Euforia Bola 2026
Trending By: SGMS Enal December 28, 2019 @ 12:06pm

Gred Peperiksaan Di Korea, Markah 70 Dah Gagal?

Perkara yang paling dititik beratkan bagi pelajar yang masih bersekolah adalah gred.

Justeru itu, pelajar Pentaksiran Tingkatan 3 dan Sijil Pelajaran Malaysia akan belajar bertungkus lumus dalam memastikan gred yang baik dapat dicapai.

Hal ini kerana ramai berpendapat bahawa jumlah gred menentukan kecemerlangan dan kepandaian seseorang pelajar itu.

Dari sudut pandang yang positif, pembahagian gred ini dapat memudahkan pelajar untuk fokus bagi mata pelajaran yang sedikit lemah berbanding mata pelajaran yang mereka sudah kuasai.

Selain itu, apabila mereka sudah tahu bahawa gred D sudah cukup untuk menyelamatkan mereka dari gagal, mereka akan merancang untuk tidak gagal sahaja.

Namun situasi sebaliknya yang berlaku di Korea  yang mana jika markah dibawah 70%, mereka sudah dianggap gagal.

Sistem penggredan yang agak ketat membuatkan dua negara itu dikatakan mempunyai jumlah kes bunuh diri tertinggi di dunia.

Terdapat satu status yang dimuat naik di laman media sosial Twitter berkenaan sistem penggredan di Korea membuatkan ramai netizen kecut perut.

Mereka inginkan yang terbaik untuk anak mereka

Rela dapat 71 namun mental dalam keadaan yang baik

 

Sumber : Twitter 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Featured Fri, 14 Feb 2025

Fikry Ibrahim Perjelas Dakwaan Dipaksa Berkahwin, Ada Sebab Tak Hebah Perkahwinan – “Saya Banyak Fikir, Jadi Suami Tanggungjawab Besar”

“Ini bukan saya buat drama TV3. Mungkin pada ketika itu adalah beberapa benda yang saya fikir”- Fikry Ibrahim.

Featured Wed, 24 May 2023
Trending Tue, 15 Sep 2020
Featured Wed, 12 Apr 2023
Featured Tue, 4 Oct 2022

“Boleh Cop Jadi Menantu” – Netizen Usik Elfira Loy Supaya Berbesan Dengan Mira Filzah

Wahh kecil-kecil lagi dah dijodohkan 😅 Comel betullah Amir dengan Aria ni! 😍

Replicated Draft Fri, 28 Jul 2023

Rangkul 12 Anugerah Opensignal, CelcomDigi Buktikan Rangkaian Internet Mendahului Pengalaman Mudah Alih & Ultra Pantas!

Kadang-kadang rasa fed up bila main game je asyik lag? Buffering plak tu bila nak buat live strim dan tonton drama online. Stress!!! Korang dah boleh bertukar kepada servis rangkaian CelcomDigi rasanya. Susulan daripada penggabungan […]

error: Content is protected !!