Kes Mahkamah By: Atiqah Johari February 16, 2024 @ 1:29pm

“Pernah Tengok Beronani, Memang Menangis & Tak Senang Hati” – Pengadu Rasa Berdosa Dengan Suami Layan Ebit Lew

Saksi kesembilan yang juga pengadu memaklumkan kepada Mahkamah Tenom bahawa dia ada mengirim mesej kepada pendakwah bebas, Ebit Lew menerusi Instagram (IG).

Berdasarkan laporan berita Sinar Harian, pengadu turut mendedahkan isi kandungan mesej yang dikirim kepada pendakwah tersebut pada tarikh 14 April 2021 menerusi aplikasi tersebut dalam pemeriksaan utama yang dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Analia Kamaruddin.

Pendedahan tersebut dibuat ekoran daripada tangkap layar mesej di WhatsApp yang dibacanya satu persatu dan diminta untuk menerangkan maksud mesejnya ‘maaf saya sibuk’ dan ‘sudah mesej di IG’.

Lagi, isi kandungan mesej pengadu dengan Ebit menyatakan bahawa pengadu sudah tidak mahu berhubung dengan pendakwah itu lagi tetapi tidak senang hati kerana rasa berdosa dengan perbuatannya.

“Berdosa sangat pada suami sebab di belakang dia saya layan ustaz, sedihnya. Dulu tengok ustaz, mesti panggil suami tengok sama-sama, abang ikutlah macam ustaz Ebit.

“Sekarang sudah kosong, kadang tengok terbayang yang bukan-bukan. Pernah tengok beronani, memang menangis dan tidak senang hati,” katanya.

Ujar pengadu lagi, Ebit tidak memohon maaf kepadanya kerana melakukan perkara sebegitu.

“Mesej ini cuma nak cakap je, langsung tidak minta maaf dengan saya, sebab pernah buat yang tidak sepatutnya dengan saya, paksa saya bagi gambar macam-macam. Bodohnya saya ikut.

“Yang saya tidak sangka kenapa ustaz, saya pujuk juga hati tengok semua video, tidak apa. Ustaz orang baik tolong orang. Tapi bila dengar ceramah ka apa, memang tidak sangka sangat dah buat macam itu dengan saya.

“Entahlah mungkin pasal saya perempuan dan tidak biasa buat macam itu jadi saya teringat-ingat dan tidak senang hati rasa sangat berdosa.

“Yang sangat sedihnya, dah bawa saya buat macam itu terus buat tidak tahu je. Tidak apa kalau minta maaf dan kita dengan haluan masing-masing.

“Saya kalau ikut sudah tidak mahu langsung mesej atau WhatsApp sebab nak elak benda yang tidak baik itu tapi nak juga luah. Nasib saya lah kan. Dapat simpan benda aib ini. Kalau orang mungkin sudah viralkan, tapi tak apa saya masih fikir lagi ustaz ini orang kenal,” luahnya pada Khamis di Mahkamah Tenom.

Kemudian, pengadu menyatakan jika Ebit meminta maaf kepadanya berkemungkinan tidak membawa kepada tanggapan buruk terhadap pendakwah terkenal itu.

“Tahu tak, saya rasa sangat-sangat menyesal. Kenapalah layan, kenapa kita berhubung, berWhatsApp semua. Kalau dulu idola saja, suka tengok buat kerja itu ini.

“Sekarang kalau boleh tidak mahu tengok, sedih. Kenapa idola itu bawa jadi pendosa,” ujarnya.

Sebelum itu, saksi kesembilan tersebut diarahkan untuk menunjukkan isi kandungan telefonnya kepada mahkamah termasuk kepada barisan peguam dan tertuduh mengenai mesej perbualan bersama seorang pemilik akaun ‘ebitlew’ di dalam Instagram.

Susulan itu, pengadu turut membaca salah satu gambar tangkap layar yang menyatakan bahawa dia sempat membuat tangkap layar termasuk muka Ebit.

“Tiada maknanya ustaz. Syukur saya sempat ‘screenshot’ semua gambar termasuk yang ada muka ustaz. Entahlah, saya tidak juga jahat, tapi sebab cara ustaz buat orang sakit hati, buat macam saya ini pelacur.

“Tidak apalah supaya jadikan pengajaran, tidak nampak baik kat depan je. Kalau ikut suami memang tidak. Tapi cara ustaz ini sakitkan hati orang,” tuturnya lagi.

Untuk makluman, Ebit atau pemilik nama Ebit Irawan Ibrahim, 38, berdepan dengan 11 dakwaan membuat hantaran foto dan perkataan lucah yang membawa maksud mengaibkan kehormatan mangsa menerusi WhatsApp antara Mac hingga Jun 2021 berdasarkan Seksyen 509 Kanun Keseksaan.

Sidang perbicaraan tersebut dikendalikan oleh Nor Azizah Mohamad dan Analia sebagai Timbalan Pendakwa Raya.

Ebit diwakili oleh Datuk Ram Singh dan Timothy Daut manakala Nur Asyraf Zolhani sebagai Majistret.

Sumber: Sinar Harian

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Featured Mon, 22 Aug 2022

“Saya Jalani Hidup Macam Biasa, Tapi…” – Siti Nordiana Dedah Terima 2 Permohonan Batal Saman Fitnah

Fuhhh, dah lebih setahun kes ni berlalu 🔥 Agak agak siapalah ek yang minta batalkan saman fitnah tu 🤔🤭 Moga dipermudahkan semuanyaaa 😌

Featured Mon, 28 Aug 2023
Featured Thu, 19 Jan 2023
Featured Wed, 4 Jan 2023
Hiburan Sat, 20 Apr 2024

Ziana Zain Janjikan Konsert Penuh Emosi

Jangan lepaskan peluang!

Acara Fri, 28 Oct 2022

Aeril Zafrel Dedah Pernah Setahun Menyamar Jadi ‘Sis’ Gara-Gara…

Pelakon Aeril Zafrel mendedahkan pernah menjadi ‘sis’ ketika mula berjinak dalam perniagaan empat tahun lalu. Tidak mengupah pekerja untuk mengendalikan pesanan serta produk perniagaan, Aeril mengendalikan perkara terbabit bersama isteri, pelakon Wawa Zainal. “Hampir setahun […]

Featured Tue, 4 Oct 2022

[VIDEO] Tidak Tahan Bekas Isteri Teruk Dikecam, Bad Indigo Akhirnya Dedah Punca Perceraian – “Saya Tak Jujur”

Bukan mudah seorang lelaki untuk turunkan ego dan mengaku salah sendiri, respect!