Trending By: Padin May 4, 2021 @ 5:20pm

Nak Lebih Healthy Tapi Tetap Nak Enjoy Juadah Raya? Jom Gantikan 5 Bahan Masakan Ini!

Lepas dah sebulan berpuasa, sambutan Syawal adalah masa untuk membalas dendam dan makan semua makanan kan?

Faham-faham je lah dengan rendang, lemang, lontong, semuanya tinggi dengan kolestrol tu!

Sedap memang sedap tapi dalam tak sedar tu, berat pun naik, bertambah-tambah kilogram, adoi!

Ish, ish.. Nak makan boleh, tapi berpada-pada dan pastikan anda kawal pengambilan makanan anda tu.

Nak lagi bagus, anda gantikan bahan masakan tu dengan ramuan yang lebih berkhasiat dan dalam masa yang sama masih mengekalkan keenakan juadah raya anda nanti!

Jom kami kongsikan!

Gantikan santan dengan susu badam?

Santan ni memang bahan yang wajib dalam masakan rakyat Malaysia. Tanpa santan dalam rendang atau kari memang kurang kick!

Tapi sekali sekala apa salahnya kalau anda gantikan santan dengan bahan yang lebih berkhasiat seperti susu badam!

Susu badam mempunyai kalori yang sangat sedikit iaitu 17kcal setiap 100 gram berbanding santan.

Caranya, anda rendam 1 cawan badam semalaman, kemudian kisar dengan air suam atau susu. Tapis dulu sebelum masukkan ke dalam masakan kari, gulai atau rendang. Sedap tau!

Garam bukit vs Garam putih

Tanpa garam, masakan apapun takkan menjadi sedap. Tapi kalau berlebihan garam, boleh jadi darah tinggi pulak!

Nak lagi sihat, anda boleh gantikan garam putih yang selalu anda guna tu dengan garam bukit (pink salt) dalam masakan.

Memanglah mahal sikit, tapi garam bukit ni tidak diproses dan mempunyai jumlah mineral yang tinggi tau!

Greek yogurt sebagai alternatif sour cream!

Sour cream atau krim masam memang akan meningkatkan keenakan kek, biskut atau pemanis mulut tapi ia mengandungi kalori yang tinggi tau!

Senang je, anda boleh gantikan krim masam dengan greek yogurt. Selain kalorinya yang lebih rendah, greek yogurt juga dapat memberikan lebih banyak protein daripada krim masam biasa.

Tukarkan dari marjerin ke mentega!

Bila nak buat biskut raya, mestilah kena ada marjerin. Tapi, tahukah anda yang marjerin sebenarnya mempunyai asid lemak trans yang sangat tinggi!

Untuk lebih sihat, anda boleh gantikan marjerin dengan mentega (butter) yang mempunyai banyak manfaat nutrisi semulajadi. Biskut pun akan jadi lebih rangup dan lemak!

Gunakan beras basmathi berbanding beras biasa!

Ramai yang tak makan nasi bila nak diet, kononnya nasi ni menggemukkan. Haa.. tak betul tu! Sebenarnya nasi adalah makanan yang bebas gluten, dibandingkan dengan roti, mee, oat dan makanan berasaskan gandum.

Nasi juga tak mengandungi garam dan tinggi dengan protein yang diperlukan oleh tubuh. Nak lagi sihat, kawal jumlah pengambilan nasi dan gantikan dengan beras basmathi yang lebih sihat dan berkhasiat tinggi!

Pilihan kami, mestilah Beras Basmathi PusaCream Jasmine!

Kalau anda nak tahu, Beras Basmathi PusaCream Jasmine adalah beras basmathi premium berkualiti tinggi yang diproses untuk mengekalkan kandungan mineral dan vitamin semulajadinya. Ia juga tiada kolestrol dan bebas gluten serta mempunyai kandungan karbohidrat kompleks dengan kandungan lemak rendah.

Beras Basmathi PusaCream Jasmine juga mengandungi protein, zat besi, selenium, tiamina dan niasin dan mempunyai Indeks Glisemik (GI) yang lebih rendah. Secara tak langsung, ia dapat membantu mengawal tahap glukosa darah dan mengurangkan tahap kolestrol dalam badan.

Teksturnya yang berwarna krim keemasan, kering, gebu dan menjadi dua kali lebih panjang setelah dimasak juga membuatkan rasanya lebih lazat dan memberikan aroma yang enak untuk dinikmati seisi keluarga.

Tak hairanlah ia digemari oleh pakar makanan dan menjadi beras basmathi pilihan rakyat Malaysia! Malah, Masterchef Ezani dalam video masakannya iaitu Dapur Healthy, pun syorkan kepada kita semua untuk menggunakan Beras Basmathi PusaCream Jasmine dalam menyediakan hidangan yang sihat dan berkhasiat serta semestinya enak!

Jom bertukar ke Beras Basmathi PusaCream Jasmine untuk kekal sihat Syawal ini!

Untuk lebih banyak tips tentang #StayFitJasmine, layari facebook @jasminefoodmy

Kredit foto: Murai MY, Freepik, Heather’s Dish, FeedFeed, Cookidoo, Basmati Images | Free Vectors, Stock Photos & PSD

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Trending Wed, 16 Oct 2019

Jumlah Kematian Akibat Taufan Hagibis Meningkat 74 Orang

Moga-moga ramai yang dijumpai dengan selamat

Trending Wed, 30 Oct 2019

Lagi wanita persis ‘Barbie’ ditemui, kali ini mek Kelate!

Penampilan Shafieka tarik perhatian warganet

Trending Tue, 8 Sep 2020

COVID-19: 100 Kes Baru Dilaporkan, Tiada Kematian Terbaru

Jumlah angka terkini catat sejarah!

Trending Sun, 13 Jan 2019

Tujuh UTC Kembali Beroperasi Sehingga 10 Malam

Tujuh UTC Akan Kembali Beroperasi Sehingga 10 Malam Mulai 22 Januari Ini

Trending Wed, 8 Jan 2020

Pesawat Ukraine Seramai 170 Maut Akibat Terhempas di Tehran

Sebuah pesawat penerbangan Ukraine yang membuat sekurang-kurangnya 170 penumpang terhempas pada Rabu sebaik sahaja berlepas daripada Lapangan Terbang Antarabang Imam Khomeini di Tehran, dengan semua yang berada dalam pesawat terkorban, menurut stesen televisyen milik kerajaan […]

Trending Thu, 17 Sep 2020

Fedtri Yahya Terbabit Kemalangan, Isteri Mohon Doa Suami Lekas Sembuh

Semoga yang baik-baik sahaja buat abang Fedtri Yahya

Trending Tue, 24 Mar 2020

Eina Azman Berang Dituduh Pentingkan Diri Borong Enam Troli Barang

Pelakon jelita Datin Paduka Eina Azman bertindak “menyelar” tindakan seorang pengguna Instagram yang mendakwa dirinya mementingkan diri kerana berbelanja besar semasa tempoh Kawalan Pergerakan ketika ini.  Menurut Eina,25, dia tidak menafikan dakwaan yang mengatakan dirinya […]

Trending Mon, 21 May 2018

爸爸到模特女儿拍摄地点「神还原女儿写真」

美国一名女高中生Kendel Divarco 因赢得了全国模特儿比赛,而得到了前往拉斯维加斯拍写真集的机会;没想到后来Kendel的父母因为工作关系,也去到了Kendel在拉斯维加斯拍摄写真集的同一间酒店,接下来发生的事让她哭笑不得……

Trending Tue, 22 May 2018

Daging Dah Mula Mahal Di Kedah?

Antara harga tertinggi ialah di Sungai Tiang dan Paya Mat Inson di Pendang iaitu RM35 hingga RM36 sekilogram, berbanding harga biasa RM32 sekilogram.

Trending Thu, 5 Dec 2019

80’s Singer Nassier Wahab Passed Away, Battled With Cancer

May God bless and comfort the family family during this difficult period; please accept our sincere condolences.

| Live TV