Fab Foodies! By: SGMS Enal July 4, 2018 @ 11:48am

Tips Hilangkan Bau Tangan Pijar Dan Bau Hanyir?

Selepas siang ikan ada masanya tangan akan berbau hanyir ada juga yang berpijar. Ini dikongsikan petua yang dikongsikan oleh puan Yatie Eimra ini agak lain daripada yang lain.

Mari kita lihat perkongsian tips mudah yang hanya menggunakan ubat gigi dan garam sebagai bahan utama. Semoga bermanfaat!

Petua Hilangkan Bau Hanyir & Rasa Pijar Pada Tangan

Pernah tak masa tengah siang ikan/bersihkan ayam, kebetulan ada tetamu datang.. Walaupun dah basuh tangan dengan sabun, tangan masih tetap berbau hanyir.

Kadang² saya tengah siang ikan, time tu lah anak nak susu bagai.. Tak pun tengah menggunting cili kering, anak poo² pulak.. Kalau setakat pegang cili sikit², bolehlah lumur minyak pada tangan sebelum pegang cili. Tapi kalau dah banyak cilinya, tangan tetap terasa pijar. Kalau terkena mata pun dah terasa azabnya, ni kan pula nak sentuh anak kecik. Sebelum ni saya lumur garam je pada tangan untuk hilangkan hanyir & pijar. Tapi kena buat beberapa kali untuk pastikan bau hanyir/rasa pijar tu hilang.

Bagi yang ada anak kecik, pasti pernah alami masalah macam saya ni.. Hari ni saya nak share petua dapur untuk cepat hilangkan bau hanyir & juga rasa pijar. Kalau kat rumah ada ubat gigi yang dah tinggal sikit/dah nak habis tu, jom buat cara ni. Cuma perlukan 2 bahan je..

Bahan-bahan:

Ubat gigi
Garam

Cara-Cara:

1. Gunting tub ubat gigi, masukkan baki ubat gigi ke dalam bekas (sebaik²nya bekas bertutup supaya ubat gigi tak kering).

2. Tambahkan garam sehingga adunan menjadi seperti scrub. Kacau sebati. Siap!

Bila nak guna, hanya lumur bancuhan ubat gigi+garam ni. Gosok tapak tangan & biarkan seketika. Ia juga berkesan menanggalkan warna kunyit/pewarna makanan pada tapak tangan (utk hilangkan warna perlu lumur, gosok & basuh beberapa kali)

Nota Kaki
*biasa saya guna ubat gigi biasa je, ni kebetulan ada baki ubat gigi kayu sugi ?
*jangan gunakan ubat gigi jenis gel (kurang berkesan)
*kesan hilangkan pijar mungkin berbeza pada individu bergantung pada keserasian. Jika tangan masih terasa pijar, boleh juga sapukan susu pekat/minyak/vaseline/vicks/losyen/toner wajah (jenis beralkohol) pada tangan.

Pasti tiada lagi bau hanyir atau pijar ditangan selepas ini. Nak siang-menyiang pun dah jadi lebih mudah dan gembira

Sumber- Yatie Eimra

 
 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

LIFESTYLE Thu, 4 Oct 2018

Ismail, Fatimah Pilihan Nama Paling Popular Di Malaysia

Nama yang paling panjang tercatat untuk tahun lalu iaitu Princess Aura Nurr Ermily Amara Auliya Bidadari Nawal El Zendra Mohd Sufian.

LIFESTYLE Sun, 8 Sep 2019

Jika Guna Jeriji Ini Mungkin Dapat Selamatkan Nyawa Dalam Kebakaran

Tak sangka ada jeriji yang boleh selamatkan nyawa terutama masa kebakaran. Jom baca

Fab Foodies! Wed, 1 May 2019

McDonald’s Ramps Up Drive-Thru Business to Suit Consumers’ On-the-Go Lifestyles

It’s easier to buy food now without getting out of our cars.

LIFESTYLE Mon, 18 Jun 2018

Adorable Disney Yukatas Now For Sale

Blending urban and traditional cultures together effectively.

LIFESTYLE Sun, 5 May 2019

Penyakit Beguk Boleh Berjangkit Ke?

Ia boleh bertambah beng­kak jika berlaku aktiviti mengunyah, menelan dan bercakap.

LIFESTYLE Thu, 19 Sep 2019

Akibat Kalau Pasang ”Braces” Di Klinik Haram

”Kenapa Cari Penyakit Dik”

Fab Foodies! Sat, 7 Jul 2018

「喝水会胖」是真的?专家公布发胖「不能说的秘密」:老了

「喝水都会胖」是真的吗?常听到很多人说,我是易胖体质,连喝水都会胖……

LIFESTYLE Fri, 7 Sep 2018

Bosan Tersangkut Dalam Kesesakan? Cuba Aktiviti Ini!

Mati kutu dalam kesesakan trafik jadi nak buat apa? Ini sekadar pengkongsian yang boleh admin share

Fab Foodies! Fri, 4 Oct 2019

Lukis Air Kopi Gambar Yang Dipertuan Agong & Raja Permaisuri

Cantiknya hasil lukisan walaupun menggunakan minuman kopi

LIFESTYLE Wed, 25 Sep 2019

‘Top 5’ Bandar Terkaya Di Asia Tenggara Termasuk Kuala Lumpur

Wow tak sangka Kuala Lumpur tersenarai ya dalam senarai ini

| Live TV