Trending By: Attiqah Mohd May 14, 2019 @ 10:21am

Amaran Buat Netizen! Jangan Mudah Percaya Produk Kosmetik Local, Nur Sajat Kini Didakwa

Kata orang, kalau nak cantik ni kita sanggup buat apa saje kan? Walaupun benda tu boleh mendatangkan mudarat kepada kesihatan diri.

Umum mengetahui, produk kosmetik tempatan sememangnya berbahaya kerana mengandungi bahan kimia berbahaya dan tidak berdaftar.

Terbaru, usahawan kosmetik Nur Sajat didakwa memiliki 19 produk kosmetik yang tidak berdaftar dengan KKM. Sajat dilaporkan didakwa di Mahkamah Majistret Johor Bharu. Nur Sajat, 34, yang melakukan perbuatan itu di sebuah kedai yang menjalankan perniagaannya di Bandar Baru Uda, di sini, tahun lalu mengaku tidak bersalah.

Pada 15 Ogos lalu, sepasukan anggota dan pegawai Unit Farmasi, KKM melakukan pemeriksaan di sebuah premis di Bandar Baru Uda merampas 19 produk kecantikan bernilai hampir RM 10,000. Ketika pemeriksaan dilakukan, Nur Sajat didapati tiada di premis tersebut.

Antara produk yang dirampas termasuklah pemutih kulit dan produk kecantikan lain.

Tindakan diambil mengikut Peraturan 7(1)(a) Peraturan-peraturan kawalan dadah dan kosmetik 1984 dan ia satu kesalahan mengikut Peraturan 30(1) Peraturan-Peraturan Kawalan Dadah Dan Kosmetik 1984.

Pendakwaan terhadap usahawan itu pula dilakukan mengikut Seksyen 12(1) Akta Jualan Dadah 1952, jika sabit kesalahan boleh didenda maksimum RM25,000 atau penjara sehingga 3 tahun atau kedua-duanya sekali untuk kesalahan pertama.

Pegawai pendakwa Bahagian Perkhidmatan Farmasi Johor memohon mahkamah menetapkan RM8,000 sebagai wang jaminan dan seorang penjamin berikutan kesalahan dilakukan tertuduh yang serius.

Nur Sajat menerusi peguam belanya, memohon wang jaminan sebanyak RM1,500 dengan alasan anak guamnya tidak pernah ingkar arahan mahkamah.

Walaubagaimanapun, Norasidah menetapkan RM7,000 sebagai jumlah wang jaminan dan seorang penjamin serta 23 Jun ini sebagai tarikh sebutan semula kes.

Buat sesetengah netizen yang obses dengan produk kosmetik tempatan, korang jangan ambil mudah mengenai perkara macam ni. Salah guna produk, merana seumur hidup. Hati- hati ye guys. Nak cantik pun biarlah cantik secara sihat. 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Trending Wed, 10 Jun 2020
Featured Thu, 22 Nov 2018

Malaysia Pertaruh Perahu Bangau, Thailand Berbangga Dengan Kostum Gajah

Gajah merupakan tunggangan pahlawan sewaktu peperangan, dan menjadi lambang kekuatan keseluruhan kerajaan Thailand.

Trending Wed, 25 Nov 2020
Trending Thu, 16 Apr 2020
Trending Thu, 14 Mar 2019

Jangan Panik! Whatsapp, Facebook Dan Instagram Alami Gangguan

sekurang-kurangnya boleh rehatkan mata dari tengok handphone je!

Trending Sun, 18 Aug 2019

Yu Paus Ditemukan Mati Di Perairan Tanjung Tohor

Mungkin sesat di kawasan perairan kerana lokasi ketika ditemui bukan habitat asalnya

Trending Mon, 25 Mar 2019

Peminat Kpop Mungkin Boleh Lepak Di Kafe EXO Lepasni Ye!

Boleh lah lepasni korang serbu dan buat ootd dalam kafe tu. Hiks,

Trending Mon, 16 Nov 2020
Trending Wed, 24 Jul 2019

Logo Tahun Melawat Malaysia 2020 Diciplak Betul Ke?

Logo Tahun Melawat Malaysia 2020 Diciplak, Menteri Tampil Beri Penjelasan

| Live TV