Euforia Bola 2026
Trending By: Ad Ops October 19, 2018 @ 12:00pm

Pasar Raya & Restoran Di Setiap Negeri Mesti Caj Untuk Penggunaan Beg Plastik Mulai 2019

Tahukah anda? Banyak kerja pembersihan telah dilakukan di kawasan perairan Malaysia dan tiga jenis sampah yang paling banyak dijumpai adalah puntung rokok, botol plastik serta of course, beg plastik.

Walaupun banyak amaran telah diberikan, masih ramai orang Malaysia tak juga patuhi peraturan ini. 

Jadi untuk menghentikan gejala ini, pihak kerajaan telah mewujudkan kempen “No Plastic Bag” di mana pelanggan pasar raya, rangkaian kedai dan restoran akan dicaj jika mereka inginkan beg plastik dengan setiap pembelian. Kalau tak nak bayar RM0.20, kenalah bawa beg shopping sendiri.

Sebelum ini, kempen ini hanya dilaksanakan di Selangor saja, tapi nampaknya pihak kerajaan ingin ketatkan lagi peraturan dengan melibatkan semua negeri dalam Malaysia pada masa akan datang.

Menurut The Star, semua pasar raya, rangkaian kedai dan restoran di seluruh negara akan dikenakan “Caj Pencemaran” jika mereka masih menggunakan beg plastik dalam masa 3 tahun mulai 2019.

Menteri Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim Yeo Bee Yin berkata, undang-undang “No Straw” juga akan turut dilaksanakan bagi restoran-restoran memandangkan kerajaan juga ingin mengurangkan pembuangan plastik sebanyak mungkin.

Foto: NRDC

Beliau berkata demikian di pelancaran Pelan Hala Tuju Malaysia Ke arah Sifar Plastik Sekali Guna 2018-2030 Rabu lalu.

Caj Pencemaran akan mula berkuatkuasa dalam Fasa 1 pelan hala tuju ini dari 2019 hingga 2021, dan akan dikutip oleh majlis tempatan setiap negeri.

Hasilnya nanti boleh digunakan untuk hanya tujuan kebaikan seperti menjalankan kempen kesedaran atau memberi shopping bag yang boleh dipakai semula kepada orang ramai.

“Kedua-dua undang-undang ini (beg plastik dan straw) akan dilaksanakan mengikut persediaan setiap negeri, kerana setiap satu daripada mereka memiliki tahap kesedaran awam yang berlainan,” kata Bee Yin.

Menurut Harian Metro pula, beliau berkata pihak kerajaan berharap dapat meningkatkan jumlah pengeluaran beg plastik boleh terurai (biodegradable plastic bags) bagi kemudahan pengguna.

Amacam? Anda dah mula pakai beg shopping guna semula, ataupun anda masih bergantung kepada beg plastik? 

Mungkin lepas ini Malaysia akan jadi seperti di Amerika di mana barangan runcit akan dibungkuskan dalam brown paper bag. Asalkan alam sekitar terjaga, apa salahnya, kan?

Sumber: The Star, Harian Metro

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Hiburan Fri, 4 Apr 2025

Berjauhan Selama Tiga Bulan, Amyra Rosli Reda & Sokong Amar Baharin Berkayuh Ke Makkah Menunaikan Umrah

Amyra Rosli letak syarat perlu update setiap masa sepanjang perjalanan Kembara Makkah

Trending Thu, 22 Mar 2018

「爱睡症患者」肯定都这样!

插画艺术家LiNGViSTOV是一个来自俄罗斯的团队所组成,他们当初透过Skype学英文而认识,因为热爱卡通、插画因而开始创作。「爱睡症患者」才懂的嗜睡插画就此诞生!

Featured Sun, 24 Nov 2024

Pelakon Popular Didakwa ‘Songlap’ Wang Lagi? Individu Wanita Tampil Kemuka Bukti – “Wang Ibu Ditipu & Bibik Dipukul”

isu penipuan wang melibatkan pelakon popular semakin panas apabila seorang individu wanita tampil menimbulkan dakwaan lain berserta bukti.

Hiburan Fri, 19 Jan 2024
Featured Fri, 27 Jan 2023
Trending Thu, 27 Jan 2022

Iqbal Zulkefli Dakwa DSV Ada Penyakit Narcissistic Personality Disorder – “Kalian Tidak Sedarkah Beliau Sering Membuli Orang Untuk Menaikkan Nama Sendiri?”

Usahawan selebriti, Ahmad Iqbal Zulkefli mendakwa jutawan kontroversi, Datuk Seri Vida (DSV) mempunyai penyakit Narcissistic Personality Disorder (NPD). Ketika dunia hiburan dihangatkan dengan isu yang membabitkan DSV dan penyanyi tersohor Anuar Zain, Iqbal yang merupakan […]

error: Content is protected !!