Fab Foodies! By: SGMS Faida September 18, 2019 @ 8:00pm

Dari Ladang Ke Dapur…Minyak Alif Kini Berwajah Baharu!

Dari ‘Ladang Ke Dapur’, siapa yang tidak tahu dengan jenama minyak Alif kan?

Kini tampil dengan pek lebih dinamik dan berinformatif, minyak Alif sedia memenuhi selera pengguna pasaran tempatan.

Pelancaran rasmi label baru jenama tersebut telah disempurnakan oleh Menteri Industri Utama, Yang Berhormat Teresa Kok di majlis yang turut mempertontonkan tayangan perdana iklan minyak masak ‘ALIF’ yang bertajuk ‘Ladang ke Dapur’.

Melalui konsep Ladang ke Dapur’ (farm-to-table), Sime Darby Oils memastikan agar setiap proses penghasilan minyak masak ‘ALIF’, dari penuaian buah kelapa sawit di ladang sehinggalah ke proses penapisan minyak sawit dan pembotolan produk di kilang, diurus dan dikawal rapi mengikut tahap piawaian yang tinggi.

Menurut Pengarah Urusan Sime Darby Oils, Mohd Haris Mohd Arshad, ‘Ladang ke Dapur merupakan salah satu identiti minyak masak ‘ALIF’ yang melambangkan jaminan syarikat tersebut dalam memastikan hanya produk minyak masak yang terbaik dapat dinikmati oleh para pelanggan ‘ALIF’.

“Minyak masak ‘ALIF’ dihasilkan daripada minyak sawit mentah bermutu tinggi yang diuji untuk menentukan kualitinya terlebih dahulu dan kemudian disuling untuk menghasilkan minyak masak. Secara semula jadinya, minyak sawit amat kaya dengan karotenoid dan Vitamin E, iaitu sumber antioksidan yang memberi manfaat kepada kesihatan jantung serta pengurangan kadar kolesterol tidak baik. Minyak sawit itu sendiri adalah produk bebas kolesterol dan lemak trans, serta sesuai digunakan untuk menggoreng berulang kali.

“Semua kebaikan dan keistimewaan ini terdapat dalam minyak masak ‘ALIF’,” menurut Mohd Haris.

Sime Darby Oils, yang merupakan anak syarikat milik penuh Sime Darby Plantation Berhad, iaitu pengeluar minyak sawit diperakui lestari terbesar dunia, turut memberi jaminan bahawa minyak masak ‘ALIF’ dihasilkan sepenuhnya secara mampan atau lestari. Jaminan tersebut disahkan dengan penampilan logo pensijilan ‘Roundtable on Sustainable Palm Oil’ (RSPO) pada label minyak masak ‘ALIF’.

Selain daripada itu, minyak masak ALIF juga mempunyai pengiktirafan halal daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

“Kesedaran untuk memastikan alam sekitar dan hidupan liar sentiasa terpelihara semakin meningkat di kalangan masyarakat kita. Perakuan pensijilan RSPO memberi jaminan kepada pelanggan bahawa minyak masak ‘ALIF’ dihasilkan tanpa mengakibatkan kerosakan kepada alam sekitar dan biodiversiti. Sime Darby Oils turut memastikan agar suasana kerja serta hak para pekerja terpelihara, dan kepentingan masyarakat di sekeliling operasinya sama sekali tidak terjejas dalam proses menghasilkan minyak masak ini,” jelas Mohd Haris.

Label baru ‘ALIF’ turut menampilkan logo ‘Sayangi Sawitku’ sebagai tanda sokongan Sime Darby Oils kepada aspirasi kempen tersebut yang diperkenalkan oleh kerajaan. Kempen yang dilancarkan oleh YAB Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad pada bulan Mac 2019 tersebut bertujuan untuk meningkatkan rasa bangga dan penghargaan masyarakat terhadap sumbangan minyak sawit Malaysia kepada negara dan dunia, sekaligus memperkukuhkan lagi sokongan rakyat tempatan kepada industri sawit Malaysia.

“Adalah menjadi harapan kami agar pelancaran label baharu ini akan dapat merancakkan lagi permintaan terhadap produk minyak sawit Malaysia. Semoga masyarakat akan terus teruja dengan penampilan terbaharu minyak masak ALIF’, serta jaminan kualiti dan kelestariannya pada harga yang berpatutan,” ujar Mohd Haris lagi.

Bersempena pelancaran label baharu ALIF’, Sime Darby Oils turut mengumumkan Pertandingan ‘Mastaclass Goreng’ yang akan diperkenalkan oleh syarikat tersebut pada suku keempat tahun 2019.

Pertandingan secara atas talian ini menawarkan hadiah kepada 20 pemenang bertuah untuk muncul di program ‘ALIF MastaClass Goreng’ bersama dua selebriti terkenal, Chef Nik Michael Imran serta pelakon dan penyanyi terkenal Alif Satar sebagai hos program tersebut. Program ‘ALIF MastaClass Goreng’ ditayangkan secara eksklusif di Laman Facebook Minyak Masak ‘ALIF’.

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Contest Sat, 17 Aug 2019

Pengunjung Bertuah Karnival Jom Heboh Bawa Pulang Kereta Nissan Serena 2.0L Highway Star

Buat julung kalinya Karnival Jom Heboh menyediakan sebuah kereta sebagai hadiah utama untuk para pengunjung bertuah. Tarikan terbaharu di lokasi kedua karnival Jom Heboh di Angsana Johor Bahru pada 26 dan 27 Julai lalu adalah […]

LIFESTYLE Fri, 22 Dec 2017

Sebab Elakkan Makanan Warna-Warni Untuk Kucing

Elakkan Makanan Warna-Warni Untuk Kucing, Mungkin Berisiko Menghidap Penyakit Batu Karang

Fab Foodies! Fri, 20 Apr 2018

「7种食物」便便卡住时千万别吃

根据美国国家卫生研究院的数据指出,便秘为每周排便少于3次,且粪便硬难以「通过」,这是一个常见的问题。有营养师指出,多吃高纤食物能使排便顺畅,前提是还要加入碳水化合物,吸取水分并软化粪便,最重要的是保持水份。

LIFESTYLE Thu, 16 Jan 2020

在办公桌上吃午餐不利健康!

医疗服务公司BUPA数据显示,约三分之一的英国上班族习惯在办公桌上吃午饭;而另一份来自隐形眼镜商AcuVue的调查,现代人均每年有1700个小时在电脑前度过。 伦敦卡斯商学院(Cass Business School)的行为学教授斯派塞(André Spicer)说,人们一天之内的工作效率从早上开始至下午递减,一个人的注意力只能集中有限的一段时间,需要放松一会才能恢复精力。 “午餐就是有助于恢复注意力的放松时间”。 而在萨里大学(University of Surrey)2012年的一份研究显示,一边工作一边吃饭容易吃太多。 研究者之一健康心理学教授奥格登(Jane Ogden)说,吃饭时工作分散人们对吃的注意力,大脑不记得吃了什么,身体对食物的感知度也下降,到了下午很容易又感到饿,又开始吃东西。 另外,这也是一种不良的办公室文化。一些员工觉得连午餐都在工作,是卖力工作的表现;逐渐这让离开吃饭的员工感到压力,担心雇主觉得他们工作量轻,有时间吃饭休息。 其实,边工作边吃饭既没效率、又对员工健康不利。英国人把这种不健康的文化称为「假积极表现主义」(Presenteeism)。 斯派塞建议,公司、企业应该鼓励员工离开办公桌吃饭,消除假积极表现主义。公司、企业的管理者应该邀请员工一起离开吃饭,或在工作场所开创就餐环境。   原文网址:阿波罗新闻网

LIFESTYLE Mon, 18 Jun 2018

运动衫领口的「三角形」超常见 没想到是机能设计!

卫衣,或者叫它大学衫、圆领运动衫,每个人的衣柜里都有一些,有没有发现其中很多件都在领口有像是个三角形的V字缝线?明明是不同品牌,既然有相同设计,这其中必有玄机!

LIFESTYLE Fri, 5 Oct 2018

「恐怖之夜」全马最大型的万圣节庆典!

由马来西亚双威主题乐园举办的「恐怖之夜」又回来啦!迈入第六个年头的全马最大型万圣节庆典,恐怖将升级,势必让人感受到一种前所未有的恐惧。

Fab Foodies! Tue, 2 Oct 2018

Berbau Tapi Bagus Untuk Kesihatan, Jom Makan Petai?

Petai yang berbau tetapi diamalkan sebagai ulam kerana banyak khasiat. Antara yang dikongsikan untuk anda

LIFESTYLE Fri, 13 Dec 2019

Cara Elak & Bantu Mangsa Disambar Petir

Dikongsikan cara-cara elak dan bantu mereka yang disambar petir

LIFESTYLE Thu, 30 Nov 2017

全马最高Rawang Bypass大道正式开通!风景美到没有朋友

历时12年,耗资6亿2800万令吉的Rawang Bypass终于正式通车啦!而且这条绕道完全没设立收费站,是一条免费的绕道!

LIFESTYLE Mon, 12 Mar 2018

世界「最长人行吊桥」离地28层楼高

你有走过距离地面85公尺高的绳索吊桥吗?在瑞士贝林佐纳经营民宿同时也是旅游作家的Ricky苏瑞铭,日前在脸书《旅游超爽的!》社团中分享世界最长的人行吊桥-欧洲吊桥Europabrücke造访经验,将近有500公尺长且距离地面有85公尺!