LIFESTYLE By: SGMS Enal July 26, 2019 @ 2:49pm

4 Tanda Anak Mula Jadi ‘Bos’ Dalam Keluarga

Pernah tak anda terfikir dan rasa semasa mereka meningkat usia, perangai dan sifat mereka seakan ‘boss’. Mana taknya, semua barang atau kehendak mereka mesti kita akan turuti jika tidak mereka akan buat perangai atau mengamuk.

Selalunya anak-anak yang bersifat seperti ini, kanak-kanak yang menjadi tumpuan keluarga iaitu berkemungkinan anak sulung, cucu sulung, anak tunggal atau satu-satunya anak lain jantina.

Ikuti perkongsian daripada Dr Taufiq Razif yang berkongsi tentang tanda-tanda anak kita mula menunjukkan sifat ‘boss’ kepada kedua ibu bapanya.

 

1. Bila mak ayah tak sampai hati nak sekat kebebasan anak dan bagi je anak tu nak buat apa sesuka hati mereka padahal perkara macam ni adalah sejenis Permissive Parenting. Ianya akan merosakkan anak tu suatu hari nanti.

2. Bila mak ayah dah tak berani nak tegur kesalahan anak sebab nak jaga hati anak padahal anak kita sangat perlukan Guidelines daripada mak ayahnya baik daripada segi pengurusan diri hinggalah kepada pengurusan emosi.

3. Bila mak ayah terlalu sayangkan anak sehingga merelakan dirinya dipijak kepala padahal anak kita sebenarnya perlukan seorang Leader untuk dijadikan idola dalam hidupnya, bukannya seorang pekerja apatah lagi hamba.

4. Bila mak ayah tunaikan semua permintaan anak tanpa batas kerana terlalu sayangkan anaknya padahal anak yang tak belajar berhadapan dengan Rejection akan mudah berputus asa.

 kita sebagai ibu bapa harus mengubah sikap kita dahulu. Sifat anak-anak di atas kerangsangan ilmu yang di ajar oleh ibu bapa sendiri.

Sumber: Dr Taufiq Razif

 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

LIFESTYLE Sun, 28 Oct 2018

Harmonikan Rumah Anda Bersama IKEA

Wow! Semuanya pasti rambang mata dengan barang-barang ikea kan?

LIFESTYLE Sat, 1 Jun 2019

Najis Anak Berdarah Apa Puncanya?

Najis bayi anda dapat memberitahu banyak perkara tentang kesihatan mereka, jadi ia sangat berguna jika anda lebih memberikan perhatian kepada lampin kotor mereka Ikuti beberapa langkah dan punca yang patut dibaca oleh semua ibu bapa […]

LIFESTYLE Sun, 30 Sep 2018

别因自我要求太高而逼死自己!测测看你现在的压力有多大?

人活着就会有压力存在,端看我们如何调适与解决?来测测目前的压力指数有多高吧!

LIFESTYLE Wed, 21 Nov 2018

Here are 3 Travel Destinations You Can Visit for New Year’s Eve

Not sure where to go yet for New Year’s Eve? You could find some inspiration here.

LIFESTYLE Mon, 27 Nov 2017

可以计划下明年去哪里啦!2018年将有4个长周末

2018年公共假期多落在星期一及星期五﹐所以打工一族将有3天连续假期﹐可以轻松充电再冲刺﹗

Fab Foodies! Thu, 11 Oct 2018

Makan Papadom, Sekeping Bersamaan 857mg Garam

Bahaya Makan Papadom, Sekeping Bersamaan 857mg Garam

Automobile Sun, 29 Apr 2018

4 Aplikasi Edit Gambar Yang Selalu Digunakan Artis Kpop!

Ini lah rahsia di sebalik gambar yang cantik macam artis kpop korang!

LIFESTYLE Mon, 26 Aug 2019

Suami Juga Boleh Nusyuz, Tanpa Sedar!

Ingatkan isteri saja yang nusyuz rupanya suami pun boleh juga

Fab Foodies! Wed, 16 Jan 2019

Why Not Celebrate Chinese New Year and Valentine’s Day in Hong Kong

Featuring amazing hospitality and food from The Upper House.

LIFESTYLE Fri, 17 Aug 2018

Hampas Kelapa Bantu Dalam Kesihatan?

Saat santan kelapa yang di peras atau lebih dikenali hampas pun miliki manfaatnya tersendiri.

error: Content is protected !!