LIFESTYLE By: SGMS Enal January 2, 2019 @ 5:00pm

“Kalau berhenti merokok, nanti badan naik”

Semua orang tahu rokok membahayakan kesihatan. Ia bukanlah satu fakta yang susah untuk kita hadam meskipun perokok itu sendiri tahu betapa bahayanya kesan asap rokok kepada orang sekeliling (Second-hand smoker).

Bukan tu je, malah kebanyakkan perokok tanpa segan silu ‘petik’ puntung rokok tepi jalan. Paling tidak pun buang lah dalam tong sampah. Apa yang susah sangat? Yang paling tak tahan, ada pulak tu yang selambe je hisap rokok kat dalam kedai. Penulis pernah pandu kereta, tetiba puntung rokok kereta depan ‘sapp’ masuk ikut tingkap. Suka hati je baling ikut tingkap.

Kenapa susah sangat perokok nak buang tabiat merokok ni?

Berikut merupakan alasan yang selalu kita dengar dari perokok apabila disuruh berhenti merokok.

 

Mitos #1  “Saya dah lama merokok, rosak dah badan”

Berhenti merokok walaupun sudah merokok dalam tempoh yang sudah lama masih memberikan perubahan baik walaupun hanya 20 minit selepas melakukannya dan dalam masa 5 tahun, risiko serangan jantung kurang hampir 50% berbanding mereka yang masih merokok. Orang putih kata, better late than never

Mitos #2 “Kalau berhenti merokok, nanti badan naik”

Betul ke kalau berhenti rokok, nanti badan naik? Itu semua mainan psikologi je. Hisap rokok sebenarnya menaikkan lagi selera makan kita tambah-tambah pengambilan air manis. “Tak best hisap rokok takde air manis, nanti mulut kering dan pahit. Jom teh tarik dulu!” Mana datangnya berhenti rokok badan turun?

Mitos #3 “Stress kalau tak merokok”

Kelegaan stress akibat merokok hanyalah untuk tempoh yang terlalu singkat malah merokok sebenarnya menaikkan tahap kebimbangan dan mengakibatkan kemurungan dalam jangka masa panjang.

Jadi bagaimana adakah anda percaya dengan mitos ini? Tepuk dada tanya hati ye

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Hiburan Wed, 29 Jan 2020
Fab Foodies! Fri, 17 May 2019

炒比烫健康!高温水煮青菜营养恐流失

炒比烫健康,高温煮青菜流失营养!营养师:缺油恐排便困难。

Hiburan Tue, 30 Apr 2019

Taruhan Terbaru Ernie Zakri Dan Syamel Dalam Takkan Terlerai

Mampukah agaknya lagu ini mengatasi lagu Aku Cinta?

Events Fri, 4 Oct 2019

Meriah! 400 Ribu Pengunjung Gegar Karnival Jom Heboh Pulau Pinang

Meriah Betul Karnival Jom Heboh Pinang ni kan!

Hiburan Mon, 9 Jul 2018

Baru Sebulan Bercinta, Justin Bieber Bakal Berkahwin?

Selepas melalui episod percintaan bersama Selena Gomez, akhirnya Bieber memilih untuk berkahwin. Tapi…

Events Sun, 11 Feb 2018

HAEL BERJAYA JAMPI KEPUTUSAN JURI?

Dengan arrangement lagu yang nyata cukup luar biasa ditemani dengan efek LED membantu menghidupkan lagi persembahan Hael pada malam tersebut

Hiburan Tue, 3 Dec 2019
Hiburan Thu, 28 Jun 2018

Hantu Kak Limah Kahwin Hanya Gimik Tapi…

Kata pelakon Hantu Kak Limah ini, dia sudah bersedia untuk bergelar isteri semula. “ Saya juga perlukan teman seperti orang lain yang boleh menemani saya ketika anak-anak tiada di rumah…

Hiburan Tue, 31 Jul 2018

“Tolong Doakan Anak Saya” – Saharul Ridzwan

Berkongsi gambar dan status menerusi laman instagram miliknya, Saharul Ridzwan memberitahu anaknya, Muhammad Luth Ali mengalami tonsil bernanah.

| Live TV