Trending By: Attiqah Mohd May 14, 2019 @ 10:21am

Amaran Buat Netizen! Jangan Mudah Percaya Produk Kosmetik Local, Nur Sajat Kini Didakwa

Kata orang, kalau nak cantik ni kita sanggup buat apa saje kan? Walaupun benda tu boleh mendatangkan mudarat kepada kesihatan diri.

Umum mengetahui, produk kosmetik tempatan sememangnya berbahaya kerana mengandungi bahan kimia berbahaya dan tidak berdaftar.

Terbaru, usahawan kosmetik Nur Sajat didakwa memiliki 19 produk kosmetik yang tidak berdaftar dengan KKM. Sajat dilaporkan didakwa di Mahkamah Majistret Johor Bharu. Nur Sajat, 34, yang melakukan perbuatan itu di sebuah kedai yang menjalankan perniagaannya di Bandar Baru Uda, di sini, tahun lalu mengaku tidak bersalah.

Pada 15 Ogos lalu, sepasukan anggota dan pegawai Unit Farmasi, KKM melakukan pemeriksaan di sebuah premis di Bandar Baru Uda merampas 19 produk kecantikan bernilai hampir RM 10,000. Ketika pemeriksaan dilakukan, Nur Sajat didapati tiada di premis tersebut.

Antara produk yang dirampas termasuklah pemutih kulit dan produk kecantikan lain.

Tindakan diambil mengikut Peraturan 7(1)(a) Peraturan-peraturan kawalan dadah dan kosmetik 1984 dan ia satu kesalahan mengikut Peraturan 30(1) Peraturan-Peraturan Kawalan Dadah Dan Kosmetik 1984.

Pendakwaan terhadap usahawan itu pula dilakukan mengikut Seksyen 12(1) Akta Jualan Dadah 1952, jika sabit kesalahan boleh didenda maksimum RM25,000 atau penjara sehingga 3 tahun atau kedua-duanya sekali untuk kesalahan pertama.

Pegawai pendakwa Bahagian Perkhidmatan Farmasi Johor memohon mahkamah menetapkan RM8,000 sebagai wang jaminan dan seorang penjamin berikutan kesalahan dilakukan tertuduh yang serius.

Nur Sajat menerusi peguam belanya, memohon wang jaminan sebanyak RM1,500 dengan alasan anak guamnya tidak pernah ingkar arahan mahkamah.

Walaubagaimanapun, Norasidah menetapkan RM7,000 sebagai jumlah wang jaminan dan seorang penjamin serta 23 Jun ini sebagai tarikh sebutan semula kes.

Buat sesetengah netizen yang obses dengan produk kosmetik tempatan, korang jangan ambil mudah mengenai perkara macam ni. Salah guna produk, merana seumur hidup. Hati- hati ye guys. Nak cantik pun biarlah cantik secara sihat. 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Trending Wed, 4 Jul 2018

《迪士尼童话》王子公主「幸福地活到老」

迪士尼的王子和公主们结婚后,大家都知道,接下来便是幸福快乐过完一生。但是承诺携手到老的他们,究竟成了什么样子呢?

Trending Sat, 15 Dec 2018

Siapa Anak Kerabat Di Raja Pakai Baju ‘Kitar Semula’

Pernah tak anda terfikir yang kerabat di raja juga mengamalkan sikap sebegini? 

Trending Thu, 25 Jan 2018

110公斤胖美人渡边直美「女孩都有值得欣赏的美」

有一种自信,叫渡边直美!这位来自日本最红的女谐星,从不会受到自己的体重和外形而感到自卑,因为她知道“自信就是美丽!”

Trending Fri, 5 Apr 2019

Misi Pencarian Ashraf ‘Acap’, Ustaz Ini Kongsi ‘Laluan’ Kini Dibuka!

Menerusi perkongsian Ustaz Norazri di laman Facebook beliau, laluan ke alam ghaib dipercayai tempat di mana Acap berada kini telah dibuka. 

Trending Sun, 1 Jul 2018

Presiden Umno Hadir Ke SPRM

Ahmad Zahid yang juga bekas Timbalan Perdana Menteri, diambil keterangan oleh SPRM selepas diarahkan hadir oleh badan pencegah rasuah itu semalam.

Trending Tue, 4 Aug 2020

Penutupan Semula Semua Sekolah Sedang Dalam Perbincangan – Kementerian Pendidikan

Kementerian Pendidikan (KPM), melalui pengarah Jabatan Pendidikan Negeri (JPN), akan berbincang bersama pihak berkaitan jika terdapat keperluan menutup sekolah bagi mencegah penularan COVID-19 di kawasan yang terlibat, Dewan Rakyat diberitahu hari ini. Menteri Kanan Pendidikan […]

Trending Sat, 23 May 2020

[TERKINI] Pengguna Tol MEX, Bakal Nikmati Diskaun Sebanyak 50%

Wah, ini mungkin berita gembira buat semua tapi ingat SOP raya okay!

Trending Thu, 19 Jul 2018
Trending Fri, 7 Aug 2020

| Live TV