Euforia Bola 2026
LIFESTYLE By: SGMS Faida February 26, 2018 @ 7:33am

PLAN NAK BELI RUMAH TU ADA, TAPI…

A: Bro, kau boleh lah beli rumah, gaji tinggi bolehlah sembang kencang

B: Aik, bukan ke gaji kau dengan aku lebih kurang jer. Kalau aku boleh, kau pasti boleh bro!

Dengar tu! Jangan asyik nak negatif saja kalau mengimpikan sesuatu. Ini tak bermaksud urusan pembelian rumah adalah mudah namun jika dengan caranya, korang pasti boleh! Kami kongsikan beberapa tips sempoi bagi korang yang ada plan untuk mendapatkan rumah pertama. Check it out…

  • Rumah untuk tinggal sendiri atau pelaburan?

Tanya diri sendiri, adakah rumah pertama yang bakal dimiliki ini untuk kegunaan sendiri atau adakah korang nak jana duit melaluinya? Jika matlamatnya untuk duduk sendiri, maka sukar untuk korang buat pembelian rumah kedua. Cash flow mungkin sedikit terganggu, Jalan terbaik, korang boleh sewakan buat sementara bagi mengumpul dana untuk membeli rumah kedua. Pastikan harga sewa ada bahagian yang boleh disimpan.

  • Suka bertangguh

Ala, aku muda lagilah! Nanti lah beli. Hello dik. Harga rumah bukan macam harga gadget, makin lama makin mahal tau! Kalau tunggu lagi sepuluh tahun, keberangkalian harga yang ditawarkan sekarang memang korang takkan dapat dah. Jangan bertangguh lagi ok? Beli yang sesuai dengan kemampuan korang. Jangan pula gaji RM3000 tapi mohon loan untuk banglo lapan bilik pula…

  • Beli rumah kecil, mudah dan murah sebagai permulaan

Ukur baju di badan sendiri. Itu perumpamaan yang perlu korang pakai ketika proses membeli kehendak. Jangan ikut nafsu dik, kelak merana nanti. Sebagai permulaan, mulakan dengan rumah flat kos rendah. Ikut kesesuaian dengan gaji korang ok? Maklumlah, semakin besar rumah itu, semakin mahal harganya.

  • Jana keuntungan ketika membeli

Ini antara kesilapan yang sering dilakukan pembeli rumah muda. Harus diingat, tujuan membeli adalah untuk pelaburan! Keuntungan yang dijana setiap bulan hasil sewa penting untuk disimpan. Hasilnya, korang boleh beli rumah yang lebih besar dan selesa untuk rumah kedua. Keuntungan harus dibuat ketika membeli bukan ketika menjual!

  • Beli rumah lebih daripada kelayakan

Jika diikutkan gaji, korang layak beli rumah RM 500,000. Tapi korang beli rumah berharga RM 400,000. Itu tindakan yang betul. Sebab apa? Beri ruang untuk Debt Service Ratio (DSR) korang bernafas. 

  • Jangan ikut nafsu semata-mata

Bila tengok je iklan di televisyen, rumah bukan main cantik! Terus excited nak miliki rumah itu, kalau boleh esok juga nak buat loan. Jangan macam tu geng, bawa bertenang. Beli rumah bukan macam beli ikan di pasar. Kaji dulu kawasan itu strategik atau tidak, aspek keselamatan, apa kemudahan berdekatan dan minta pandangan keluarga atau rakan yang pakar dan berpengalaman dalam urusan jual beli rumah.

 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Hiburan Tue, 10 Oct 2023
Hiburan Thu, 5 Dec 2019

“Saya Masih Belum Dapat…” – Azrel Ismail

Apa yang Azrel nak tapi belum dapat ni?

Hiburan Tue, 24 Jul 2018

Kini Fathia Sudah Hilang Sabar?

Nampaknya, pelakon Fathia Latiff sudah hilang sabar dan mula membuka mulut menerusi laman Twitternya…

Hiburan Sun, 25 Mar 2018

“Seksi Tak Bermakna Saya Tak Tahu Agama” – Nana Al Haleq

Nana juga menganggap aktiviti membentuk otot ini merupakan kerjaya seni yang boleh menjadikan diri beliau sebagai inspirasi kepada masyarakat

Featured Wed, 9 Aug 2023
Hiburan Tue, 13 Jun 2023
Featured Thu, 12 Jan 2023
Hiburan Fri, 26 Apr 2019

Bermodalkan RM 250, Sha Hasan Jadi Jutawan Pada Usia 19 Tahun!

Bergelar jutawan pada usia 19 tahun, Sha Hasan mengaku hanya bermodalkan RM 250 memulakan perniagaan kosmetik sekitar empat tahun dahulu. “ Saya berniaga macam-macam sebelum ini dengan modal yang saya pinjam dengan kakak, saya berjaya […]

Featured Fri, 9 Feb 2024

“Bila Ayah Tak Mahu Nikahkan, Pengantin Perempuan Boleh Dapatkan Wali Hakim” – Bekas Peguam Siti Bainun Ulas Kes Kahwin Lari Marissa, Aslam

Hafidzah berpendapat, tidak wajar menuding jari kepada Marissa atau Aslam kerana kedua-duanya boleh berfikir secara matang dalam membuat keputusan.🤧

error: Content is protected !!