Featured By: Shaidah Shafie May 6, 2020 @ 3:56pm

Petua elak kaki udang bertukar hitam apabila dimasak

Udang kertas, udang minyak, udang harimau atau udang ketak, kesemuanya adalah sumber makanan laut yang kaya protein dan menjadi kesukaan ramai tanpa mengira usia.

Jika ingin menyediakan masakan Siam seperti tomyam, andai tiada udang, terasa hambar menu yang sudah sebati dengan rasa pedas, masin dan masam itu.

Namun begitu, selain tomyam, sambal tumis udang petai, udang mentega atau udang goreng kunyit juga adalah antara menu yang menyelerakan untuk disediakan.

Lebih-lebih lagi jika menggunakan udang segar bersaiz sebesar dua jari orang dewasanya, pasti rasa isinya manis, pejal dan bertekstur sempurna.

Udang mentega elok dimasak menggunakan udang segar supaya tampak menyelerakan – gambar hiasan. Foto: NSTP/Intan Eliana Zakaria.

Bagaimanapun, tidak semua udang yang dijual di pasar raya adalah udang segar yang baru dinaikkan nelayan dan jika membeli udang yang sudah siap dibersihkan kulitnya, pastikan anda melihat dengan teliti isinya bagi mengelakkan terbeli udang lama.

Oleh itu, ramai yang memilih membeli udang di jeti perikanan atau menunggu di pasar seawal yang mungkin bagi mendapatkan udang segara dan elok mutunya bertujuan untuk disimpan sebagai stok selain memudahkan tugas menyediakan lauk-pauk untuk seisi keluarga.

Udang kertas enak dimasak tomyam – gambar hiasan. Foto: NSTP/Zulfa Muhamad.

Bagaimanapun, jika disimpan terlalu lama dan tidak betul caranya udang akan bertukar warna seperti kakinya yang halus menjadi hitam dan tidak cantik pula untuk dihidangkan.

Hijab & Heels kongsikan satu panduan mudah ini bagi mengelakkan udang daripada bertukar lebam atau menjadi hitam pada bahagian kaki selain isinya juga pejal dan enak untuk dinikmati sekiranya disimpan dengan menggunakan kaedah ini.

Bersihkan udang terlebih dahulu sebelum disimpan di dalam peti sejuk – gambar hiasan. Foto kredit: makanlena.com

Cara menyimpan udang agar tahan lama:

Bahan yang diperlukan:

2 sudu besar gula
Air secukupnya

Cara penyimpanan:

Buang janggut udang dan bersihkan udang. Susun udang di dalam bekas yang sesuai. Sekiranya udang yang dibeli agak banyak, anda boleh menyusunnya menjadi dua lapis.

Apabila siap menyusun satu lapisan, taburkan gula di atasnya dan susun lagi sehingga selesai.

Kemudian tuang air sehingga penuh dan melepasi paras susunan udang, taburkan sedikit gula, tutup dengan kemas dan simpan di bahagian dingin beku di dalam peti ais anda.

Dengan teknik penyimpanan seperti itu, warna udang akan kekal seperti warna asal dan tekstur isinya juga tetap enak selain mudah dtanggalkan daripada kulit.

Untuk menyegerakan anda menyahbeku udang ketika mahu menggunakannya, simpan di dalam bekas kecil kerana anda tidak perlu menunggu lama aisnya mencair. Semoga bermanfaat!

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Featured Tue, 3 Aug 2021

Siti Nordiana Hantar Writ Saman Tuntut Syura, Lan Solo & 3 Individu Bayar RM2.5 Juta Serta Mohon Maaf Di Media

Konflik yang berlaku antara penyanyi Siti Nordiana dan rakan artis Syura Badron, Lan Solo dan isteri, Nur Sheila Hassim, jurusolek Aida G dan pegawai perhubungan awam Sam Samin dilihat masih belum menemui titik penamat. Memetik […]

Featured Mon, 1 Mar 2021

Moratorium Berakhir Mac Ini, Moratorium Menyeluruh Disarankan Buat..

Umum maklum, moratorium secara bersasar bagi mereka yang memerlukan bakal berakhir Mac ini. Justeru, Setiausaha Agung Persatuan Rantaian Peruncit Malaysia (MRCA), Stan Singh-Jit berkata aliran aktiviti runcit telah merosot dan menjejaskan perniagaan sektor itu susulan […]

Featured Tue, 6 Mar 2018

Tahap Seksi Wanita Mengikut Zodiak! Libra Paling Power

Tidak dapat dinafikan zodiak atau bintang kelahiran, serba-sedikit related dengan karakter anda.

Ini kerana para ahli astronomi membuat kajian kepada puluhan ribu manusia yang bernaung di bawah bulan kelahiran yang sama dan akhirnya menghimpunkan kesamaan sifat menerusi  zodiak mereka.

Namun begitu bukanlah soal karakter yang ingin dikupas, sebaliknya pesona dan keseksian melalui zodiak masing-masing.

Featured Wed, 2 May 2018

Kakinya Ada Insuran Okay? Itu Antara 5 Fakta Yang Perlu Anda Tahu Tentang Rihanna

Ada beberapa perkara yang anda tidak tahu tentang Rihanna juga penerima Anugerah Grammy ini dan 5 fakta itu sangat menarik!

Featured Wed, 25 Jul 2018

Tumit Kaki Pecah & Merekah? Jom Guna Bahan Ini, Gerenti Licin!

Meskipun ramai yang tidak memandang serius mengenai permasalahan ini, namun ia juga sama penting dengan merawat wajah.

Featured Thu, 8 Nov 2018

4 Perkara Yang Menunjukkan ‘Period Pain’ Anda Tidak Normal

Jika anda mengalami tanda-tanda ini, segeralah berjumpa doktor!

Featured Mon, 8 Jan 2018

6 Tips Mudah Lentikkan Bulu Mata Secara Semulajadi

“Dahlah mata aku ni sepet, bulu mata pulak pendek. Jeles betul tengok si Kamilia tu, mata sudahlah bulat, bulu mata pun panjang melentik. Tak payah susah-susah pakai maskara tebal pun dah nampak cantik. Untunglah. Agak-agak […]

Featured Thu, 15 Mar 2018

Doktor Bongkar Ais Mampu Bakar Lemak Dalam Masa 30 Minit. Wow, Kena Cuba Ini!

Ais bukan sahaja untuk menyejukkan minuman, tetapi ia juga mempunyai kebaikan yang tersendiri.

Acara Mon, 8 Jan 2018

10 Tips Untuk Merahkan Bibir Secara Semulajadi Agar Tampil Lebih Menawan

Bibir adalah sebahagian dari tubuh manusia dan juga mencerminkan imej dan personaliti seseorang itu. Ianya juga adalah sebahagian aset penting bagi wanita, kerana bibir juga mencerminkan kesihatan. Bibir yang kusam dan tidak bermaya tentunya akan […]

familuv Thu, 1 Aug 2019

Nasihat keibuan Michelle Obama buat Meghan Markle terdiam

Nak tahu apa nasihat ini? Teruskan baca.

| Live TV