Euforia Bola 2026
Trending By: Attiqah Mohd May 14, 2020 @ 1:17pm

PKPB Raya, Ini Cara Kembalikan Mood Hari Raya Seperti Di Kampung

Dalam pada kita bersedih kerana tidak dapat pulang beraya di kampung dan bertemu ibu bapa, sebenarnya kita harus bersyukur kerana masih diberikan kesihatan dan umur yang panjang untuk menyambut bulan Ramadan dan Syawal tahun ini.

Walaupun, hari raya tahun ini bertemakan PKPB tetapi apa yang penting adalah kita masih boleh menyambut hari raya bersama keluarga di rumah dan jiran terdekat. Nak tahu macam mana nak kembalikan mood Hari Raya seperti di kampung halaman? Jom kita tengok tips di bawah!

1. “Virtual” Raya bersama ibu bapa yang jauh di kampung

Zaman moden ni macam-macam kita boleh buat, antaranya sesi video call. Jadi, tak usah bersedih sekiranya tidak dapat menatap wajah-wajah kesayangan korang. Pagi raya tu jangan lupa luangkan masa untuk video call ibu bapa dan bermaaf-maafan walaupun secara atas talian. Dah minta maaf tu, jangan pula mengalirkan air mata, risau orang tua di kampung nanti..

Kredit foto: Google

2. Buat kuih raya dan masak hidangan raya

Tak lengkap beraya tanpa kuih raya seperti Makmur, Cornflakes, Almond London, Semperit dan sebagainya. Kalau dah duduk kat rumah tu mesti la korang ada banyak masa terluang untuk buat kuih raya kan? Cubalah masak hidangan raya seperti Lemang, Ketupat dan juga biskut raya. Sekurangnya, boleh mengisi kebosanan korang. Perut kenyang, hati senang!

Kredit foto: FMT

3. Hias rumah dan pasang pelita di malam raya

Siapa cakap raya di rumah tak best? korang masih boleh hidupkan suasana hari raya dengan menghias rumah, gantung lampu raya, pasang pelita , gantung ketupat, bersihkan rumah. Main bunga api dekat halaman rumah pun boleh tau!

Kredit foto: Google

4. Shopping baju raya dan OOTD di rumah

Shopping raya antara perkara wajib jadi ceriakanlah hati korang yang duka tu dengan membeli baju raya di atas talian. Jangan lupa pagi raya tu, selfie dan OOTD dengan baju korang dan muatnaik di media sosial dengan #PKPBRayaOOTD. Pastikan, korang posing cantik-cantik mana tahu bakal mak mentua tengok terus berkenan..

Kredit foto: STAIL MY

5. Tonton drama dan filem menarik di TV!

Bestnya raya bila banyak filem dan drama menarik yang korang boleh tonton di televisyen , sambil-sambil makan biskut raya dan hidangan raya di depan TV. Jadi jangan lupa, tonton pelbagai drama dan rancangan raya yang havoc di TV3!

Jadi, tak usah lah bersedih, ceriakan hati yang duka tu dengan pelbagai aktiviti-aktiviti menarik yang korang masih boleh lakukan di rumah. Yang penting, sentiasa positif!

Salam Ramadan buat semua.

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Featured Sun, 8 Aug 2021

Individu Lengkap Dua Dos Vaksin Boleh Rentas Daerah

Individu yang sudah menerima vaksin lengkap dan menetap di negeri Fasa Dua Pelan Pemulihan Negara (PPN) dibenarkan untuk melakukan perjalanan rentas daerah bermula Selasa ini. Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata individu yang ingin […]

Featured Sat, 14 May 2022
Trending Mon, 20 Nov 2023

Fokus Kepada Keluarga & Nak Jaga Nama Baik, Tom Dah Cuci Tangan Bergelar Penyanyi Kelab Malam

Mengimbau kenangan betul lah Tom perform kat Langkawi dulu-dulu tu😍Semoga Tom dapat ke mainstream!!

Trending Tue, 2 Nov 2021

Rosakkan Pintu Van Dengan Kayu Besbol & Tumbuk Pemandu, Ammar Alfian Didenda RM3,500

Selepas mengaku bersalah melakukan khianat dengan mengetuk pintu sebuah van Pos Malaysia menggunakan kayu besbol dan menumbuk pemandu pada April, pelakon Ammar Alfian didenda RM3,500 oleh Mahkamah Majistret Kuala Lumpur semalam. Majistret S. Mageswary turut […]

Featured Sat, 29 Oct 2022

“Terima Kasih Selama Ni Jaga Makan & Sakit Aku” – Hubungan Persahabatan 2 Remaja Undang Cemburu Netizen

Tular sebuah video persahabatan dua orang remaja telah meraih perhatian warganet di media sosial. Dijaga oleh kawannya ketika sedang sakit, Fariz melahirkan rasa syukur mempunyai teman yang baik.. Aksi dimandikan oleh sahabatnya ketika Fariz sedang […]

Hiburan Wed, 13 Sep 2023
Featured Mon, 16 Jan 2023

[VIDEO] “Orang Paling Dekat Akan Rembat Laki Kita, Jaga-Jaga…” – Che Ta Usik Zain Saidin ‘Makan Beradab’ Dengan…

Alamak, harapnya Zain ok ja 🤣 10 years of marriage and still lovey dovey nah hampaa 🥰❤️

error: Content is protected !!