LIFESTYLE By: SGMS Enal August 26, 2019 @ 10:45am

Suami Juga Boleh Nusyuz, Tanpa Sedar!

Bagi seorang isteri, mentaati suami adalah perkara wajib dan boleh dianggap sebagai nusyuz sekiranya tidak berbuat demikian.

Masyarakat sudah biasa mendengar mengenai isu-isu yang melibatkan isteri nusyuz, namun tanpa mereka sedar, suami juga boleh dikira sebagai nusyuz atas sebab-sebab yang tertentu.

Ikuti perkongsian oleh peguam Syarie ini mengenai suami yang dianggap sebagai nusyuz.

Jangan Ingat Isteri Jer, Suami Pun Boleh Nusyuz

Ramai yang tau, apabila isteri enggan taat pada perintah suami, disisi syarak ia disebut sebagai nusyuz. Jika seorang isteri disabitkan nusyuz oleh Mahkamah, maka, dia dah tak berhak untuk terima nafkah dari seorang suami.

Tapi, ramai yang tak tahu, selain isteri, suami juga boleh dikira sebagai nusyuz. Cuma perkara ini jarang kedengaran sebab isteri jarang nak mohon suami disabitkan nusyuz sebabnya, suami yang beri nafkah khasnya. Tapi, sama ke nusyuz isteri dan suami? Mari saya kongsikan.

Bila Yang Dikatakan Suami Nusyuz?

Kalau isteri isteri itu dianggap nusyuz bila dia tidak mentaati perintah suaminya, maka suami pula dikira nusyuz bila dia mengabaikan tanggungjawab yang telah diamanahkan kepada dirinya sebagai suami.

Apa tanda-tanda suami Nusyuz?

Nusyuz suami melalui percakapan;

– Suami boleh dikira nusyuz disisi syarak jika dia seringkali tidak mahu bercakap dengan isterinya dan bercakap kasar. Kasar disini bermaksud sering memanggil isteri dengan perkataan yang keji dan tidak sepatutnya. Dan ada ketika memberi gelaran yang jijik pada isteri dan mencarut dalam perbualan.

– Suami juga boleh dikira nusyuz jika dia mengarahkan isterinya untuk melakukan perbuatan yang bertentangan dengan hukum syarak. Contohnya, menyuruh isteri melacur untuk cari pendapatan. Nauzubillah.

Image may contain: one or more people, shoes and sky

Nusyuz suami melalui perbuatan;

– Suami dikira nusyuz bila dia langsung tidak melakukan hubungan kelamin dengan isterinya tanpa sebab yang dibenarkan oleh syarak. Bahkan lebih teruk bila dia berzina dengan wanita lain selain dari isterinya untuk puaskan nafsu.

– Paling dikira nusyuz bila suami bertindak kejam dan keras terhadap isteri seperti memukul, menarik rambut, menggigit dan lain-lain yang boleb datangkan kecederaan pada tubuh badan isteri. Kasihankanlah isterimu itu wahai lelaki.

– Nusyuz juga bagi suami yang tidak menyediakan nafkah yang sewajarnya dari segi makan minum, pakaian dan tempat tinggal kepada isteri tetapi menghabiskan duitnya kepada benda yang tidak berfaedah seperti membeli rokok. Mintak maaf, ini hakikat.

– Tidak memelihara kehormatan isteri juga boleh dikira sebagai nusyuz dimana sering membuka aib isteri tambah-tambah hal dalam kain. Dan nusyuz juga bagi suami yang berpoligami tetapi tidak berlaku adil terhadap isteri-isterinya.

Walaupun nusyuz suami ini tidak dituntut disisi undang-undang, tetapi dosanya amatlah besar disisi Allah kerana isteri itu adalah amanahnya yang paling besar. Saya sangat tidak bersetuju bila kaum suami asyik salahkan isterinya nusyuz sedangkan dia tidak semak kenusyuzan dia terlebih dahulu sebelum nak nusyuzkan isteri.

Follow dan Like Page ini untuk terus mendapat lebih info isu syariah.

Tuduh Isteri Nusyuz, Kau Pun Apa Kurangnya
Fahmi Ramli

Sumber: Fahmi Ramli

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

LIFESTYLE Sat, 1 Sep 2018

Whoops…Ini Tanda Kamu Sedang ‘Date A Playboy’

Lelaki Playboy. Pernahkah anda mengenal ciri-ciri Lelaki Playboy ? Jika tidak pernah jom ketahuinya di sini..

Fab Foodies! Fri, 1 Jun 2018

冷冻蔬菜不健康?专家:营养价值可能胜过生鲜蔬果

许多人认为冷冻蔬菜保存期限较长,且廉价又不健康,然而国外许多研究显示,经过冷冻技术处理的蔬菜,反而可以把最多营养素、抗氧化物锁住,营养价值可能比不新鲜或冷藏蔬菜来得高!

Events Sun, 1 Jul 2018

Tolong Hentikan Perkahwinan Bawah Umur, Tiada Tempat Di Sini!

Selaras dengan manifesto kerajaan, beliau berkata, Pakatan Harapan akan menggubal undang-undang untuk menetapkan umur 18 tahun sebagai had umur minimum perkahwinan.

Fab Foodies! Fri, 15 Mar 2019
LIFESTYLE Sat, 17 Nov 2018

十个原因让你越睡越累!

当疲累的时候,我们会想睡,常常睡了一觉就觉得神清气爽、精神抖擞,但有人却「越睡越累」,然后「越睡越想睡」陷入一个消极的循环。

LIFESTYLE Sat, 9 Feb 2019

Elak Emosi Negatif Agar Hubungan Kekal, Ikuti Tips Ini

Jangan Bawa Balik Emosi Negatif Kerana Boleh Hantui Semua Ahli Keluarga, Ini Tips Untuk Mengelakknya Dari Berlaku

LIFESTYLE Wed, 3 Jul 2019

Tekan ‘Snooze’ Setiap Kali ‘Alarm’ Bunyi Bahayakan Diri!

Katanya Snooze nie membuat kite menipu badan sendiri hingga membahayakan diri ?

LIFESTYLE Thu, 16 Aug 2018

Pisang Hijau Ada Kelebihan Buat Kesihatan

Ini bukan bermaksud pisang hijau adalah pisang mentah. Pisang hijau ini pun mempunyai manfaat dan kelebihan untuk kesihatan.

LIFESTYLE Wed, 26 Jun 2019

最近的投资运势如何?

上班只能赚到死薪水,要累积财富就要靠投资;但投资有赚有赔,有时又觉得怕怕的不敢乱来。

LIFESTYLE Wed, 11 Jul 2018

Susah Bangun Pagi? Aplikasi Loceng Ini Boleh Bantu Anda!

Selama ni anda selalu snooze kan alarm bila tiba je waktu bangun kan? Bila dah terlambat, anda salahkan jam loceng pula. Cuba muat turun aplikasi ‘annoying’ ini, mesti dah tak lambat lagi!

| Live TV