Featured By: Aqilah Paharuzi December 19, 2022 @ 6:15pm

[VIDEO] ‘Jauh Hati’ Ceritakan Episod Hitam Dalam Perkahwinan Shila Amzah – “Lirik Ditulis Sehari Sebelum Saya Keluar Rumah”

Penyanyi Shila Amzah menggambarkan suasana perit yang dilaluinya dalam perkahwinan bersama bekas suami menerusi sebuah lagu terbaharunya berjudul Jauh Hati.

Cukup terkenal dengan lagu berkisar tentang kehidupan peribadi, Shila mendedahkan lirik lagu tersebut tercipta selama 20 minit serta dihasilkan sehari sebelum dia dan anak angkat kaki keluar meninggalkan kediaman mereka, sepanjang bergelar isteri selama empat tahun.

“Saya mengambil keputusan untuk meninggalkan perkahwinan ini seminggu sebelum saya tulis lagu ini. Saya tinggalkan rumah pada 12 November 2021 dan lirik lagu ini ditulis malam sebelum saya keluar,” katanya.

Disoal sekiranya bekas suami akan tersinggung kerana menceritakan kisah peribadi mereka dalam lagu, pemenang Anugerah Juara Lagu (AJL) ke-36 ini berkata dia tidak berasa bimbang.

“Dia sepatutnya bangga sebab siapa je yang nak tulis lagu pasal dia. Sudah-sudahlah kalau masih nak sentap, berakhir lama dah hubungan ini.

“Dia tahu saya jenis macam mana dan dia tahu juga yang saya memang menulis. Jadi sesiapa yang bersama dengan saya patut tahu fakta ini.

“Keluarga dia sendiri dah tahu apa yang terjadi. Melainkan kalau tiada siapa yang tahu dan tiba-tiba lagu ini keluar, jadi ya saya akan jelaskan.

“Tapi sebab semua pihak dah tahu, jadi saya rasa lagu ini tak akan ada isu. Bila menjadi anak seni ini memang kita akan menulis sebuah lagu yang diinspirasikan dari kisah peribadi,” katanya.

Begitupun, Shila menegaskan lirik lagu Jauh Hati tidak semuanya menceritakan mengenai kisah peribadinya bersama bekas suami, malah juga menggambarkan tentang peristiwa hitam yang pernah dilaluinya dalam perhubungan.

“Saya mahu tekankan di sini walaupun lirik ini ditulis semasa kejadian itu berlaku, ia juga merangkumi semua jenis hubungan yang saya alami dan saya tak pernah tulis dalam lagu.

“Saya bukan nak jadi mangsa atau apa, namun secara jujurnya semua hubungan cinta sebelum perkahwinan dan selepas perkahwinan semuanya memberi pengalaman buruk.

“Lagu ini bukan sahaja tentang bekas suami ketika itu, tetapi juga kemudian,” jelasnya lagi.

Shila berkata demikian ketika ditemui di majlis pelancaran lagu Jauh Hati di Royal Chulan Kuala Lumpur pada Jumaat lalu.

Sekadar info, Shila dan bekas suami, Haris Elias berkahwin pada April 2018 dan bercerai pada Februari 2022.

Hasil perkahwinan mereka dikurniakan seorang putera sulung, Seth Uwais yang kini berusia 2 tahun.

Jauh Hati boleh didengari di seluruh platform pernstriman digital termasuk Spotify, Apple Music, Joox dan banyak lagu serta muzik video rasmu boleh ditonton secara rasmi di YouTube Nova.

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Trending Fri, 16 Jul 2021

PEMULIH: Jom Semak Senarai Bantuan Buat Sektor Terjejas Semasa PKP!

Pada 28 Jun 2021, Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan bantuan terbaharu kepada rakyat Malaysia iaitu Pakej Perlindungan Rakyat & Pemulihan Ekonomi (PEMULIH). Anda mesti tak ketinggalan mendengar pembentangan tu kan? Kalau […]

Trending Thu, 21 Nov 2019

McDonald’s Making A Throwback To The 90’s, Bringing Back Iconic Toys In Its Happy Meals

McDonald’s iconic toys make a comeback for Happy Meal 40th anniversary celebration.

Hiburan Thu, 4 Jan 2018

Sebuah Keluarga Ambil Masa 6 Bulan Untuk Kurus

Sebuah Keluarga Ambil Masa 6 Bulan Untuk Kurus Dan Hasilnya Amat Menakjubkan

Trending Mon, 20 Aug 2018

Media Prima Berhad Raih Anugerah Spark 2018

Rangkaian Televisyen Media Prima Berhad sekali lagi meraih Anugerah Spark 2018 sekaligus mendapat kepujian antara Syarikat Media Terbaik Asia Tenggara

Featured Sun, 29 Mar 2020
Hiburan Wed, 7 Aug 2019

Dari 128 Kg Ke 91 Kg…Rahim Sepahtu Masih Belum Puas Hati!

Berat badan Rahim pernah mencecah sehingga 128 kilogram.

Trending Fri, 4 Oct 2019

3 of New Zealand’s Spooky Places That Have Haunting Backstories

In the spirit of Halloween, here are three of the most famous and must-visit haunted places in New Zealand. Because why? Because yolo!

Hiburan Sun, 20 Jan 2019
Hiburan Sat, 5 May 2018

Peminat Pujuk KRU Batal Bubar, Ini Jawapan Norman…

“Takkan ketika usia sudah 60 tahun nanti KRU masih menari-nari di pentas. Lagi pun tiada apa lagi yang mahu dikongsi,” kata Norman.