Featured By: Aqilah Paharuzi October 13, 2022 @ 9:01pm

[VIDEO] Ustaz Azhar Idrus Ulas Isu Individu ‘Claim’ Cicit Nabi Muhammad, Netizen Puji Cara Orang Berilmu Jawab

Baru-baru ini, seorang individu berasal dari Fes, Maghribi yang hadir ke Malaysia sebagai tetamu jemputan bersempena sambutan Maulidur Rasul minggu lalu mendakwa dirinya sebagai cicit salasilah emas ke-38 Nabi Muhammad SAW.

Ekoran itu, individu tersebut mencetuskan kontroversi dan meraih perhatian netizen yang tidak senang duduk dengan pendedahan berkenaan sehingga fotonya tular di serata media sosial sehingga hari ini.

Terbaru, pendakwah selebriti terkenal, Ustaz Azhar Idrus (UAI) tampil bersuara bagi memberi pendapat peribadinya mengenai individu berkenaan dalam sebuah ceramah.

Menerusi video tersebut, UAI mempersoalkan apakah tujuan sebenar individu berkenaan datang ke tanah air, sama ada untuk memberi ceramah ataupun sebaliknya?

“Baru ni ada datang seorang warga Maghribi yang katanya keturunan Rasullullah SAW. Cuma kita nak tanya la orang Kelantan, apa tujuan dia datang ke sana? Dia datang majlis sempena sambutan Maulidur Nabi, betul tak?

“Dia ceramah ke tidak? Dia ada kutip duit orang tak? Kalau tak ada, apa yang menjadi masalah? Dia cop passport dari Maghribi masuk ke Malaysia secara halal.

“Individu tu dakwa dia keturunan Nabi, kalau betul dia keturunan Nabi macam mana?  Kalau tidak keturunan Nabi pulak macam mana?,” katanya dalan nada bersahaja serta mencuir hati tetamu.

Mengulas lebih lanjut, UAI meminta semua pihak untuk menyerahkan segala tuntutan kepada pihak berkuasa untuk menjalankan tanggungjawab mereka.

“Jadi kita serahkan kepada pihak berkuasa untuk memastikan dia memang adalah keturunan Nabi ataupun sebaliknya. Faham? Nanti pihak kerajaan akan buat keputusan.

“Kalau kita orang pertikai keturunan kita, apa perasaan rasa? Orang tak kenal kita, tapi orang pertikai keturunan kita. Suka tak? Kalau dia keturunan Nabi, Alhamdulillah. Kalau dia bukan keturunan Nabi, tak ada masalah sikit pun,” katanya.

Sementara itu, UAI turut berkata ada perkara lain yang lebih penting dan wajar diutamakan iaitu penyanyi dan penari yang hadir ke Malaysia bagi tujuan membuat konsert disyaki hanya mencalarkan akidah terutamanya dalam kalangan pemuda.

“Yang kita bimbang tu bawa masuk penyanyi-penyanyi yang merosakkan minda dan akidah umat Islam di negara kita.

“Macam-macam konsert yang mendedahkan aurat dan sebagainya. Terang-terang merosakkan, penangan melakukan maksiat kemungkaran di negara kita dan kita benarkan.

“Orang tu mari ke majlis sambutan Maulidur Rasul tak ada masalah sikit pun. Saya pun tak kenal dia, cuma kita sebagai orang Islam, kita perlu Husnuzon dengan bersangka baik selagi tidak ada tanda individu tu bawak mudarat kepada orang lain,” katanya lagi.

Semasa artikel ini ditulis, video tersebut telah meraih sebanyak 1.4 juta tontonan, 115,000 tanda suka dan lebih 1,000 komen.

Menjengah ke ruangan komen video yang dimuat naik oleh seorang pengguna TikTok, rata-rata netizen membanjiri dengan pujian kepada UAI yang kagum dengan cara penjelasan dan penyampaian beliau.

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Featured Mon, 30 May 2022
Hiburan Wed, 28 Sep 2022

[VIDEO] Digelar Pembawa Bala Oleh Netizen? Ini Respons Baby Shima

Allahu tak baiknya cakap macam tu.. Siapa lah kita untuk menghukum? 😔

Trending Sat, 31 Jul 2021

Santuni Golongan Asnaf, Bell Ngasri Bantu Ringankan Beban – “Mungkin Mereka Dah Lama Tak Makan Daging”

Pelakon dan pelawak Bell Ngasri memberi sokongan terhadap usaha mengagihkan daging korban kepada golongan memerlukan seperti golongan asnaf. Kata Bell atau nama sebenarnya, Nasrizal Ngasri, 41, menyantuni golongan asnaf melalui cara itu merupakan langkah murni

Trending Thu, 8 Mar 2018

Terkena Tempias Kawan Baik, Rita Rudaini Putus Sahabat Dengan Izreen Asminda? Betul Ke?

Gara-gara status ‘KB’ kepada pelakon Izreen Asmindar atau dalam ungkapan penuhnya kawan baik , aktres jelita tinggi lampai, Rita Rudaini (Rita), tidak semena-mena menjadi mangsa kecaman netizen yang melepaskan kemarahan mereka terhadap Izreen yang dikatakan punca utama sekaligus mempengaruhi keputusan  suaminya, Ude untuk menceraikan isteri pertama, Intan.
 
Rimas dengan tempias kontroversi yang menimpanya, Rita khabarnya mengambil langkah  menjarakkan seketika dirinya dengan Izreen, apatah lagi, sebelum ini pernah berpesan kepada Izreen banyak kemungkinan bakal dihadapi jika berkahwin dengan suami orang

Trending Mon, 17 Aug 2020
Hiburan Thu, 11 Jul 2019

‘Saya Panik’- Eizlan Yusof

Anaknya, Zareef, 9 terbabit kemalangan di Sabak Bernam, awal hari ini.

Hiburan Wed, 23 Jan 2019
Featured Mon, 6 Sep 2021

| Live TV