LIFESTYLE By: SGMS Enal January 2, 2019 @ 5:00pm

“Kalau berhenti merokok, nanti badan naik”

Semua orang tahu rokok membahayakan kesihatan. Ia bukanlah satu fakta yang susah untuk kita hadam meskipun perokok itu sendiri tahu betapa bahayanya kesan asap rokok kepada orang sekeliling (Second-hand smoker).

Bukan tu je, malah kebanyakkan perokok tanpa segan silu ‘petik’ puntung rokok tepi jalan. Paling tidak pun buang lah dalam tong sampah. Apa yang susah sangat? Yang paling tak tahan, ada pulak tu yang selambe je hisap rokok kat dalam kedai. Penulis pernah pandu kereta, tetiba puntung rokok kereta depan ‘sapp’ masuk ikut tingkap. Suka hati je baling ikut tingkap.

Kenapa susah sangat perokok nak buang tabiat merokok ni?

Berikut merupakan alasan yang selalu kita dengar dari perokok apabila disuruh berhenti merokok.

 

Mitos #1  “Saya dah lama merokok, rosak dah badan”

Berhenti merokok walaupun sudah merokok dalam tempoh yang sudah lama masih memberikan perubahan baik walaupun hanya 20 minit selepas melakukannya dan dalam masa 5 tahun, risiko serangan jantung kurang hampir 50% berbanding mereka yang masih merokok. Orang putih kata, better late than never

Mitos #2 “Kalau berhenti merokok, nanti badan naik”

Betul ke kalau berhenti rokok, nanti badan naik? Itu semua mainan psikologi je. Hisap rokok sebenarnya menaikkan lagi selera makan kita tambah-tambah pengambilan air manis. “Tak best hisap rokok takde air manis, nanti mulut kering dan pahit. Jom teh tarik dulu!” Mana datangnya berhenti rokok badan turun?

Mitos #3 “Stress kalau tak merokok”

Kelegaan stress akibat merokok hanyalah untuk tempoh yang terlalu singkat malah merokok sebenarnya menaikkan tahap kebimbangan dan mengakibatkan kemurungan dalam jangka masa panjang.

Jadi bagaimana adakah anda percaya dengan mitos ini? Tepuk dada tanya hati ye

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Events Sat, 29 Feb 2020

Ini Reaksi Bapa Ashraf Saat BCL Tampil Di atas Pentas

Mungkin ini juga antara sumber kekuatan BCL untuk terus kuat

Hiburan Tue, 30 Apr 2019
Hiburan Tue, 12 Jun 2018

Sufian Suhaimi Mengimbau Memori Manis

Tahun ini, saya tak lupa menyediakan persalinan untuk keluarga namun persiapan semuanya serba sederhana.

LIFESTYLE Sun, 11 Nov 2018

5 Petua Tradisional Cantikkan Wajah

Ini diantara 5 petua yang diamalkan orang -orang dulu 

LIFESTYLE Thu, 15 Nov 2018

Elakkan Makanan Ini Jika Anda Mengalami Penyakit Gout

Individu dengan gout harus mengelakkan diet rendah karbohidrat

Hiburan Sat, 10 Nov 2018

KARD Terkejut Popular Di Malaysia

Walaupun baru setahun dalam industri nyanyian, impak diterima KARD setanding BTS tau!

Hiburan Fri, 26 Apr 2019

Bermodalkan RM 250, Sha Hasan Jadi Jutawan Pada Usia 19 Tahun!

Bergelar jutawan pada usia 19 tahun, Sha Hasan mengaku hanya bermodalkan RM 250 memulakan perniagaan kosmetik sekitar empat tahun dahulu. “ Saya berniaga macam-macam sebelum ini dengan modal yang saya pinjam dengan kakak, saya berjaya […]

Fab Foodies! Fri, 4 Oct 2019

Lukis Air Kopi Gambar Yang Dipertuan Agong & Raja Permaisuri

Cantiknya hasil lukisan walaupun menggunakan minuman kopi

LIFESTYLE Fri, 29 Nov 2019

7 Skin Care Tips That Aren’t Total BS

Follow these tips and you’ll see the transformation in matter of days!

Hiburan Wed, 16 Jan 2019

| Live TV