Categories: FeaturedGaya Hidup

Ikon fesyen berumur 97 tahun ini dilamar oleh agensi peragaan terbesar di dunia

Rambutnya pendek dan berwarna putih. Matanya dihiasi cermin mata berbingkai hitam. Mulutnya merah menyala. Penampilannya dilengkapi lagi dengan aksesori tebal.

Jika inilah penampilan bagi seorang wanita muda, mungkin boleh diterima. Tetapi hakikatnya, gambaran tadi mencerminkan rupa seorang ikon fesyen yang kini berusia 97 tahun!

Namanya Iris Apfel. Walaupun usianya sudah lanjut, beliau tidak segan untuk menonjolkan gaya fesyen peribadi yang ternyata lain daripada gaya wanita lain yang sebaya dengannya.

Selain reputasinya sebagai seorang ikon fesyen, Iris juga dikenali dengan sumbangannya dalam bidang rekaan dalaman bagi bangunan White House. Cita rasanya memang unik!

Kini pereka dalaman ini pastinya akan menjadi lebih ikonik selepas menandatangani kontrak dengan satu daripada syarikat peragaan terkenal di dunia, IMG, pada usia 97 tahun.

Foto: Brad Barket/Getty Images

“Siapa sangka saya boleh menjadi penghias muka depan majalah pada usia ini?” kata Iris dalam temu bual bersama WWD.

Mungkin beliau hanya merendah diri, tetapi dengan pengalaman yang dimiliki, tiada siapa boleh meragui kebolehannya untuk beraksi di hadapan kamera.

Sebelum ini Iris pernah menyertai kempen periklanan untuk M.A.C. dan Kate Spade selain menghiasi muka hadapan majalah Dazed & Confused serta halaman dalam majalah Vogue Italia.

Semua ini dilakukan ketika beliau berumur 80-an dan 90-an, tanpa menggunakan ejen. Hebat!

Foto: CNBC.com

Kurang pasti mengapa agak lambat untuk beliau diketengahkan, tetapi IMG kini melihat kelebihannya dan membuat keputusan untuk menjadikan Iris sebagai seorang daripada peragawatinya.

Presiden IMG, Ivan Bart, berkata Iris meluahkan kreativiti dan inspirasi menerusi gaya yang ditampilkan.

“Kami berasa teruja untuk menerokai peluang baharu dan unik dengannya, bakat semula jadinya boleh dikongsi ke seluruh dunia.

“Pada usia 97 tahun, Iris terus membuktikan bahawa umur hanyalah satu nombor. Ia tidak sepatutnya menjadi sesuatu yang mendefinisikan diri anda,” katanya.

Iris berkata, beliau tidak berminat untuk tampil di pentas peragaan, tetapi lebih cenderung untuk berkolaboratif dengan jenama terkemuka dan menghiasi majalah.

“Saya tidak rasa satu nombor patut membuat sebarang perbezaan dalam hidup anda ataupun menghentikan anda daripada terus bekerja.

“Saya rasa persaraan ialah satu nasib yang lebih teruk daripada kematian,” katanya.

Sumber: Allure

Ad Ops