Featured By: Ad Ops August 7, 2019 @ 12:00pm

Wanita ini buta kerana memakai kanta lekap ketika mandi!

Kanta lekap bukan sahaja membantu penampilan anda menjadi lebih menarik, tapi ia juga sangat mudah untuk dikendalikan.

Bagaimanapun, pemakai kanta lekap tidak sepatutnya mengambil kesempatan terhadap kemudahan ini. Mereka perlu ingat bahawa ada risikonya jika ia tidak dijaga dengan betul.

Jika anda sering memakai kanta lekap, anda perlu dengar mengenai apa yang telah berlaku kepada seorang wanita dari United Kingdom ini!

Dia disahkan buta setelah jangkitan kuman teruk yang dialaminya meninggalkan kesan kekal pada kornea matanya. Kornea merujuk kepada bahagian mata lut sinar yang menutupi iris, anak mata dan kebuk anterior.

Setelah kesnya diselidik, rupa-rupanya wanita ini, 41, telah memakai kanta lekapnya ketika mandi. Ini membolehkan kuman mikroskopik yang dipanggil amoeba untuk masuk ke bahagian biji matanya dan membiak. Menakutkan!

Menurut laporan The New England Journal of Medicine, situasi ini menyebabkan rasa sakit yang amat sangat, penglihatan kabur dan kerosakan yang tidak dapat dipulihkan.

Ini bukanlah pertama kali hal seperti ini berlaku. Pada tahun lepas, seorang lelaki, 29, dari United Kingdom juga disahkan buta setelah mengalami jangkitan yang sama akibat sering mandi sambil memakai kanta lekap.

Walaupun kes ini jarang berlaku, ia memfokuskan kepada betapa sensitifnya biji mata manusia dan terdapat banyak risiko untuk memakai kanta lekap.

Ramai orang boleh memakainya dengan selamat, tetapi mengambil risiko dengan memakainya semalaman atau mendedahkannya kepada air sama sahaja dengan situasi apabila anda menaiki kenderaan tanpa memakai tali pinggang keledar.

“Selalunya anda takkan ditimpa masalah, tetapi bila ia betul-betul berlaku, nahaslah jawabnya,” kata Dr John Hovanesian, jurucakap kepada Akademi Oftalmologi Amerika, menurut Insider.

Foto: Mirror

Risiko pemakai kanta lekap perlu tahu

1. Memakai kanta lekap ketika mandi boleh membahayakan mata

“Sekeping kanta lekap ialah seperti sekeping span yang anda letakkan pada mata,” kata John. “Ia menyerap bahan yang akan menyentuh mata anda.

“Persekitaran yang lembap dan panas itu memberikan kulat dan amoeba masa untuk membiak.”

John berkata lagi, apabila mata anda kering, ia akan bergeser dengan kanta lekap. Luka halus akan terbentuk yang mana mikroorganisma boleh hinggap.

Ramai orang tidak akan perasan apa-apa hinggalah mereka menanggalkan kanta lekap mereka. Tetapi pada masa itu, sudah terlambat.

2. Tidur sambil memakai kanta lekap pun merbahaya

Sama seperti anggota badan lain, mata anda menggunakan waktu tidur anda untuk sembuh. Memakai kanta lekap membantutkan proses ini serta membolehkan apa sahaja yang anda angkut pada waktu siang untuk selesakan diri di atas permukaan mata anda.

Menurut John, kebarangkalian untuk mendapat jangkitan ialah empat kali ganda jika anda memakai kanta lekap ketika tidur.

Rawatan jangkitan pada mata melibatkan pencucian bola mata anda dengan cecair antiseptik kuat. Keberkesanannya bergantung kepada berapa cepat anda merawat jangkitan berkenaan.

“Walaupun kita berjaya, kerosakan ini kekal,” kata John.

Cara penjagaan kanta lekap supaya tidak terkena jangkitan

Foto: Shutterstock

  1. Pastikan kanta lekap anda sentiasa bersih.
  2. Tanggalkan kanta lekap sebelum mandi atau tidur.
  3. Cuci tangan betul-betul sebelum memegang bahagian mata atau kanta lekap.
  4. Simpan kanta di dalam bekas bersih yang direka khas untuknya.
  5. Gunakan cecair pembersih kanta lekap yang diluluskan. Jangan bilas dengan air biasa.
  6. Jika anda rasa tidak selesa ketika memakai kanta anda ataupun mengesyaki ia sudah tercemar, tanggalkan dan buang.

Hati-hati ya! 

 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Featured Mon, 30 Jan 2023
Featured Fri, 2 Sep 2022

“Tak Sangka Akan Viral, Saya Hanya Kongsi…” – Daiyan Trisha Akui Akrab Dengan Aedy Ashraf

Daiyan & Aedy rapat lama dah gais ✌🏻BFF for life la nii hehe ☺️

Featured Thu, 10 Mar 2022
Featured Sun, 2 Jan 2022

Wani Kayrie Hadiahkan Diri Sendiri Kereta Idaman Bernilai Lebih RM190,000

Penyanyi dan pelakon muda Wani Kayrie, 22, menghadiahkan dirinya sebuah kereta berjenama mewah hasil kerja keras yang dilakukannya sebagai anak seni. Wani menerusi hantaran Instagram miliknya memuat naik beberapa gambar bersama kereta barunya yang merupakan

Featured Tue, 11 Oct 2022

Bait Lirik ‘Mungkin Hanya Tuhan’ Dalam Lagu Kaulah Segalanya Cetus Kontroversi, Fedtri Yahya Tampil Buka Mulut – “Siti Nurhaliza Antara Yang…”

Apa pendapat korang mengenai lirik lagu ‘Mungkin Hanya Tuhan Yang Tahu Segalanya’ yang dikatakan kontroversi ni? 🤔

Featured Mon, 5 Sep 2022

“Penat Juga Nak Jaga…” – Puteri Sarah Dedah Cara Disiplinkan Anak

Biasalah kena lah tegas dalam mendidik anak-anak kan nanti manja pulak..

Featured Tue, 31 Mar 2020

Vivy Yusof mohon maaf, anggap komen disalah tafsir

Warganet mahu boikot produk duCK

Cahaya Mata Wed, 25 Jan 2023

[VIDEO] Comelnya Gelagat Bilal Bertatih & Bermain Dengan Athisha Khan! – “Macam Anak Patung Berjalan”

Baru-baru ini, tular sebuah perkongsian yang dimuat naik oleh pempengaruh Athisha Khan yang memaparkan dia dan anak kepada kakaknya, Neelofa iaitu Bilal sedang bermain di luar kawasan perumahan. Menerusi hantaran tersebut, Bilal yang hampir berumur

Featured Tue, 23 Aug 2022

| Live TV