatan Farmasi Johor memohon mahkamah menetapkan RM8,000 sebagai wang jaminan dan seorang penjamin berikutan kesalahan dilakukan tertuduh yang serius.

Nur Sajat menerusi peguam belanya, memohon wang jaminan sebanyak RM1,500 dengan alasan anak guamnya tidak pernah ingkar arahan mahkamah.

Walaubagaimanapun, Norasidah menetapkan RM7,000 sebagai jumlah wang jaminan dan seorang penjamin serta 23 Jun ini sebagai tarikh sebutan semula kes.

Buat sesetengah netizen yang obses dengan produk kosmetik tempatan, korang jangan ambil mudah mengenai perkara macam ni. Salah guna produk, merana seumur hidup. Hati- hati ye guys. Nak cantik pun biarlah cantik secara sihat. 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Trending Sun, 13 May 2018

婚礼拍成鬼片风!PS神人挑战都败退

相信许多人在结婚、举办婚礼时,都会请专人来拍照留下回忆,但若是找来的人技术不佳,看见成果可能就会想吐血了……

Trending Thu, 2 Apr 2020
Trending Thu, 29 Nov 2018

学生「粉笔画」创作惊人!老师狠心一擦心都碎了

Illusdreamer 是一个由几名香港高中学生组成的创作小组,他们采用彩色粉笔在黑板上创作巨幅的画作,尽管作品的生命有限,但令人难以置信的神奇画面,却让大家都惊叹不已!

Trending Wed, 31 Mar 2021

Jadi Artis Termuda Def Jam Malaysia, Kowachee Muncul Dengan Single Pap Tapom

Bakat cilik, Putri Armani, atau lebih dikenali sebagai Kowachee, menjadi nama baru yang tidak asing dalam dunia hiburan. Kowachee bermula sebagai atlet gimnastik artistik Selangor pada usia 4 tahun dan mewakili negeri tersebut sehingga dia […]

Trending Thu, 2 Apr 2020

Vivy Yusof Tampil Berikan Penjelasan, Bakal Ambil Tindakan Undang-Undang Kepada Netizen ‘Kaki’ Fitnah

So, berhati-hati sebelum ‘sembur’ orang dengan kontroversi okay

Trending Sun, 6 Jan 2019

Anak Menteri Antara Dua Ditahan Di Pusat Hiburan Kerana Positif Dadah

Lelaki berusia 31 tahun itu ditahan bersama seorang lagi lelaki berusia 33 tahun apabila didapati positif dadah jenis ganja.

Trending Tue, 23 Oct 2018
Trending Tue, 17 Mar 2020
Trending Thu, 29 Mar 2018

Hantu Kebaya Merah Kembali?

Penampakan wanita berkebaya merah berjalan seorang diri di jalan gelap yang sunyi. Kalau korang, buat macam biasa atau dah jerit sekuat hati…hehe

Trending Thu, 25 Oct 2018

Menelan Kos 20 Billion, Jambatan Laut Terpanjang Dunia China Kini Dibuka

Jambatan sepanjang 55 kilometer ini dilengkapi dengan jambatan jalan raya dan terowong bawah laut.

| Live TV