Events By: Salma Syahbuddin March 7, 2019 @ 11:57am

Tahniah! Staff Media Prima Menang Di Portugal

Siapa sangka pemuda berusia 37 tahun ini mampu mencipta nama diperingkat antarabangsa apabila menang di Anugerah  Sophia pada acara Academia Portuguesa de Cinema di Portugal.

Mula berkhidmat di Media Prima Berhad (MPB) sejak 2010 sebagai pereka grafik, Mohd Firdaus Mustapha Rusely banyak mencurahkan idea kreatifnya dalam pelbagai program hiburan TV3, termasuklah Mentor 7.

Dan, kali ini nama beliau  diumumkan sebagai pemenang dalam penghasilan poster bagi filem arahan Bruno Gascon, Carga dalam acara yang berlangsung pada 28 Februari lalu.

Menurut Firdaus, dia dimaklumkan acara tersebut seperti Anugerah Oscar tetapi dalam versi Portugis.

“Saya dimaklumkan mengenai kejayaan ini oleh pihak produksi filem terbabit menerusi Facebook minggu lalu. Beberapa anugerah teknikal diumumkan lebih awal sebelum majlis kemuncak berlangsung.” 

” Sangat bersyukur dengan kemenangan ini, dan ia adalah anugerah pertama saya diperingkat antarabangsa. Sebelum ini saya hanya menang kategori Poster Terbaik, Festival Filem Malaysia 2010 menerusi Belukar” Katanya.

Tidak menyangka dan tidak pernah mengejar anugerah dalam menghasilkan karya terbaik, Carga adalah kerjasama kedua beliau bersama produksi bebas yang berpengkalan di Portugis. 

” Kami bekerjasama buat kali pertama pada 2014, menerusi filem pendek, Boy. Dan, ianya bermula apabila pihak berkenaan berminat melihat hasil kerja saya yang dikongsi oleh sebuah laman sesawang. Dari situ kami berhubung melalui e-mel. Tidak sangka, tahun lalu produksi berkenaan ingin meneruskan kerjasama untuk filem sulung mereka, Carga. Saya sempat menyiapkan tujuh poster untuk penilaian produksi tersebut pada Mac lalu. Dan, kesemua poster tersebut disiapkan dalam masa empat hari” Tambahnya.

Firdaus juga menganggap bahawa, menghasilkan sesebuah poster adalah suatu keghairahan dan minat dalam meluahkan emosi. Dan, kemenangan ini pastinya dianggap sebagai bonus buat buat diri beliau.

Turut berkongsi idea bersama agensi di serata dunia termasuklah Hollywood sejak sedekad lalu, kemenangan Firdaus pada FFM23 juga menjadi punca kenapa beliau memberi keutamaan dalam penghasilan poster sebagai skil penting.

Wah, tahniah sekali lagi diucapkan dari kami di Xtra. Bukan senang nak tengok anak Malaysia cemerlang diperingkat antarabangsa bukan?

Jadi bagi korang yang nak tengok hasil karya Firdaus, korang bolehlah stalk di https://mfirdaus.squarespace.com/

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Hiburan Tue, 18 Dec 2018

Jelajah Tiga Negara, Siti Nurhaliza Ajak Penonton Imbau Kenangan Lama

Pengarah muzik iaitu Aubrey Suwito akan memimpin susunan lagu dengan memilih sendiri para pemuzik yang bakal mengiringi konsert jelajah tiga negara ini.

Hiburan Tue, 7 Jan 2020

Ain Edruce Tidak Percaya Ramai Senasib Apabila Pertaruhkan ‘Overthink’

Memang perempuan je ke yang selalu ‘overthink’???

Hiburan Sat, 16 Feb 2019

‘Hilang Mana Dah Semangat…’- Sharnaaz Ahmad Beri Bayangan Masih Bersedih

Umum tahu, pelakon drama Cinta Bukan Kristal ini merupakan seorang yang suka bergurau dan sentiasa ceria orangnya. 

Featured Thu, 1 Sep 2022

Ustaz Don Daniyal Saran Tetapkan Garis Panduan Konsert – “Jangan Terus Jatuh Hukum”

Ustaz Don Daniyal ulas isu sekatan konsert artis antarabangsa

Featured Thu, 26 May 2022
Events Sat, 2 Nov 2019

EXO “EXplOration” Fifth World Tour in Kuala Lumpur on December 14

Mark you calendar! This stage is about to take you into an out-of-the-world experience.

Hiburan Wed, 30 Oct 2019
Hiburan Sat, 7 Sep 2019

Aishah Lawan BBNU?

Wah…dapat juga rasa macam BBNU kan? Hehe

| Live TV