Euforia Bola 2026
LIFESTYLE By: SGMS Enal September 22, 2019 @ 11:54am

Antara 4 Jawapan Paling Cool Buat Makcik Bawang

Bila tiba je musim cuti, mesti banyak kenduri saudara-mara yang korang wajib datang, kan? Bila di tempat-tempat kenduri ni lah korang akan selalu berhadapan dengan soalan-soalan cepumas dari makcik bawang yang kadangkala boleh buat korang trauma nak ke majlis-majlis kenduri.

Jom kita baca 4 jawapan cool yang korang boleh guna bila dalam situasi ‘fight or flight’ tu.

1. “Kawan kau tu dah kahwin. Kau tu bila lagi? Nanti anak orang dah masuk universiti, anak kau baru tumbuh gigi.”

Tenang, jangan marah.. Dengan tersipu-sipu malu, korang senyum sambil jawab,
“Saya pun tertunggu-tunggu makcik masuk meminang saya jadi yang kedua. Ehe.”

2. “Kamu berdua dah 2 tahun kahwin. Kalau ada budak, tak la sunyi rumah tu. Tak payah merancang sangat lah..”

Dah setel hal kahwin, tanya pasal anak pulak. Tak apa, tarik nafas dalam-dalam, jawab macam ni,

“Rezeki di tangan Tuhan, tak berani saya nak persoal lebih-lebih.”

Fuh, ayat ringkas, tapi boleh sentap sampai ulu hati.

3. “Aku tengok, kesian anak sulung kau tu main sorang-sorang. Kau tu bilanya nak tambah anak?”

Pasti stress kan kalau setiap inci hidup kita ada orang nak persoalkan, tambah lagi nak tentukan? Tak mengapa, dengan senyuman manis di wajah, korang jawab,

“Kalau makcik nak taja makan pakai anak-anak kami, tahun depan juga kami tambah. Hehehe..”

4. “Anak makcik, baru je 5 bulan kerja dah keluar kereta. Bulan depan pulak nak pergi obersi.. Kau dah lama kerja, tapi sama je aku tengok hidup kau. Berapa gaji kau sebenarnya?”

Sabar, soalan ni memang boleh bikin panas hati. Pasti macam-macam scene yang bermain di imaginasi. Tak apa, korang jawab je macam ni, pasti tak tanya lagi.

“Alhamdulillah cukup lah sekadar nak tampung makan minum saya tanpa susahkan makcik dan belanja Makcik Ayam Bawang Amma hari-hari. Jom?”

Pasti terkejut makcik bawang tu. Bukan apa, sindiran dibalas dengan pelawaan makan. Mesti tersipu-sipu malu sendiri.

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Fab Foodies! Thu, 10 Jan 2019

Ring in the New Year with Sumptuous Food at Hilton Petaling Jaya

Chinese New Year is a time for families to come together, so why not do it with delicious food.

LIFESTYLE Thu, 18 Oct 2018

Euwww…Perhatikan Wajah Korang Secara Teliti, Ada Tak BENDA Ni?

Perhatikan makanan yang korang ambil setiap hari. Lihat kuantiti minyaknya, itu juga salah satu faktor mengapa blackhead atau whitehead ‘menggila’.

LIFESTYLE Fri, 7 Dec 2018

Jangan Minum Air Mineral Didalam Kereta Yang Dibiar Lama

Air yang terdedah pada matahari sememangnya tidak elok diminum kerana keberangkalian boleh bertukar menjadi racun.

LIFESTYLE Mon, 6 Aug 2018

Lebih Ramai Dijangka Alami Depresi Menjelang 2020

Kajian Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan pada tahun lepas menunjukkan 29 peratus rakyat Malaysia mengalami depresi dan gangguan kecelaruan berbanding 12 peratus pada 2011.

LIFESTYLE Thu, 29 Nov 2018

Jualan Akhir Tahun! Jom Beli Rumah Dalam Talian 10-12 Disember Di Lazada

Pembeli rumah Mah Sing melalui Lazada akan menerima insentif eksklusif 5.0 peratus Lazada bernilai RM20,000 hingga RM30,000.

LIFESTYLE Thu, 2 Aug 2018

意想不到的「热水10大妙用」拯救松垮毛衣、鲜花保存更久

水是我们每日的必需品,而热水其实也可以为我们的生活解决很多事情,你应该多数都不知道,一起来看看热水拥有哪些妙用?

LIFESTYLE Sun, 25 Mar 2018

5 Sebab Kenapa Perlu Makan Strawberry

Tengok sahaja buahnya yang kecil tetapi banyak sungguh khasiatnya

Events Tue, 27 Aug 2019

Resorts World Genting Sets Fireworks in the Sky in Celebration of Merdeka

Stunning music-synchronized fireworks display at Resorts World Genting to mark Independence Day.

LIFESTYLE Wed, 27 Jun 2018

Wow! Beg Jenama Bijan Mula Jadi Sebutan Netizen

Pelanggan House of Bijan dikatakan adalah bekas Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama, pewaris takhta diraja Britain, Putera Charles, pengasas majalah Playboy, Hugh Hefner dan Raja Monaco, Putera Rainer.

LIFESTYLE Sun, 8 Sep 2019

Jika Guna Jeriji Ini Mungkin Dapat Selamatkan Nyawa Dalam Kebakaran

Tak sangka ada jeriji yang boleh selamatkan nyawa terutama masa kebakaran. Jom baca

error: Content is protected !!