Featured By: Fatin Nurain November 14, 2022 @ 1:21pm

Shamsul Ghau Ghau Kongsi Momen Berhijrah – “Saya Ni Orang Jahil & Fakir”

Baru-baru ini, tular sebuah video pelakon Shamsul Ghau Ghau berkongsi detik permulaannya untuk berhijrah dan istiqamah ketika menyampaikan ceramah di sebuah majlis ilmu.

Dalam perkongsian tersebut, pelakon itu menyatakan penghijrahannya bermula sewaktu dirinya menjalani ibadah umrah yang kedua, di Tanah Suci Makkah.

Menerusi video yang berdurasi enam minit 23 saat itu, Shamsul mengakui dirinya begitu jahil sehingga terjadinya beberapa perkara yang membuatnya muhasabah diri dan kembali ke jalan yang benar.

“Turning point dia bermula apabila saya melakukan umrah yang kedua. Saya ni orang yang jahil dan fakir. Sampai sekarang pun saya jahil dan tak banyak ilmu. Saya ikut orang Makkatul Mukaramah.

“Nak sembahyang solat sunat, saya tak tahu solat sunat apa. Nak tawaf sunat pun kita penat. Jadi saya ambil yang paling simple tengok dapat pahala, tengok kaabah.

“Saya duduk dekat atas tangga tu sambil tengok kaabah. Dapat dua puluh rahmat saya pandang kaabah. Tanpa disedari, Allah persoalkan dalam kepala saya macam-macam perkara berkenaan akhirat,” katanya.

Malah, Shamsul juga menyatakan di saat dia sedang menikmati keindahan kaabah, seorang anak kecil datang duduk disebelahnya dan membaca Al-Quran dengan lancar.

Menurut Shamsul, ketika itu dia mula sedar bahawa dia sudah lupa cara untuk mengaji dan wujud rasa malu, sekali gus membuatnya nekad untuk memohon beberapa hajat yang diimpikan ketika itu.

“Di saat air mata mula turun tanpa henti saya minta kepada Allah agar diampunkan dosa, minta agar diberikan keizinan untuk berkahwin, dikurniakan anak yang soleh dan solehah, ada rumah dekat dengan masjid dan dianugerahkan kembali pandai mengaji seperti dulu,” katanya.

@ar_rayyan_channel #hidayahmilikallah @Pak Su Shamsul Ghau Ghau ♬ kiss the rain – yiruma

Menerusi tinjauan di ruangan komen, perkongsian tersebut telah meraih pelbagai respons dari warganet sekali gus menjadi inspirasi kepada ramai orang.

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Featured Mon, 7 Nov 2022
Featured Thu, 14 Oct 2021

“Sekarang Dah Hilang Hormat” – Gara-Gara Biadap Terhadap Warga Emas, Baim Wong Kena Kecam

Baru-baru ini, pelakon terkenal Indonesia, Baim Wong dikecam oleh netizen setelah video dirinya memarahi warga emas di tepi jalan tular di media sosial. Menerusi video tersebut, pelakon itu dilihat bertindak biadap terhadap seorang warga emas […]

Events Mon, 18 Mar 2019

IKEA Terbesar Dibuka Di Penang

Berita baik buat orang Utara! IKEA kini membuka gedung pertamanya di daerah Batu Kawan, Pulau Pinang.

TECH Mon, 3 Sep 2018

Work Hard and Play Harder with Lenovo’s New Laptop

It’s perfect for workers and students who also enjoy gaming.

Trending Mon, 23 Apr 2018

澳妈特制「小熊维尼餐」让偏食儿乖乖吃饭

来自澳洲墨尔本的Laleh Mohmedi是两个孩子的妈妈,为了让挑食的孩子能获得均衡的营养,运用巧手制作各种孩子喜欢的卡通和电影人物。

Selebriti Mon, 9 May 2022