LIFESTYLE By: SGMS Enal August 14, 2019 @ 10:27am

Petua Mudah Lembutkan Daging Merah

Daging adalah salah satu bahan mentah yang banyak digunakan dalam masyarakat kita. Kerana sifatny yang mudah dikendalikan selain versatil, daging boleh diolah menjadi menu apa pun, yang pastinya sentiasa kena dengan tekak.Masak sedap-sedap pun tapi kalau daging liat tak menjadi juga. Kasihan kat tetamu yang datang, lenguh nak mengunyah.

Usah khuatir, apa kata anda ikut sahaja tips yang dikongsikan oleh Jabatan Kesihatan Negeri Pulau Pinang di bawah. Semoga bermanfaat.

1. Masukkan sudu besi

Walaupun macam pelik, tapi sebenarnya sudu dapat meningkatkan suhu dalam periuk. Secara tak langsung, daging pun dimasak dengan suhu yang mencukupi. Pastikan sudu bersih dan tak berkarat. Daging tak liat, perut tak sakit.

2. Betik muda

Potong buah betik muda sederhana kecil dan rebus bersama daging. Kalau tak ada buah betik muda, boleh gunakan batang betik. Korang tau tak, buah betik ada enzim yang boleh melembutkan daging!

3. Cuka

Gunakan sedikit cuka makan ke dalam rebusan atau perap bersama daging beberapa jam sebelum dimasak. Sumber asid dikatakan dapat melembutkan struktur daging dengan cepat. Tapi sebelum tu, Korang kenalah pastikan daging dinyahbeku dengan betul.

4. Baking soda

Selain itu, korang juga boleh menggunakan baking soda untuk melembutkan daging dengan cepat. Caranya, perapkan daging dengan baking soda selama sekurang-kurangnya 15 minit. Kemudian, bilas bersih-bersih sebelum dimasak. Pastikan baking soda tak expired.

5. Cara memotong

Pastikan potong daging berlawanan dengan urat daging tu. Bila masak pula, pastikan periuk ditutup. Barulah daging akan cepat lembut. Tapi jangan pula Korang gunakan papan pemotong daging tadi untuk potong sayur pulak. Tak pasal-pasal sakit perut.

6. Kurma

Buah kurma atau bijinya adalah antara bahan yang boleh melembutkan daging. Letakkan 4-5 biji buah kurma ke dalam daging yang sedang dimasak dan daging akan melembut dengan cepat. Ia juga akan menjadi pemanis semulajadi yang enak apabila dimasak.

7. Pressure cooker

Akhir sekali, zaman kan dah moden. Apa susah-susah, guna je pressure cooker nak lembutkan daging.

Selamat mencuba!

Sumber: Jabatan Kesihatan Negeri Pulau Pinang

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Fab Foodies! Tue, 16 Jan 2018

VALENTINE’S DAY DATE IDEA: ATTEND A BAKING CLASS TOGETHER

Valentine’s Day is just around the corner. The old box of chocolates and bouquet of roses can get pretty boring. Why not add a personal touch to your gifts this year?

LIFESTYLE Wed, 2 May 2018

Sebelum Kematian Berlaku Persediaan Yang Perlu Ada

Persediaan sebelum menghadapi mana mana kematian ahli keluarga mahupun rakan taulan

LIFESTYLE Tue, 12 Dec 2017

Kesalahan Etika Pemakaian Ketika Hadiri Temuduga

Pakai Macam Ni, 90 Peratus Permohonan Kamu Ditolak”, Lelaki Ini Senaraikan Kesalahan Etika Pemakaian Ketika Hadiri Temuduga

LIFESTYLE Tue, 19 Dec 2017

Kebaikan Minum Teh Hijau

Minuman teh hijau semakin mendapat perhatian dalam kalangan masyarakat di negarfa ini, tidak kira golongan apa pun. Malah, ada juga yang menjadikan ia minuman harian, memandangkan terdapat kajian mengatakan teh hijau mampu menguruskan badan.  Tahukah […]

LIFESTYLE Wed, 8 Jan 2020

5 Tips Rambut Cepat Panjang

rambut merupakan sebahagian anggota badan kita dan juga mahkota seri kecantikan kita

LIFESTYLE Fri, 22 Feb 2019

目前的工作你是真心喜欢吗?值得继续努力吗?

面对目前工作,你是真心喜欢呢?还是只为了糊口饭吃呢?

LIFESTYLE Wed, 22 Jan 2020

全新旗舰戏院品牌「CINEHOUSE」进驻马来西亚娱乐业界!

全新旗舰影院品牌「CINEHOUSE 亲你好」正式进驻马来西亚娱乐业界!

LIFESTYLE Wed, 24 Apr 2019

Experience Art & Cultures by Katja Loher During Your Stay at The House Collective

It’s a special type of experience indulging in art and fine hotels.

LIFESTYLE Mon, 29 Apr 2019
Fab Foodies! Wed, 8 Jan 2020

「食在欢喜」送福又送爱!推出限量版添财添喜新春碗筷组

茱莉蛋卷今年以「食在欢喜」为主题,用蛋卷作为人与人之间的桥梁,传递欢喜、幸福,发放正能量,同时配合活动送出限定的添财添喜的新春碗筷组。

| Live TV