LIFESTYLE By: SGMS Enal August 14, 2019 @ 10:27am

Petua Mudah Lembutkan Daging Merah

Daging adalah salah satu bahan mentah yang banyak digunakan dalam masyarakat kita. Kerana sifatny yang mudah dikendalikan selain versatil, daging boleh diolah menjadi menu apa pun, yang pastinya sentiasa kena dengan tekak.Masak sedap-sedap pun tapi kalau daging liat tak menjadi juga. Kasihan kat tetamu yang datang, lenguh nak mengunyah.

Usah khuatir, apa kata anda ikut sahaja tips yang dikongsikan oleh Jabatan Kesihatan Negeri Pulau Pinang di bawah. Semoga bermanfaat.

1. Masukkan sudu besi

Walaupun macam pelik, tapi sebenarnya sudu dapat meningkatkan suhu dalam periuk. Secara tak langsung, daging pun dimasak dengan suhu yang mencukupi. Pastikan sudu bersih dan tak berkarat. Daging tak liat, perut tak sakit.

2. Betik muda

Potong buah betik muda sederhana kecil dan rebus bersama daging. Kalau tak ada buah betik muda, boleh gunakan batang betik. Korang tau tak, buah betik ada enzim yang boleh melembutkan daging!

3. Cuka

Gunakan sedikit cuka makan ke dalam rebusan atau perap bersama daging beberapa jam sebelum dimasak. Sumber asid dikatakan dapat melembutkan struktur daging dengan cepat. Tapi sebelum tu, Korang kenalah pastikan daging dinyahbeku dengan betul.

4. Baking soda

Selain itu, korang juga boleh menggunakan baking soda untuk melembutkan daging dengan cepat. Caranya, perapkan daging dengan baking soda selama sekurang-kurangnya 15 minit. Kemudian, bilas bersih-bersih sebelum dimasak. Pastikan baking soda tak expired.

5. Cara memotong

Pastikan potong daging berlawanan dengan urat daging tu. Bila masak pula, pastikan periuk ditutup. Barulah daging akan cepat lembut. Tapi jangan pula Korang gunakan papan pemotong daging tadi untuk potong sayur pulak. Tak pasal-pasal sakit perut.

6. Kurma

Buah kurma atau bijinya adalah antara bahan yang boleh melembutkan daging. Letakkan 4-5 biji buah kurma ke dalam daging yang sedang dimasak dan daging akan melembut dengan cepat. Ia juga akan menjadi pemanis semulajadi yang enak apabila dimasak.

7. Pressure cooker

Akhir sekali, zaman kan dah moden. Apa susah-susah, guna je pressure cooker nak lembutkan daging.

Selamat mencuba!

Sumber: Jabatan Kesihatan Negeri Pulau Pinang

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Fab Foodies! Mon, 20 May 2019

The Amazing Ondeh-Ondeh Muffin is Back in Starbucks + New Desserts

You can break fast with a quick bite from Starbucks when you’re on-the-go.

LIFESTYLE Wed, 15 Jan 2020

全马最大米奇与米妮旋转雕像迎新春!达20尺高

你到吉隆坡柏威年广场打卡了吗?20尺高的「马来西亚最大米奇与米妮旋转雕像」等着你~

Fab Foodies! Mon, 27 Jan 2020

8 Makanan Rutin Ini Mampu Memberikan Kesan Buruk

Memang 8 makanan rutin nie sedap dan nikmat tetapi sedarkah anda apa akibatnya jika di makan berterusan

Fab Foodies! Wed, 6 Jun 2018

Apa Di Dapur Bersama Chef Imelda; Nasi Impit Goreng Kampung

Nasi impit direbus sehingga masak dan sejukkan, Potong mengikut citarasa anda. Tak susah pun, cepat dan lazat! Kalau ada lebihan nasi impit dalam peti korang, cuba hari ini.

LIFESTYLE Thu, 19 Apr 2018

5个坏习惯毁掉你的膝盖

知道为什么越来越多的膝盖有酸、痛、胀的小情绪吗?因为我们人类进化成直立行走后,膝盖天天承受着本不应承受之重,成了损伤“专业户”,而你却一点不爱惜它!so且行且珍“膝”吧!

LIFESTYLE Mon, 29 Jul 2019

Bahaya Makan Makanan Pedas Boleh Hilang Ingatan

Nak makan pedas boleh tetapi kena berpada-pada ya!

Fab Foodies! Thu, 11 Apr 2019

You MUST Go to Iketeru for Their All-You-Can-Eat Sushi Promotion

Psst… kids below 6-years-old eat for FREE!

Featured Fri, 10 Mar 2023
LIFESTYLE Thu, 6 Dec 2018

Maksud Penutup Warna Air Mineral Anda.

Penutup air mineral bukan sahaja di warnakan untuk branding tetapi ada maksud disebaliknya

LIFESTYLE Wed, 28 Nov 2018

Peminjam PTPTN…Ini Mungkin Berita Baik Buat Anda!

Bagi peminjam di bawah kategori RM2,000 – RM2,500 yang sudah pun memulakan pembayaran balik, Maszlee berkata, mereka juga boleh melakukan penstrukturan semula mengikut kadar baharu itu.