LIFESTYLE By: SGMS Enal July 26, 2019 @ 2:49pm

4 Tanda Anak Mula Jadi ‘Bos’ Dalam Keluarga

Pernah tak anda terfikir dan rasa semasa mereka meningkat usia, perangai dan sifat mereka seakan ‘boss’. Mana taknya, semua barang atau kehendak mereka mesti kita akan turuti jika tidak mereka akan buat perangai atau mengamuk.

Selalunya anak-anak yang bersifat seperti ini, kanak-kanak yang menjadi tumpuan keluarga iaitu berkemungkinan anak sulung, cucu sulung, anak tunggal atau satu-satunya anak lain jantina.

Ikuti perkongsian daripada Dr Taufiq Razif yang berkongsi tentang tanda-tanda anak kita mula menunjukkan sifat ‘boss’ kepada kedua ibu bapanya.

 

1. Bila mak ayah tak sampai hati nak sekat kebebasan anak dan bagi je anak tu nak buat apa sesuka hati mereka padahal perkara macam ni adalah sejenis Permissive Parenting. Ianya akan merosakkan anak tu suatu hari nanti.

2. Bila mak ayah dah tak berani nak tegur kesalahan anak sebab nak jaga hati anak padahal anak kita sangat perlukan Guidelines daripada mak ayahnya baik daripada segi pengurusan diri hinggalah kepada pengurusan emosi.

3. Bila mak ayah terlalu sayangkan anak sehingga merelakan dirinya dipijak kepala padahal anak kita sebenarnya perlukan seorang Leader untuk dijadikan idola dalam hidupnya, bukannya seorang pekerja apatah lagi hamba.

4. Bila mak ayah tunaikan semua permintaan anak tanpa batas kerana terlalu sayangkan anaknya padahal anak yang tak belajar berhadapan dengan Rejection akan mudah berputus asa.

 kita sebagai ibu bapa harus mengubah sikap kita dahulu. Sifat anak-anak di atas kerangsangan ilmu yang di ajar oleh ibu bapa sendiri.

Sumber: Dr Taufiq Razif

 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

LIFESTYLE Thu, 11 Jan 2018

Tips Bagimana Mahu Bawa Haiwan Peliharaan Menaiki Kapal Terbang

Bakal Berpindah Tapi Sayang Untuk Tinggalkan Kucing Peliharan? Tips Bagimana Mahu Bawa Haiwan Peliharaan Menaiki Kapal Terbang

LIFESTYLE Thu, 15 Aug 2019

Celebrate Malaysia’s National Day with Big Savings from IKEA!

Calling out IKEA enthusiasts out there! Great offers await Malaysians on this upcoming Merdeka Madness clearance in conjunction of the National Day celebration! Carlton Dance GIF from Carlton GIFs Kicking off on August 15th until […]

LIFESTYLE Sat, 29 Sep 2018

Jimatkan Perbelanjaan Bulanan Keluarga

Sebelum anda bertindak menyalahkan mana-mana pihak, apa kata perhatikan gaya hidup anda dahulu. Mungkin terdapat perbelajaan bulanan ada yang agak berlebihan.

LIFESTYLE Wed, 13 Feb 2019

Here’s a Full Itinerary for a Wonderful Weekend in Johor Bahru

There are so many fun things to do in JB but people just don’t know it….yet.

LIFESTYLE Fri, 20 Jul 2018

午睡有「5大好处」抗衰老、摆脱金鱼脑…15分钟就够

「午睡」被誉为健康最天然的充电器,不仅能养眼、修复肌肤、延缓衰老、摆脱金鱼脑,甚至还可以降低罹患心血管疾病的风险,而且午睡只要15分钟就够了!

LIFESTYLE Thu, 12 Jul 2018

Opps! Dulu Lain Sekarang Lain, Kami Senaraikan Lima Tanda Suami Sedang Curang

Bila si suami dah menunjukkan tanda ‘Dulu Lain, Sekarang Lain’, maka berjaga-jagalah ya kaum isteri. Untuk si suami pula, jangan pula ambil kesempatan pula. Awas! dah kahwin, buat cara dah kahwin ok?

LIFESTYLE Wed, 4 Apr 2018

新鞋不再磨脚!5招帮你跟红肿破皮说再见

新鞋「磨脚」,相信不少人都有这样的经验,就算是再贵的名牌鞋也无法避免,而最简单的解决方法当然就是贴胶布,但胶布很容易掉,被人看到好像也有点尴尬。

LIFESTYLE Mon, 4 Dec 2017

Kongsi Teknik Atasi Anak Yang Nakal

“Kadang-kadang, Makin Dilarang Makin Dia Buat” — Doktor Ini Kongsi Teknik Atasi Anak Yang Degil

Fab Foodies! Mon, 2 Apr 2018

Petua Kempis Perut Untuk Anda Yang Bersalin Ceaser

Bagaimana ingin menurunkan berat badan atau pun perut menjadi kempis. Ini kami kongsikan untuk anda dimana dalam 2 minggu sudah nampak kesannya. Pecahkan lemak degil yang ada dalam badan 

| Live TV