LIFESTYLE By: SGMS Enal August 14, 2019 @ 10:27am

Petua Mudah Lembutkan Daging Merah

Daging adalah salah satu bahan mentah yang banyak digunakan dalam masyarakat kita. Kerana sifatny yang mudah dikendalikan selain versatil, daging boleh diolah menjadi menu apa pun, yang pastinya sentiasa kena dengan tekak.Masak sedap-sedap pun tapi kalau daging liat tak menjadi juga. Kasihan kat tetamu yang datang, lenguh nak mengunyah.

Usah khuatir, apa kata anda ikut sahaja tips yang dikongsikan oleh Jabatan Kesihatan Negeri Pulau Pinang di bawah. Semoga bermanfaat.

1. Masukkan sudu besi

Walaupun macam pelik, tapi sebenarnya sudu dapat meningkatkan suhu dalam periuk. Secara tak langsung, daging pun dimasak dengan suhu yang mencukupi. Pastikan sudu bersih dan tak berkarat. Daging tak liat, perut tak sakit.

2. Betik muda

Potong buah betik muda sederhana kecil dan rebus bersama daging. Kalau tak ada buah betik muda, boleh gunakan batang betik. Korang tau tak, buah betik ada enzim yang boleh melembutkan daging!

3. Cuka

Gunakan sedikit cuka makan ke dalam rebusan atau perap bersama daging beberapa jam sebelum dimasak. Sumber asid dikatakan dapat melembutkan struktur daging dengan cepat. Tapi sebelum tu, Korang kenalah pastikan daging dinyahbeku dengan betul.

4. Baking soda

Selain itu, korang juga boleh menggunakan baking soda untuk melembutkan daging dengan cepat. Caranya, perapkan daging dengan baking soda selama sekurang-kurangnya 15 minit. Kemudian, bilas bersih-bersih sebelum dimasak. Pastikan baking soda tak expired.

5. Cara memotong

Pastikan potong daging berlawanan dengan urat daging tu. Bila masak pula, pastikan periuk ditutup. Barulah daging akan cepat lembut. Tapi jangan pula Korang gunakan papan pemotong daging tadi untuk potong sayur pulak. Tak pasal-pasal sakit perut.

6. Kurma

Buah kurma atau bijinya adalah antara bahan yang boleh melembutkan daging. Letakkan 4-5 biji buah kurma ke dalam daging yang sedang dimasak dan daging akan melembut dengan cepat. Ia juga akan menjadi pemanis semulajadi yang enak apabila dimasak.

7. Pressure cooker

Akhir sekali, zaman kan dah moden. Apa susah-susah, guna je pressure cooker nak lembutkan daging.

Selamat mencuba!

Sumber: Jabatan Kesihatan Negeri Pulau Pinang

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

LIFESTYLE Thu, 3 Oct 2019

到底「云顶星光嘉年华」有什么好玩?

最近很常看到「云顶星光嘉年华」活动预告?是不是搞不懂几时开始,有哪些搞作?又有什么好吃和好玩的呢?

Fab Foodies! Tue, 4 Sep 2018

Halia Membantu Dalam Menyembuh Penyakit

Halia biasa di gunakan dalam masakan tidak kira kaum tetapi jika dapat membantu dalam menyembuhkan beberapa penyakit kenapa tidak diamalkan

LIFESTYLE Mon, 27 Nov 2017

可以计划下明年去哪里啦!2018年将有4个长周末

2018年公共假期多落在星期一及星期五﹐所以打工一族将有3天连续假期﹐可以轻松充电再冲刺﹗

Events Mon, 7 Oct 2019

CJ WOW SHOP Sasar RM100K Jualan Menerusi Platform Mudah Alih

Wow! Apa tunggu lagi? Jommm beli belah di CJ WOW SHOP pada 5 & 6 Oktober ni okay!

Events Wed, 4 Dec 2019

Dato’ Sri Eizlan Yusof To Tie The Knot In December, Ending 2019 With A Beautiful Memory

Congratulations Dato’ Sri Eizlan Yusof and future wife! We wish you beauteous moments ahead.

LIFESTYLE Sat, 20 Jul 2019

4 Petua Cintai Dan Hargai Diri Sendiri

Terlalu menjaga hati orang lain, sering kita abaikan diri kite sendiri bukan . Dengan alasan menghormati orang lain kita boleh lupa pada diri juga. ; Kadang-kadang kita juga menganggap orang lain jauh lebih baik hanya […]

LIFESTYLE Sat, 8 Dec 2018

Kahwin Kekasih Dari Zaman Sekolah Lebih Bahagia?

berkahwin dengan kekasih zaman sekolah itu ternyata lebih terjamin?

LIFESTYLE Wed, 23 May 2018

Dr Siti Hasmah’s Handbag is NOT Marie Claire but is Hamano

Hamano handbags cost much more than a Marie Claire handbag.

Fab Foodies! Mon, 13 Aug 2018

Makanan Yang Dapat Menurunkan Kolestrol

Untuk itu menurunkan kolesterol jahat yang naik boleh cuba mengambil makanan yang dikongsikan

LIFESTYLE Fri, 24 Aug 2018

Tips Pilih Ketam Segar

Ketam kalau salah pilih boleh berbau hanyir dan apabila di masak rasa pahit. Macam mana nak tahu ketam segar ke tak ? Jom baca

| Live TV