LIFESTYLE By: SGMS Enal December 22, 2018 @ 11:46am

Festival Takanakuy, Penduduk Dibenarkan Bertumbuk, Menggigit Satu Sama Lain

Takanakuy adalah salah satu amalan yang dicipta masyarakat Peru untuk melepaskan geram antara satu sama lain pada setiap tahun, 25 Disember.

Amalan ini bermula di Santo Tomas, ibu kota Chumbivilcas dan sekarang sudah merebak di setiap kampung dan bandar-bandar lain.

Perayaan’ ini diselang-seli dengan tarian dan hiburan lain selain daripada aksi tumbuk-menumbuk, menggigit dan menarik rambut pihak lawan.

Selepas puas menumbuk, mereka perlu memeluk dan berjabat tangan tanda dendam yang dipendam itu sudah diselesaikan.

Tujuan ‘pertempuran’ ini adalah untuk menyelesaikan konflik sesama individu, sahabat, anggota keluarga atau menyelesaikan konflik wilayah yang telah datang sepanjang tahun

Gaya perjuangan yang digunakan semasa perayaan ini agak sama dengan seni mempertahankan diri yang melibatkan menendang, menumbuk, dan pergerakan kasar lain.

Tidak kira lelaki atau perempuan, setiap daripada mereka mengambil bahagian dalam ‘meluhurkan’ rasa ketidakpuasan hati melalui festival ini.

Sumber: Wiki

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Hiburan Mon, 8 Jul 2019

Azrinaz Mazhar Hakim ‘Belanja’ Gambar Baby Bump

Tak sabar nak tengok muka baby nanti!

Contest Mon, 22 Jul 2019

Korang Jangan Lupa Dapatkan Klu Seterusnya Dalam #ICSYVMY Musim Kedua!

Dapatkan klu seterusnya dalam #ICSYVMY #SuaraSiapaTu Ahad ini!

LIFESTYLE Tue, 3 Sep 2019

Pernah Terfikir Macam Mana Boleh Ada Air Dalam Kelapa?

Nak tahu bagaimana, kenalah baca ya !

Hiburan Mon, 8 Oct 2018

Fathia Latiff Tak Setuju Wany Hasrita Menang Artis Paling Popular?

Suara pun macam katak ada hati nak menang nampak sangat RASUAH. FACE THE REALITY LISTEN TO HER SONG CAREFULLY!

Hiburan Mon, 13 May 2019

Didakwa Menderita Anorexia Nervosa, Apa Komen Amyra Rosli?

Amyra memberitahu meskipun berat badan hanya mencecah 41 kilogram, dia tidak pernah berdepan masalah kesihatan.

Hiburan Fri, 20 Sep 2019

Fasha Akhirnya Bagi ‘Hint’ Jawab Teka Teki…

Wahhh…jika betul, tahniah kami ucapkan!

Hiburan Thu, 17 Jan 2019

‘Kalau Ada Peluang, Saya Nak’ – Imuda Rindu Nak Masuk Set Pi Mai Pi Mai Tang Tu

Bila Budin dah bersuara…semoga ada pihak yang sudi menerbitkan seterusnya mengembalikan kegemilangan sitkom popular ini!

Hiburan Mon, 20 May 2019

Jarang Balik Kampung, Lia Natalia Cuti Beraya Sebulan

Lia sanggup menolak beberapa tawaran berlakon sepanjang musim perayaan kerana nak pulang ke kampung halaman.

| Live TV