Trending By: Padin June 24, 2021 @ 9:57am

Wajib Baca… Ini 5 Petua Perubatan Bagi Pesakit Diabestis Yang Perlu Anda Ketahui!

Diabetes atau kencing manis merupakan penyakit yang amat digeruni semua orang. Setiap pesakit kencing manis wajib tahu pengurusan diabetes yang betul seperti pengamalan tabiat pemakanan dan kehidupan yang aktif agar tiada sebarang komplikasi serius akan berlaku.

Jadi, mari kami kongsikan tentang petua perubatan yang betul yang anda perlu tahu bagi mengawal kencing manis ni.

#1 Mengamalkan makanan yang lengkap & seimbang

Makan secara sihat adalah menjadi keutamaan apatah lagi bagi yang mengalami penyakit diabetes. Ini penting bagi mencapai kawalan gula darah yang optima dan kekal sihat.

Jadi, makanan seimbang yang bernutrisi lengkap dengan kuantiti suku-suku separuh harus diamalkan dan makanan yang tinggi serat juga membantu menurunkan paras glukosa dan juga paras kolesterol dalam darah.

#2 Kerap senaman

Ha.. kalau dah menghidap penyakit kencing manis ni, anda kena banyak lakukan senaman tau! Senaman ni banyak faedahnya, antaranya adalah memudahkan pengawalan tahap glukosa darah.

Selain itu, senaman juga penting bagi mengawal berat badan, peningkatan tahap kolestrol yang lebih baik dan juga menjadikan tulang yang lebih kuat. Kesihatan jangka panjang bagi seorang pesakit diabetes ni bergantung kepada senaman yang baik. Jadi, kena lah selalu amalkan ya.

#3 Mengawal kuantiti makanan manis

Kebanyakan hidangan manis mengandungi lemak dan tinggi kalori berbanding buah-buahan atau makanan berkarbohidrat yang lain.

Agak tidak sesuai bagi pesakit kencing manis untuk mengambil hidangan manis secara berlebihan kan? Jadi, kalau anda nak ambil makanan manis ni, kunci utamanya mestilah secara sederhana.

#4 Dapatkan tidur yang cukup

Mendapatkan tidur yang cukup adalah penting bagi memastikan kesihatan tetap terkawal dengan sempurna.

Jadi, lebih baik untuk mendapatkan jumlah tidur yang berkualiti setiap malam supaya tak adalah menjejaskan paras gula dalam badan anda tu kan.

#5 Amalkan pengambilan ubat yang betul

Diabetes adalah sejenis penyakit kronik yang perlu dirawat bagi menghindari sebarang komplikasi terutama jika paras gula berada pada tahap yang tinggi untuk tempoh yang panjang.

Pengambilan ubat yang betul adalah penting bagi setiap penyakit. Anda perlu mengambil ubat seperti yang diarahkan supaya paras gula dapat dikawal.

Glucerna bantu mengawal diabetes dengan cekap!

Anda pernah dengar tentang Glucerna®? Ha..ini adalah antara salah satu pemakanan alternatif bagi anda yang ingin mencegah ataupun mengawal penyakit diabetes dengan lebih cekap tau!

Kalau anda nak tahu, minuman Glucerna® ini membantu untuk mengawal pesakit diabetes supaya dapat menjalani kehidupan normal dengan perawatan diabetes yang mudah kerana ia boleh digunakan sebagai makanan gantian.

Selain itu, minuman ini sesuai untuk diamalkan oleh pesakit diabetes tak kira di peringkat mana pun. Ia juga mempunyai nutrien dengan 28 vitamin dan mineral dan akan memudahkan penghidap diabetes untuk mengawal pengurusan glukosa mereka seawal 4 minggu.

Paling best sebab dia ada 3 perisa yang berbeza tau! Antaranya adalah vanila, coklat dan gandum. Boleh pilih jelah yang mana mengikut kesesuaian nanti.

Kandungan myo-inositol 4 kali lebih tinggi juga membantu meningkatkan kepekaan insulin dan membantu mengawal glukosa dengan lebih baik.

Dapatkan Glucerna di pasaran sekarang!

Ha… anda tak perlu risau lagi tau, sebab dengan adanya Glucerna®, pesakit kencing manis boleh memastikan tahap glukosa dapat dikawal dengan baik. Jadi, amalkan minuman ini dari hari pertama dan ia akan membantu mengawal diabetes anda dalam masa 4 minggu.

Jomlah dapatkan segera di mana-mana farmasi berdekatan anda ataupun di Official Store seperti Lazada dan Shopee.

Nak tahu lebih lanjut lagi tentang produk ini, anda boleh layari je laman web Glucerna sekarang!

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Trending Tue, 16 Jul 2019

研究证实:接吻能「帮女生减肥」、越亲人越美

研究证实:亲吻既能展现亲密,又能让身体健康,不要吝啬亲你的另一半啊~

Trending Tue, 13 Apr 2021

Drama Bersiri Terkenal ‘Nur’ Bersiaran Di Indonesia

Drama bersiri ‘Nur’, karya yang pernah mencetus fenomena dan mencatat jumlah tontonan yang tinggi di TV3 dan digital, melebarkan tayangannya ke Indonesia melalui kolaborasi Sistem Televisyen Malaysia Berhad dengan MNCTV. Melalui perjanjian tersebut, ‘Nur’ musim […]

Featured Sun, 17 Oct 2021

Didakwa Memiliki Tatu Dibahagian Dada, Baby Shima Dikecam Netizen

Pernah dikaitkan dengan isu berpakaian seksi, kini penyanyi Baby Shima sekali lagi mengundang kecaman netizen kerana didakwa bertatu. Ia adalah selepas bintang kelahiran Malaysia yang kini mencipta nama di negara seberang itu memuat naik videonya […]

Trending Sun, 26 Aug 2018

Curi Petai Punya Pasal, Lelaki Patah Tulang Rusuk

Difahamkan, dua cucu lelaki pergi ke kebun datuk mereka untuk ‘spot check’ kawasan persekitaran kerana difahamkan kerap berlaku kecurian petai sebelum ini.

Trending Wed, 13 May 2020

Malaysia Tidak Lupa Salur Bantuan Covid-19 Buat Palestin

Semoga anak-anak kecil dan saudara kita disana dilindungi selalu.

Featured Fri, 5 Nov 2021

Dendam Penunggu Bawa Mesej Tentang Anti-Buli

Dendam Penunggu merupakan filem original pertama dibawah tonton CINEMA mengisahkan tentang lima orang pelajar baharu di Kolej Kebangsaan Malaya yang menemukan rahsia-rahsia gelap yang menghantui sekolah mereka. Pada masa yang sama, pelajar-pelajar ini juga menghadapi […]

Hiburan Tue, 31 Aug 2021

“Tengah Menahan Sakit Di Hospital, Tiba-Tiba Nampak Jam Tangan PM” – Aaron Aziz

Seutas jam tangan bercorak celoreng yang dipakai oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menarik pelakon Datuk Aaron Aziz. Biarpun Aaron kini sedang dirawat di hospital, pelakon filem KL Gangster itu teruja melihat jam […]

Trending Sat, 2 Nov 2019
Trending Fri, 4 Dec 2020
Featured Wed, 1 Sep 2021

Bayaran BKC Dibayar Mulai 6 September, Semak Jumlah Bayaran Setiap Kategori

Bantuan Khas COVID-19 (BKC) fasa satu akan dibayar bermula Isnin ini dan dijangka selesai 10 September. Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, ketika mengumumkan perkara itu berkata BKC akan memanfaatkan 10 juta penerima yang […]

| Live TV