Trending By: SGMS Enal November 22, 2017 @ 4:43pm

Berjaya Genggam PhD Pada Usia 72 Tahun

Apa yang akan anda buat apabila anda sudah pun berumur lebih daripada 70 tahun nanti? Mungkin mahu berehat di rumah, main dengan cucu ataupun bercuti. Ada tak yang terfikir untuk terus sambung belajar dan cari ilmu pada usia sebegitu?

Tapi itulah realitinya seperti kisah yang dikongsikan oleh seorang wanita yang dikenali sebagai Munadilatul Iezzah Lubis ini. Dia berkesempatan bertemu dengan seorang warga emas yang sudahpun berusia 72 tahun dan baru memiliki PhD, namun masih gigih menuntut ilmu selagi hayat dikandung badan.

Ketika ada anak muda (tidak semua) yang masih kuat tetapi lebih rela untuk memilih hidup yang sia-sia dan terlibat dengan pelbagai masalah sosial, kisah warga emas ini sememangnya sarat dengan pengajaran supaya dapat dijadikan panduan untuk kita semua. Kami bawakan perkongsiannya untuk anda di bawah.

PhD usia 72 tahun !

Allah rezekikan kak Mun berjumpa dengan seorang yang sangat istimewa, inspirasi, dan menakjubkan! Beberapa soalan kak Mun ajukan pada beliau.

“Dr ambil bidang apa?”

”Pakcik ambil contemporary issues.”

“Kenapa sambung belajar”

”Pakcik memang minat belajar. Rasa sayang sangat tak belajar. Selagi umur masih panjang, pakcik memang nak belajar lagi.”

“Dr. ambil mode apa? Ulang alik ke UIA ke macam mana?” 

”Mixmode. Research + subjek. Terkejut kan? Ya. Pakcik ulang alik dari Beranang ke UIA”


Master di mana, bila?”

Master kat UIA jugak selama 2 tahun. Habis master, pakcik terus sambung Phd selama 5 tahun.”

“Lepas ni Dr. nak buat apa?”

”Lepas ni pakcik nak sambung belajar lagi. Tak kerja lagi la dengan usia macam ni”

Bayangkan, Pakcik berumur 72 tahun habiskan master dalam masa 2 tahun dan sambung Phd sejurus selepas itu selama 5 tahun. 7 tahun berturut-turut belajar tanpa henti! MIXMODEya tuan puan.

Bukan COURSEWORK. Kak Mun panggil beliau doktor, tapi beliau masih menggelar diri beliau sebagai pakcik.

Kak mun belajar usia 23 tahun pun dah semput. Allahu. Apa yang kak Mun belajar harini.

– Tetapkan matlamat dan fokus pada objektif belajar dan hidup.

– Teguhkan semangat dan kekuatan dalaman. Usia bukan penghalang. Segala-galanya bukan penghalang untuk mencapai sesuatu!

– Jangan tengok orang lain! Boleh tengok orang lain untuk motivasikan diri. Tapi bukan LEMAHKAN DIRI.

– Jangan ikut orang / trend. Orang nak ambil master, kita pun nak. Orang sambung Phd, kita pun nak. JANGAN! Jangan buat sesuatu sebab orang lain buat jugak. Tetapkan tujuan buat sesuatu perkara sebelum diri binasa.

Kalau diberi kesempatan kepada anda berjumpa dengan beliau, APA SOALAN PERTAMA YANG ANDA AKAN AJUKAN?

Tahniah Dr. Ismail Bin Haron!

Sumber : Munadilatul Iezzah Lubis

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Trending Fri, 13 Jul 2018
Trending Wed, 28 Feb 2018

Sajat Rated Xtra Tayangan Eksklusif Hanya Di Tonton!

Dan, anda juga berpeluang untuk menyaksikan rakaman langsung tanpa tapisan dan tanpa sebarang skrip. Malah, semua content yang terdapat dalam Vlog ini akan memaparkan 100 peratus atas kerelaan Sajat.

Trending Thu, 13 Aug 2020
Trending Sun, 11 Aug 2019

Mak Terlelap, Anak 2 Tahun Maut Tertinggal Dalam Kereta

Macam mana anaknya boleh maut dan ada dalam kereta ya ?

Trending Mon, 4 Dec 2017

Majikan WhatsApp lepas waktu kerja beri tekanan?

Pekerja yang berhadapan dengan situasi demikian mengakui arahan majikan melalui WhatsApp menjejaskan kehidupan peribadi.

Trending Tue, 19 Jun 2018

Apa Salah Si Kecil Ini Sehingga Tergamak Ditikam 30 Kali?

Setengah jam kemudian, nenek mangsa pulang dan mendapati mangsa berada di bilik stor, ditutupi kain putih dan berlumuran darah.

Trending Tue, 10 Mar 2020

[VIRAL] “Welcome Back Abah!,”- Khairy Jamaluddin Trending Selepas Kembali Jadi Menteri

SELEPAS bebarapa minggu negara kita digemparkan dengan kemelut politik negara, akhirnya perdana menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan jemaah ahli kabinet terbaharu pada Isnin lalu (9 Mac). Ternyata perlantikan jemaah kabinet terbaharu ini mendapat […]

Trending Mon, 20 Jul 2020
Trending Tue, 27 Aug 2019

一个结婚蛋糕吃了49年!这对夫妻明年用蛋糕屑继续

美国宾夕法尼亚州就有一对白发苍苍的夫妻,把1970年结婚时的结婚蛋糕冷冻起来,每年一到结婚纪念日便切一小块出来吃,持续了整整49年。

| Live TV