Euforia Bola 2026
LIFESTYLE By: SGMS Enal January 11, 2018 @ 2:16pm

Tips Bagimana Mahu Bawa Haiwan Peliharaan Menaiki Kapal Terbang

Menerusi perkongsian Seri Pagi di laman Facebook Borneo Catlover Community, beliau telah berkongsi cara membawa kucing-kucing peliharaannya dari Kota Kinabalu ke Kuala Lumpur dengan menggunakan kapal terbang. Caranya mudah dan ringkas.

Hai. Alhamdulillah kami semua selamat sampai ke kampung. So saya nak share sikit macam mana saya bawa kucing saya fly dari Kota Kinabalu ke Kuala Lumpur bersama-sama. Kalau sebaliknya atau tempat lain mcm Sarawak atau Tawau ka Sandakan saya sendiri pun tak tau sangat. Kena tanya yang lebih pakar.

1. Pastikan kucing sihat walafiat.

2. Pastikan vaksin lengkap (mengikut umur kucing-kena tanya vet kalau nak info lanjut). Private atau govement ke dua-dua pun boleh.

3. Beli tiket flight (untuk diri sendiri bukan untuk kucing ya. Hahaha. Setakat ini hanya MAS saja yang ada servis untuk bawa pet sekali dalam flight). Saya beli tiket fly dalam hari bekerja. Kalau hujung minggu takut nanti dia orang bagi alasan itu ini cuti segala kasi kita susah saja.

4. Sebelum book tiket tu pandai-pandailah bajet timing untuk uruskan kucing. Sekurang-kurangnya dua atau tiga minggu sebelum fly. Kalau buat last minute memang boleh buat tapi macam kita juga lah kalau orang bagi kerja last minute rushing-rushing memang kita sendiri pun pandai jadi pemarah kan. Hehehe.

5. Bawa pergi klinik untuk masukkan microchip untuk semua kucing. Saya buat di SAMC Kolombong = RM60 seekor x 2 = RM120

6. Lepas tu buka website PORTAL DAVETSA

Klik pada Public Registration (new user)

Isi pada tempat kosong dan klik Register.

Proses ini untuk daftar bagi membuat eksport permit. Eksport permit ini diperlukan untuk tunjuk kat doktor vet nanti sebelum dia orang buat pemeriksaan kesihatan untuk kucing-kucing kita nanti.

Sekurang-kurangnya kena tunggu satu ke dua hari untuk diluluskan. Kalau sudah lulus nanti dia orang akan email kepada kita password page tersebut.

Boleh sudah guna password tu untuk login page tersebut kemudian sila update profile information. Kemudian tunggu lagi dua ke tiga hari untuk approval.

Kalau selepas satu hari masih tak keluar page penuh lagi (bila sudah approve itu profile update, barulah page akan keluar dengan menu penuh termasuklah menu untuk permohonan export permit, kalau tidak approve page itu hanya kosong saja walaupun kita dh sign in dengan password yang diberi) boleh call jabatan haiwan Kota Kinabalu : 088-287400 then minta sambungkan ke bahagian eksport permit kucing. Boleh tanya situ status permohonan kita.

Selepas sudah approved profile kita, boleh lah klik pada bahagian permohonan permit eksport. Ini pun kalau tak tahu cara mau isi bole saja call terus ke jabatan haiwan Kota Kinabalu tu. Staff sana very helpful (thats why I like staying in Kota Kinablu)

Bila sudah isi data kucing, kena tunggu lagi dua/tiga hari untuk siap proses. Kalau rasa lambt boleh saja call dia orang lagi untuk tanya status permohonan kita tu. Bila sudah siap, pergi lah ke jabatan haiwan di Kota Kinabalu.

Jabatan Perkhidmatan Haiwan dan Perusahaan Ternak, Aras 3, Blok B, Wisma Pertanian Sabah, Jalan Tasik, Luyang (Off Jln Maktab Gaya), Beg Berkunci 2051, 88999 Kota Kinabalu. Tel: 6-088-287400, 287422, 287428 Faks: 6-088-238418

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

LIFESTYLE Tue, 23 Apr 2019

Nak Berhenti Merokok Tapi Tak Tahu Caranya?

Kepada anda yang masih mencari alternatif untuk berhenti merokok boleh layari website www.ncig.com.my/shop ataupun mengikuti di Instagram @ncigmy.

Fab Foodies! Wed, 16 May 2018

吃苹果总爱削皮?专家曝:80%营养都在这

吃苹果皮会伤身体?这误会可大了!民众普遍存在「吃皮=吃蜡」迷思,因此在吃苹果前会先进行削皮的动作,这在专家的眼理是相当NG的行为,因为最珍贵的营养价值都在皮里,不吃的人才是最笨的!

Fab Foodies! Thu, 11 Apr 2019

早餐只啃面包?8成癌症患者都这样吃

早餐求快只啃面包?营养师:8成癌症患者把它当早餐

LIFESTYLE Mon, 5 Feb 2018

‘BANGKIT’ LEPAS JATUH, WANITA INI NEKAD KEMBALI KE DAPUR

Sudah jatuh ditimpa tangga, itulah perumpamaan sesuai untuk wanita berasal dari Singapura ini. Ujian demi ujian dilalui apabila bisnes pengurusan konferens yang diusahakan bersama rakan niaganya ‘lingkup’ di tengah jalan. Lebih perit, beliau dibebani dengan […]

Fab Foodies! Tue, 22 Jan 2019

Learn to Make Your Own Special CNY Cookies to Serve Visitors This Year

It’ll be special, hand-made and absolutely delectable.

LIFESTYLE Wed, 22 Jan 2020

Punca Awal Pagi Sudah Letih Dan Lesu?

Penat di awal pagi sebelum mulai kerja sesuatu yang tidak baik dan mengapa boleh terjadi begini jom baca

Fab Foodies! Mon, 15 Jan 2018

茱莉蛋卷「把爱写出来」赢999足金手镯

配合农历新春来临,Julie’s再次推动“What’s Your Love Letter?把爱写出来”活动,邀请大家“散播幸福,分享爱”;同时,参与者有机会赢取999足金福袋魅力手镯,福气满满过新年。

LIFESTYLE Thu, 16 Jan 2020

在办公桌上吃午餐不利健康!

医疗服务公司BUPA数据显示,约三分之一的英国上班族习惯在办公桌上吃午饭;而另一份来自隐形眼镜商AcuVue的调查,现代人均每年有1700个小时在电脑前度过。 伦敦卡斯商学院(Cass Business School)的行为学教授斯派塞(André Spicer)说,人们一天之内的工作效率从早上开始至下午递减,一个人的注意力只能集中有限的一段时间,需要放松一会才能恢复精力。 “午餐就是有助于恢复注意力的放松时间”。 而在萨里大学(University of Surrey)2012年的一份研究显示,一边工作一边吃饭容易吃太多。 研究者之一健康心理学教授奥格登(Jane Ogden)说,吃饭时工作分散人们对吃的注意力,大脑不记得吃了什么,身体对食物的感知度也下降,到了下午很容易又感到饿,又开始吃东西。 另外,这也是一种不良的办公室文化。一些员工觉得连午餐都在工作,是卖力工作的表现;逐渐这让离开吃饭的员工感到压力,担心雇主觉得他们工作量轻,有时间吃饭休息。 其实,边工作边吃饭既没效率、又对员工健康不利。英国人把这种不健康的文化称为「假积极表现主义」(Presenteeism)。 斯派塞建议,公司、企业应该鼓励员工离开办公桌吃饭,消除假积极表现主义。公司、企业的管理者应该邀请员工一起离开吃饭,或在工作场所开创就餐环境。   原文网址:阿波罗新闻网

Events Tue, 6 Mar 2018

Pencapaian STPM 2017 Meningkat, Tahniah!

“Peningkatan itu adalah terbaik dan mengatasi semua pencapaian sejak STPM modular diperkenalkan pada 2013,” katanya. 

LIFESTYLE Thu, 8 Aug 2019

Apa Maksud ”Chersonesus Aurea”?

negara kita mempunyai satu lagi nama iaitu “Golden Chersonese” atau “Semenanjung Emas”.

error: Content is protected !!