LIFESTYLE By: Alexon March 17, 2018 @ 1:00am

一周至少做两次恶梦?可能你「创造力」比较厉害!

很多人都做过恶梦,梦见上班迟到、被人追杀、从高处坠落等,像亲身经历一般的场景在眼前闪过,紧张、恐慌、冷汗随着恶梦而来。不过,曾经有研究指出,做恶梦不全是坏处,经常做恶梦的人跟那些睡得安稳的人比起来,会更有创造力。

香港《东网》近日刊登一篇「好眠百科」,这篇报导指出,经常做恶梦,除了因为睡姿不良、睡眠环境不佳之外,压力也是当中的主因,最关键是过去7天发生的生活点滴。报导还说,有研究显示,如果你是个有创意的人,做恶梦的次数也会比常人高。

▲ 过去7天发生的生活点滴,是恶梦的关键。(图/sleephearty.com)

上述所指的研究其实来自加拿大蒙特娄大学(University of Montreal),心理学家蜜雪儿(Michelle Carr)找来28位18至35岁的受试者,这些人通常一星期内做至少两次恶梦,研究人员让他们在实验室短暂入睡,并监控他们的大脑活动,醒来后再进行一连串的词汇联想。

研究人员发现,这些人跟常人比起来,能够想得更多,答出更让人意想不到、有趣的答案。蜜雪儿表示,这些人因为梦境比较逼真和有创造力,所以对于做恶梦总是感到害怕,但这样丰富的想像力也会延伸到生活里。

蜜雪儿也引用睡眠专家克特曼(Dr. Ernest Hartmann)的研究指出,受恶梦困扰的的人大多是玻璃心,情感丰富又敏锐,而敏感的程度也会让梦境更加强烈;他们在清醒时做的思考,甚至​​是发呆、做白日梦,会反映在恶梦上,而这类的思考也会带给他们在创造性上的优势。

▲ 过去7天发生的生活点滴,是恶梦的关键。(图/网络)

关于恶梦,《Aplus》也曾经在报导中提到,恶梦反应现实生活中的压力,这样的负面情绪累积心理无法释放,透过在睡觉时做恶梦,大脑不自觉的将抽象的恐惧,转变成恶梦中的情结;当你醒来时,大脑会以为梦中你害怕的事已经历过,因此对它的恐惧会降低,强烈情绪能一扫而空,压力也获得释放;这也是为什么超越现实的不合理情况,常在梦中出现。

 

资料来源:健康云

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Fab Foodies! Thu, 25 Apr 2019

Buka Puasa at with a Variety of the Best Malaysian Cuisines All in One Place

You won’t have to travel far and wide just to find all your favourites.

LIFESTYLE Thu, 10 Jan 2019

Petua Kenalpasti Minyak Masak Kitar Semula

Jika pengguna terdedah dalam tempoh jangka masa panjang dengan minyak masak yang sudah tercemar itu, risiko untuk mereka diserang penyakit kanser adalah amat tinggi.

LIFESTYLE Thu, 4 Jan 2018

‘Workaholic” Sampai Waktu Rehat Terabai

Jangan ”Workaholic” Sampai Waktu Rehat Pun Pulun Kerja, Pesanan Doktor Ini Untuk Semua

Events Tue, 27 Aug 2019

Sanitary Pad Meets Fashion: KOTEX® Batik Collection Stole the Show at KL Fashion Week

Kotex® empowers female artisans from Batik Boutique and up-and-coming designer, Seza Zulkeple, to bring collection to life at KLFW

LIFESTYLE Wed, 15 Nov 2017

5 Cara Kegunaan Listerine Selain Sebagai Ubat Kumur

cara kegunaan lain Listerine yang boleh anda amalkan untuk diri sendiri

FESYEN Fri, 13 Dec 2019

Top 5 Collaboration Shoes That You Might Want To Look For In 2020

They say new year, new me; but why not new year, new kicks?

LIFESTYLE Thu, 11 Jul 2019

Memang ‘Rare’,Wanita Ini Seronok Dapat Hantaran KFC!

Aku cakap kalau susah takpe bagi lain je, dia pun senyap je tak cakap apa sampai lah dah majlis…

Fab Foodies! Sat, 22 Sep 2018

Minyak Zaitun Dalam Makanan

Berkongsi tips menggunakan minyak zaitun dalam penggunaan masakan mahupun makanan

Hiburan Tue, 27 Aug 2019

Nelissa Nezam langgar pantang?

Tapi kalau macam ni punya ‘hot’ lah, terus berkobar-kobar rasa nak ke gim. 

Events Fri, 7 Sep 2018

Wow…Ini Rupanya Rahsia Syed Saddiq Kekal Cergas!

Di sebalik kesibukan Menteri paling muda ini, beliau tidak pernah mengabaikan kesihatannya. Paling penting, beliau akan ke gym sekurang-kurangnya satu jam setiap hari. Beliau sudah, anda bila lagi?

| Live TV