Euforia Bola 2026
Hiburan By: Asrul Haliff February 11, 2020 @ 10:43am

“No Sharp Object Was Used So How Is That Considered Suicidal?”—Netizens Defend Aina Abdul’s “Bleeding” AJL Performance

Allegedly the performance was seen to normalize suicide.

‘Anugerah Juara Lagu ke 34’ (AJL34) that was held on the grand stage of Axiata Arena, Bukit Jalil the other night had received such an overwhelming response from viewers until so many controversies erupted.

And one performance that had definitely became the talk of people was Aina Abdul’s performance which was allegedly claimed to deliver the incorrect message of self-hurt and even suicidal attempt.

image taken from: beautifulnara

It all started when a statement released by Public Health Malaysia claimed that Aina Abdul’s performance indirectly encourage or normalize the act of self-hurt and suicidal attempt towards individuals with unstable mental health. And in the same statement, Public Health Malaysia asked the public to report the act to CMCF.

“There was no act that shows the action of suicidal attempt, instead it is an artistic expression and symbolism to a heart that has been hurt and broken, which is what the song is all about”

— Aina Abdul.

image taken from: beautifulnara

Through her Instagram, the new and rising singer has released her response in order to clear out the air. According to her, as a Muslim she did not even have the slightest thought to show such concept in her performance as she still knows which is right and wrong according to the religion.

Aina had also stated that her performance was merely her artistic expression and a continuation to the plot line on ‘Sumpah’ music video.

 
 
 
View this post on Instagram
 
 

Kenyataan Aina Abdul Dakwaan Persembahan Konsep Bunuh Diri. . Assalamualaikum wbt. . Astaghfirullah al adzim… Nauzubillah min zalik… Sebagai seorang wanita muslim, tak pernah terlintas di fikiran saya untuk melakukan konsep seperti yang didakwa. . Saya masih waras dan berpegang teguh kepada ajaran Islam. . Persembahan saya hanya sebuah ekspresi seni yang saya sampaikan atas pentas AJL34 dan ia merupakan kesinambungan kepada jalan cerita muzik video Sumpah. . Perkara ini saya sudah pun maklumkan sejurus selepas persembahan selesai di Instagram saya. . Persembahan tadi merupakan simbolik kepada hancurnya hati seorang wanita kerana menyesal dengan perbuatannya sendiri terhadap orang yang amat disayanginya. . Hati yang berdarah melambangkan kesakitan yang ditangggung oleh wanita itu selepas melukakan hati insan yang disayanginya. . Semua orang mempunyai pendapat berbeza dan ingin saya tegaskan sekali lagi, persembahan saya tidak menyentuh elemen seperti yang didakwa. . Ia langsung tiada kena mengena dengan dakwaan yang diperkatakan dan saya mohon maaf sekiranya terdapat salah faham yang timbul. . Saya harap dengan penjelasan ini dapat meleraikan segala kekusutan yang melanda. . Saya juga ingin mengucapkan tahniah kepada semua pemenang AJL34 dan semua team produksi. Berada di pentas AJL34 sudah membuatkan saya sangat bersyukur. . Sejujurnya, saya tak fikir mengenai menang atau kalah kerana pentas AJL34 merupakan permulaan saya menyerlahkan lagi bakat di persada seni. . Jutaan terima kasih saya ucapkan kepada peminat saya, @ainations yang tidak jemu menyokong. Anda semua kekuatan saya dan saya tak akan berhenti berusaha untuk me balas jasa anda semua. . Terima kasih kepada semua pihak yang menyokong perjalanan lagu Sumpah. Alhamdulillah. . . Outfit by : @tsyhmi Makeup by : @ahma_dani Blood works Special Effect by : @ellasandera (Instagram) Heels by : @giuseppezanotti Video by : @hazmyahna Photo by : @badrulazhar_ Styled by : @nazlivingastyle Fabrics by : @jakel_shahalam . . . #ajl34 #ainaabdul #sumpahainaabdul

A post shared by AINA ABDUL (@ainaabdul) on

Despite the criticism, Aina’s performance during that night had won the hearts of the people with some even calling her as “winner” for the night. Some netizens expressed how Aina’s performance had touched their feelings and understood the message she was trying to deliver.

 
 
 
View this post on Instagram
 
 

Thank you pada siapa yang sempat rakam vid ni ❤️ good memory #ajl34 ❤️ Aina will do better next time ?

A post shared by AINA ABDUL (@ainaabdul) on

When analyzed the state given by Public Health Malaysia, some netizens can’t help but disagree to the statement. First, netizens couldn’t find any inclusion of sharp objects or ‘weapons’ used on stage and was the ‘blood’ the only reason why it was labelled as suicidal attempt.

But one thing that still remains unknown is that why such statement given by a big organization was so unprofessional and emotional through the words used?

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Hiburan Wed, 15 Aug 2018

“Hubungan Kami Memang Mesra” – Amira Othman

Mesra dengan adik beradik sendiri pun menjadi isu. Apa kes ni?

Featured Wed, 22 Oct 2025

“Doktor Kata Saraf Kaki Mak Saya Dah Mati, Luka Je Memang Kaki Terus Hitam”- Ardell Aryana Fokus Kesihatan Ibu

Pelakon dan aktivis kemanusiaan, Ardell Aryana tampil menegaskan, dia bukanlah seorang anak tunggal seperti yang didakwa.

Hiburan Fri, 17 Jan 2025
Hiburan Wed, 13 Jun 2018

Seronok Masih Dapat Duit Raya Atuk

Lagi seronok, jumlah duit raya ditambah setiap tahun bagi cucu yang belum mendirikan rumah tangga. Agak-agak tahun depan Mira masih dapat tak? Hehe

Hiburan Mon, 14 Jan 2019

Dimarahi Produser Antara Pengalaman Pahit Sarah Hildebrand Dalam Pujaan Hati Kanda

Tahniah Sarah! Di harap Sarah akan banyak lagi berlakon dan bawa watak-watak jahat macam Nadine!

Hiburan Mon, 11 Mar 2019
Hiburan Wed, 20 Mar 2019

Hebat! Leftenan Zana Terima 25.5 Juta Penonton

Penerimaan luar biasa penonton menerusi drama Leftenan Zana ini membuktikan TV3 tidak hanya menghidangkan kisah cinta untuk tatapan penonton

error: Content is protected !!