Trending By: Padin June 24, 2021 @ 9:57am

Wajib Baca… Ini 5 Petua Perubatan Bagi Pesakit Diabestis Yang Perlu Anda Ketahui!

Diabetes atau kencing manis merupakan penyakit yang amat digeruni semua orang. Setiap pesakit kencing manis wajib tahu pengurusan diabetes yang betul seperti pengamalan tabiat pemakanan dan kehidupan yang aktif agar tiada sebarang komplikasi serius akan berlaku.

Jadi, mari kami kongsikan tentang petua perubatan yang betul yang anda perlu tahu bagi mengawal kencing manis ni.

#1 Mengamalkan makanan yang lengkap & seimbang

Makan secara sihat adalah menjadi keutamaan apatah lagi bagi yang mengalami penyakit diabetes. Ini penting bagi mencapai kawalan gula darah yang optima dan kekal sihat.

Jadi, makanan seimbang yang bernutrisi lengkap dengan kuantiti suku-suku separuh harus diamalkan dan makanan yang tinggi serat juga membantu menurunkan paras glukosa dan juga paras kolesterol dalam darah.

#2 Kerap senaman

Ha.. kalau dah menghidap penyakit kencing manis ni, anda kena banyak lakukan senaman tau! Senaman ni banyak faedahnya, antaranya adalah memudahkan pengawalan tahap glukosa darah.

Selain itu, senaman juga penting bagi mengawal berat badan, peningkatan tahap kolestrol yang lebih baik dan juga menjadikan tulang yang lebih kuat. Kesihatan jangka panjang bagi seorang pesakit diabetes ni bergantung kepada senaman yang baik. Jadi, kena lah selalu amalkan ya.

#3 Mengawal kuantiti makanan manis

Kebanyakan hidangan manis mengandungi lemak dan tinggi kalori berbanding buah-buahan atau makanan berkarbohidrat yang lain.

Agak tidak sesuai bagi pesakit kencing manis untuk mengambil hidangan manis secara berlebihan kan? Jadi, kalau anda nak ambil makanan manis ni, kunci utamanya mestilah secara sederhana.

#4 Dapatkan tidur yang cukup

Mendapatkan tidur yang cukup adalah penting bagi memastikan kesihatan tetap terkawal dengan sempurna.

Jadi, lebih baik untuk mendapatkan jumlah tidur yang berkualiti setiap malam supaya tak adalah menjejaskan paras gula dalam badan anda tu kan.

#5 Amalkan pengambilan ubat yang betul

Diabetes adalah sejenis penyakit kronik yang perlu dirawat bagi menghindari sebarang komplikasi terutama jika paras gula berada pada tahap yang tinggi untuk tempoh yang panjang.

Pengambilan ubat yang betul adalah penting bagi setiap penyakit. Anda perlu mengambil ubat seperti yang diarahkan supaya paras gula dapat dikawal.

Glucerna bantu mengawal diabetes dengan cekap!

Anda pernah dengar tentang Glucerna®? Ha..ini adalah antara salah satu pemakanan alternatif bagi anda yang ingin mencegah ataupun mengawal penyakit diabetes dengan lebih cekap tau!

Kalau anda nak tahu, minuman Glucerna® ini membantu untuk mengawal pesakit diabetes supaya dapat menjalani kehidupan normal dengan perawatan diabetes yang mudah kerana ia boleh digunakan sebagai makanan gantian.

Selain itu, minuman ini sesuai untuk diamalkan oleh pesakit diabetes tak kira di peringkat mana pun. Ia juga mempunyai nutrien dengan 28 vitamin dan mineral dan akan memudahkan penghidap diabetes untuk mengawal pengurusan glukosa mereka seawal 4 minggu.

Paling best sebab dia ada 3 perisa yang berbeza tau! Antaranya adalah vanila, coklat dan gandum. Boleh pilih jelah yang mana mengikut kesesuaian nanti.

Kandungan myo-inositol 4 kali lebih tinggi juga membantu meningkatkan kepekaan insulin dan membantu mengawal glukosa dengan lebih baik.

Dapatkan Glucerna di pasaran sekarang!

Ha… anda tak perlu risau lagi tau, sebab dengan adanya Glucerna®, pesakit kencing manis boleh memastikan tahap glukosa dapat dikawal dengan baik. Jadi, amalkan minuman ini dari hari pertama dan ia akan membantu mengawal diabetes anda dalam masa 4 minggu.

Jomlah dapatkan segera di mana-mana farmasi berdekatan anda ataupun di Official Store seperti Lazada dan Shopee.

Nak tahu lebih lanjut lagi tentang produk ini, anda boleh layari je laman web Glucerna sekarang!

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Trending Tue, 30 Jan 2018

Suami Hadiahkan Beg LV Palsu, Netizen Kecam Teruk

Suami Hadiahkan Beg LV Palsu , Isteri mengadu di page KRT kena kecam dengan netizen teruk!! Apa kes sebenarnya nie

Trending Wed, 7 Apr 2021

Mak Cik Petir Meninggal Dunia

Pelakon, Noryati Taib atau lebih dikenali dengan panggilan Mak Cik Petir meninggal dunia pada jam 1.45 pagi hari ini. Berita sedih terbabit dimaklumkan oleh anaknya, Faizul Hafiz Hashim menerusi hantaran yang dimuat naik di akaun […]

Trending Mon, 1 Jun 2020
Trending Sat, 30 Mar 2019

Fasha Sandha Mengaku Guna Kamera Huawei P30 Abadikan Saat Indah

setiap gambar yang diambil ketika Pre Wedding dan Malam Berinai menggunakan kamera telefon pintar HUAWEI P30.

Trending Wed, 9 Dec 2020
Trending Wed, 28 Aug 2019

Gempa Bumi Rantau Kepulauan Sandwich Selatan

Jangan risau setakat ini tiada ancaman tsunami ye

Trending Tue, 20 Aug 2019

#JomBantu Buat Kakitangan Utusan Malaysia

Tiada lagi cetakkan akhbar mulai Rabu ini hingga tarikh baru di kongsikan

Trending Sat, 24 Oct 2020

Darurat Kesihatan Dijangka Akan Dilaksanakan

Semoga baik-baik sahaja Malaysiaku!

Featured Mon, 20 Apr 2020

Tom patah hati, ini pengakhiran kisah Tom & Jerry yang ramai tidak tahu!

Pengarah siri animasi ini temui ajal Khamis lalu.

| Live TV