Featured By: Salma Syahbuddin February 16, 2023 @ 6:48pm

Bertemakan Kisah Cinta, Imaginur Angkat Elemen Romantik Sains Fiksyen

‘Gadis Dalam Mimpi, Bertemu Di Alam Realiti’.

Itulah tema filem terbaharu dari pengarah terkenal, Nik Amir Mustapha menerusi filem terbaharunya berjudul Imaginur.

Menurut Nik Amir, filem yang disuntik dengan elemen romantik scifi ini disulam dengan elemen hipnosis untuk menjadikan jalan ceritanya lebih menarik ditambah pula dengan kehadiran pelakon hebat seperti, Beto Kusyairi dan Diana Danielle sebagai teraju utama.

“Imaginur sebuah kisah cinta, mengisahkan tentang seorang lelaki yang mimpikan seorang gadis, kemudian setelah melalui proses hipnosis, tiba-tiba dapat berjumpa di alam realiti.

“Bolehkah kita dipukau untuk bercinta? Saya terinspirasi dengan soalan itu dan berhasrat membuat satu ‘snapshot’ kehidupan orang Malaysia yang bertemakan cinta dan keluarga yang dipakej bersama elemen hipnosis,” katanya.

Meminati minda manusia yang kompleks, Nik Amir mengakui, ia adalah idea dalam mempersembahkan Imaginur sebagai karya ketiganya selepas KIL dan Terbaik Dari Langit.

“Sebenarnya, idea untuk menghasilkan filem ni sudah ada sejak sebelum saya mengarahkan filem pertama iaitu KIL. 

“Akhirnya, saya berganding dengan Redza Minhat untuk menulis sebuah filem bertema cinta, hipnosis dan kehidupan. Setelah lama tak buat filem, saya rasa nak buat comeback dengan idea original saya dulu maka terhasillah Imaginur,” jelasnya.

Ketika ditanya mengenai pemilihan pelakon, Nik Amir memberitahu, dia sangat yakin terhadap Beto dan Diana kerana kedua-duanya mampu membawakan watak dengan baik.

“Umum mengetahui Beto merupakan seorang pelakon yang mampu menjiwai apa sahaja watak. Malah, dia berhasil memberikan komitmen lebih dari 100 peratus untuk watak Zuhal.

“Mengenai Diana pula, saya tertarik dengan kebijaksanaannya apabila pertama kali berbincang mengenai filem ini. Saya rasa dia memang cukup sesuai untuk membawakan watak Nur, seorang gadis yang penuh misteri,” ujarnya.

Bagaimanapun selaku pengarah dan penerbit, dia juga tidak terlepas dari berdepan cabaran termasuklah faktor kewangan dan faktor pandemik yang membuatkan penggambaran tergendala seketika.

 

Namun, hasil kerja keras akhirnya Imaginur dapat dihasilkan dan yang menariknya, plot penceritaan yang penuh misteri menjadikan Imaginur antara filem wajib tonton di pawagam berdekatan nanti.

“Sebagai syarikat kerdil, cabaran terbesar memang dari segi kewangan dan Lumatic Films mengambil masa yang lama untuk mengumpul dana yang cukup dan akhirnya dengan bantuan pihak FINAS juga, maka kami berjaya menyiapkan Imaginur. 

“Pembikinan juga tergendala sangat lama kerana terjejas pandemik, tetapi kami gunakan masa itu untuk memperhalusi filem ini sebaiknya. Alhamdulillah, setelah bertungkus lumus, filem ini berjaya disiapkan.

Walaupun Imaginur bukanlah sebuah filem blokbuster, saya harap cerita seperti ini mendapat sambutan masyarakat dan dapat bermain dengan perasaan penonton.

“Kami cuba menghidangkan sesuatu yang alternatif dari segi plot dan penyampaian dengan harapan lebih cerita seperti ini dapat dibikin dan menjadi kebanggaan rakyat Malaysia,” ujarnya.

Filem ‘Imaginur’ akan mula ditayangkan di pawagam seluruh negara mulai 23 Februari 2023.

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Hiburan Wed, 27 Nov 2019

Kendall Jenner Dan Boyfriend Rancang Ambil Anak Angkat?

Ambil anak angkat pun best jugak kan! Just wait and see.

Hiburan Thu, 23 May 2019

Mira Filzah Trauma Penembak Sebut “Baby Sayang”

Kata pelakon drama Pujaan Hati Kanda ini, apa yang terjadi adalah di luar kawalan dirinya.

Hiburan Thu, 12 Apr 2018

Did You Spot These 7 Movie Scenes in Twice’s ‘What Is Love’ MV?

Twice is back with a very special music video and people are loving the concept.

Hiburan Thu, 5 Dec 2019

Penyanyi 80an, Nassier Wahab Meninggal Dunia

Innalillahwainnailaihi roji’un…

LIFESTYLE Mon, 12 Mar 2018

Lima Tanda Badan Penuh Toksin

Lidah berwarna kuning lazimnya berpunca daripada keadaan organ hati yang terjejas. Sebaik kulit dan bebola mata juga sudah berubah menjadi kuning, segera berjumpa doktor kerana hati dan hempedu anda mungkin sudah berada dalam keadaan kritikal.

Featured Sat, 28 Sep 2019

Empat penyakit mata yang boleh menggelapkan masa depan anak anda!

Ambil tahu dan bantu anak atasi masalah mata mereka

Trending Mon, 13 Jun 2022

[VIDEO] “Dia Lagi Penang Daripada Baba Dia” – Comelnya! Netizen Terhibur Dengan Loghat Jebat Jayden

Jebat Jayden sekali lagi mencuitkan hati orang ramai dengan gelagat lucunya.

LIFESTYLE Mon, 26 Feb 2018

PLAN NAK BELI RUMAH TU ADA, TAPI…

Jangan asyik nak negatif saja kalau mengimpikan sesuatu. Ini tak bermaksud urusan pembelian rumah adalah mudah tetapi jika dengan caranya, korang pasti boleh!