Featured By: Fatin Nurain November 14, 2022 @ 1:21pm

Shamsul Ghau Ghau Kongsi Momen Berhijrah – “Saya Ni Orang Jahil & Fakir”

Baru-baru ini, tular sebuah video pelakon Shamsul Ghau Ghau berkongsi detik permulaannya untuk berhijrah dan istiqamah ketika menyampaikan ceramah di sebuah majlis ilmu.

Dalam perkongsian tersebut, pelakon itu menyatakan penghijrahannya bermula sewaktu dirinya menjalani ibadah umrah yang kedua, di Tanah Suci Makkah.

Menerusi video yang berdurasi enam minit 23 saat itu, Shamsul mengakui dirinya begitu jahil sehingga terjadinya beberapa perkara yang membuatnya muhasabah diri dan kembali ke jalan yang benar.

“Turning point dia bermula apabila saya melakukan umrah yang kedua. Saya ni orang yang jahil dan fakir. Sampai sekarang pun saya jahil dan tak banyak ilmu. Saya ikut orang Makkatul Mukaramah.

“Nak sembahyang solat sunat, saya tak tahu solat sunat apa. Nak tawaf sunat pun kita penat. Jadi saya ambil yang paling simple tengok dapat pahala, tengok kaabah.

“Saya duduk dekat atas tangga tu sambil tengok kaabah. Dapat dua puluh rahmat saya pandang kaabah. Tanpa disedari, Allah persoalkan dalam kepala saya macam-macam perkara berkenaan akhirat,” katanya.

Malah, Shamsul juga menyatakan di saat dia sedang menikmati keindahan kaabah, seorang anak kecil datang duduk disebelahnya dan membaca Al-Quran dengan lancar.

Menurut Shamsul, ketika itu dia mula sedar bahawa dia sudah lupa cara untuk mengaji dan wujud rasa malu, sekali gus membuatnya nekad untuk memohon beberapa hajat yang diimpikan ketika itu.

“Di saat air mata mula turun tanpa henti saya minta kepada Allah agar diampunkan dosa, minta agar diberikan keizinan untuk berkahwin, dikurniakan anak yang soleh dan solehah, ada rumah dekat dengan masjid dan dianugerahkan kembali pandai mengaji seperti dulu,” katanya.

@ar_rayyan_channel #hidayahmilikallah @Pak Su Shamsul Ghau Ghau ♬ kiss the rain – yiruma

Menerusi tinjauan di ruangan komen, perkongsian tersebut telah meraih pelbagai respons dari warganet sekali gus menjadi inspirasi kepada ramai orang.

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Hiburan Thu, 8 Mar 2018

崔始源有望回归! Super Junior 4月发片「MV已拍好」

韩国偶像团体Super Junior去年好不容易等到大部分成员退伍,去年底发行新专辑回归乐坛,却接连发生晟敏被粉丝抵制,以及始源家狗疑似咬伤人致死,最后仅有6人参与宣传活动,希澈更因脚伤无法表演,让粉丝感到难过,不过最新消息是始源已参与新专辑录音,SJ将在4月回归乐坛!

Trending Sat, 2 Dec 2017

Tuah Miliki Setem Tanpa Harga,Dijual Pada Harga RM5 Juta

Siapa sangka dengan miliki hobi mengumpul setem, seorang lelaki bakal bergelar jutawan dengan hanya sekeping setem yang mampu mencecah dengan harga RM5 juta, Menurut Syahril A Kadir di laman Facebooknya, pada 3 Jun 1967, pemilik

Trending Sat, 9 Oct 2021

“PM Yang Sangat Humble & Sempoi” – Sempat Bertemu Dengan Kanak-Kanak di Pondok R&R, Warganet Suka Dengan Keramahan Ismail Sabri

Biarpun sentiasa sibuk dengan tugasan sebagai Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dikenali dengan sikap ramah dan sering mencuri masa untuk bertemu dengan rakyat dalam keadaan spontan. Terbaharu, video yang dimuat naik di laman

Trending Thu, 27 May 2021

Tarikh Bayaran i-Sinar Bermula Awal Jun Ini!

Boleh check tarikh bayaran nanti…

Hiburan Wed, 5 Dec 2018

Sebak Bawa Lagu Bisa Pertama, Izzmad Harun Terkenang ‘Adik Syurga’ Di Kampung

Walau bagaimanapun, Izzmad tahu adik kesayangannya itu mengerti penghijrahannya ke Kuala Lumpur dengan niat untuk mengubah nasib. Semoga terus berjaya…

Eat Travel Sat, 2 May 2020
Trending Wed, 5 Dec 2018

无头人存活15年?无头人真相曝光(真实存在)

说到头部绝对是人体十分重要的部位,而且一般来说头掉了就活不了。但是近期居然传出美国某位女子头和身体分开了,但是她依旧存活着甚至已经活了15年了,这是怎么回事呢?

Hiburan Mon, 1 Oct 2018

Dakwah Cara Anak Muda, Da’i Adam Mahu Kerap Turun Padang

Jika diberi peluang untuk mengacara sesebuah program, saya memilih program untuk mendekati belia di luar sana dan memperbanyakkan aktiviti turun padang untuk berdakwah. Insya Allah jika diizinkan-Nya, doakan agar segalanya dipermudahkan…

Featured Thu, 19 Mar 2020
Featured Tue, 30 Nov 2021

Gadis Tetap Gembira Walaupun Hanya Tunang Secara Ringkas & Santai Di Restoran

Kisah romantik seorang lelaki yang melamar teman wanitanya di sebuah restoran pernah tular di laman TikTok pada bulan lalu. @aidilriza_ Dulu lapar tapi sekarang dah kenyang. Dulu takde drip tapi sekarang berenang, dulu single, sekarang

| Live TV