Featured By: Maya Basir November 14, 2022 @ 7:04pm

Mas Khan Dikecam Netizen Bela Anjing, Ada Tatu – “Saya Hanya Jadi Diri Sendiri”

Pelakon Mas Khan mengundang kecaman netizen apabila membela seekor anjing untuk menjaga premis perniagaannya dan dilihat mempunyai tatu di bahagian leher dan lengan.

Menerusi perkongsiannya di Instagram, Mas memperkenalkan anjing peliharaannya yang diberi nama Cash iaitu baka German Shepherd.

Menurut Mas, dia sedia maklum mengenai hukum bersentuhan dengan haiwan yang dilarang dipegang dalam agama Islam ini.

“Anjing ni kita tahu kalau basah memang tak boleh pegang dan kita ada sabun samak, sertu samak. Jadi tiap kali kita pegang anjing tu dalam keadaan kering atau basah tetap akan gunakan sabun samak.

“Jadi tiada isu. Kalau korang (netizen) nak kecam ke apa, kecam lah. Saya hanya jadi diri sendiri. Ini bukan tatu. Ini adalah lukisan sahaja. Jadi korang nak cakap apa, cakap lah. Saya tak peduli,” katanya.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Mas Khan (@maskhan_)

Kemudiannya, pelakon drama Bukan Gadis Biasa ini memohon maaf kepada orang ramai jika tersinggung dengan tindakannya memegang anjing.

Namun, dia menegaskan anjing itu dibela adalah untuk menjaga keselamatan kawasan perniagaannya yang terletak di tengah pusat bandar.

“Saya minta maaf kalau ada menyinggung hati dan perasaan orang dekat luar sana sebab aku main dengan anjing. Tapi yang paling penting sekali, ini adalah pendapat saya.

“Benda ni memang kita tahu. Kita bukan tak tahu tentang halal atau haram cuma nak beritahu yang penting nawaitu kita dan niat saya bela anjing ni sebab dia memang jaga kawasan kita ni dimana kat tengah-tengah KL ni macam-macam boleh jadi,” ujarnya.

Selain itu, anjing baka German Shepherd ini juga dikenali sebagai anjing polis Unit Pengesanan (K9) Polis Diraja Malaysia.

Meninjau diruangan komen, rata-rata netizen mengecam dan mempertikaikan niatnya membela anjing dan mempersoalkan tentang tatu di badannya.

Tetapi, ada juga yang mengatakan membela anjing atas dasar menjaga kawasan sudah lama dilakukan.

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Trending Tue, 24 Nov 2020
Hiburan Tue, 12 Feb 2019

Memey & Abby Abadi Sakit Sama-Sama Seperti Berjanji!

Dah macam kembar pula Memey dan Abby Abadi sebab sakit pun boleh masa yang sama

Hiburan Mon, 20 Nov 2017

Biar Orang Kutuk Broken English .. Yang Penting Dapat Jumpa..

Salah ke kalau temuramah dengan Broken English.. Tak kisahlah apa orang cakap yang penting dapat jumpa

Hiburan Thu, 4 Oct 2018

Dayang Nurfaizah Akui Mahu Tukar Angin?

Yeay! Tak sabar nak dengar lagu baru Dayang Nurfaizah

Hiburan Tue, 5 Feb 2019

‘Malaysia Tolong Buka Mata’- Amylea Mohon Bakat Kaer Azami Tak Dipandang Sepi

Malaysia, wake up! Betul apa kata Amylea tu…sayang sekali kalau orang berbakat besar macam Kaer tak dapat perhatian ramai.

Anugerah Wed, 11 Jan 2023

Michelle Yeoh Pelakon Malaysia Pertama Memenangi Anugerah Golden Globe!

Congratulations!! Kalah semua pelakon hebat lain, cayalah Michelle Yeoh!

Fab Foodies! Fri, 1 Jun 2018

Apa Di Dapur Bersama Chef Imelda

Perap ayam dengan kesemua bahan, tambah sedikit garam dan lada. Biarkan selama 30 minit & bakar pada suhu 180 selama 20 minit sehingga masak. Siap!