Euforia Bola 2026
Hiburan By: Padin October 13, 2020 @ 8:25am

“Dekat Di Hati Saya Kerana…” – Achey & Nabil Sumbang RM15,000 Bantu Kajian Barah Payudara

Dua pelawak popular, Achey dari kumpulan Bocey dan Nabil Ahmad memberikan sumbangan kepada Makmal Penyelidikan Kanser Universiti Putra Malaysia (UPM)- Majlis Kanser Nasional (MAKNA) (CANRES).

Sumbangan sebanyak RM15,000 itu diberikan bersempena Bulan Kesedaran Kanser Payudara yang disambut pada bulan Oktober saban tahun.

Menurut Achey atau nama sebenarnya, Mohd Nasir Hamzah, 34, sumbangan tersebut merupakan sebahagian daripada tanggungjawab sosial korporat (CSR) hasil kolaborasi mereka bersama jenama wangian popular, SugarBomb.

“Pada awalnya, buah fikiran untuk melakukan CSR ini datang daripada Nabil sendiri. Bila saya tahu sumbangan itu bakal digunakan untuk tujuan murni, terus saya bersetuju.

“Sumbangan ini bakal memberi manfaat kepada rawatan, penyelidikan dan pendidikan berkenaan kanser payudara.

“Sebenarnya, ia dekat di hati saya kerana ada ibu saudara saya yang menjadi ‘mangsa’ kanser berbahaya ini,” katanya.

Achey ditemui oleh xtra sewaktu sewaktu majlis penyerahan sumbangan cek kepada CANRES baru-baru ini.

Turut hadir, Pengurus Besar SugarBomb, Kanumbu Agussalim dan Pengarah Institut Biosains UPM, Prof. Dr. Zunita Zakaria.

Bagaimanapun, Nabil tidak dapat hadir pada majlis itu atas sebab yang tidak dapat dielakkan.

Tambah Achey, dia meletakkan harapan agar sumbangan terbabit dapat memberi sedikit sebanyak impak positif terhadap kajian mengenai penyakit yang menjadi pembunuh golongan wanita di dunia.

“Kanser memang berbahaya. Saya teringat dengan ibu saudara yang bertarung sehingga nafas terakhir melawan sakit ini.

“Saya juga ingin menitipkan pesan kepada lelaki di luar sana, kita juga mempunyai risiko untuk dapat penyakit kanser payudara ini, tapi kesedaran agak kurang.

“Tak kira lelaki atau perempuan, peratusan risiko menghidap kanser sama sahaja tanpa mengira jantina,” katanya lagi.

Kesemua sumbangan itu merupakan hasil sebahagian jualan daripada produk Sugarbomb X Achey dan Edisi Sugarbomb X LuP’K.

Sebagai info, Bukan Kesedaran Kanser Payudara Sedunia disambut setiap tahun pada bulan Oktober dan turut dinamakan sebagai ‘Pink Oktober’.

Sambutan tersebut bagi memperingati dan meningkatkan kesedaran mengenai kanser payudara di persada dunia.

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Hiburan Thu, 1 Aug 2019
Hiburan Sun, 22 Sep 2019

Hael Husaini Umum Bakal Kahwin!

Wah…Dengan siapa tu?

Featured Wed, 5 Mar 2025

“Kalau Mahu Buat Benda Baik, Harus Jemput Mereka Yang Mahu Bersama” – Nora Danish Tak Kekok Hadir Majlis Ilmu Bersama Bekas Suami

Tidak salah jika mahu berbuat kebaikan apatah lagi Nedim juga adalah bapa kepada anaknya.

Featured Tue, 13 Jun 2023
Featured Wed, 7 Aug 2024

Puteri Khareeza Merancang Untuk Ada Anak, Mahu Habiskan Pelajaran Terlebih Dahulu

Kadang memang perlu juga nak rancang ni, kena fikir banyak benda 🥺

Hiburan Wed, 28 Nov 2018

Altimet Bersara Sebagai Rapper Bukan Komposer

Tiada lagi persembahan Altimet di mana-mana acara selepas ini. Namun begitu, Altimet ada hadiah terakhir buat peminatnya!

Hiburan Sun, 3 Feb 2019

Happening Giler Fans Club Finalist AJL 33 Di Perkarangan Axiata Bukit Jalil

Selain peminat, fans club antara mereka yang memberi sokongan tanpa jemu pada artis idola mereka. Jom lihat diantara yang berlaku sebelum AJL 33 bermula

Hiburan Tue, 17 Apr 2018

《偶像练习生》9%出道首张团体照!

中国偶像男团9%(NINE PERCENT)来自选秀节目《偶像练习生》,近来该团飞往美国洛杉矶集训,15日更晒出道后的首张团体照,短短一天时间,就吸引超过26万粉丝留言热议,引发讨论。

Hiburan Tue, 3 Dec 2019

Inikah Natasha Yang Menjadi Pilihan Hati Datuk Seri Eizlan Yusof?

Tak sabar tunggu apa yang diwar-warkan bakal jadi Wedding Of The Year ini!

Featured Tue, 9 Jun 2026

Neelofa Terap ‘Word Of Affirmation’ Pada Anak Seawal Usia 3 Tahun – “Satu Benda Yang Paling Saya Nak Adalah…”

Pendekatan itu dibuat Neelofa sebagai inisiatif untuk membentuk asas keimanan anak-anaknya ketika mereka masih kecil.

error: Content is protected !!