LIFESTYLE By: SGMS Enal October 23, 2018 @ 8:06am

Tips Penjagaan Kuku Buat Jangkitan Kulat Kuku

Kebersihan diri adalah satu perkara yang sentiasa perlu diberi keutamaan oleh sesiapa pun. Tambah-tambah lagi, dalam dunia yang penuh mencabar hari ini, kita amat bergantung kepada tubuh badan yang sihat. Paling penting untuk mencari duit setiap hari kan.

Bila sebuat tentang kebersihan diri dan tubuh banda yang sihat, ia termasuklah kebersihan dan kesihatan luar dan dalam. Luar seperti penjagaan rambut, muka, kulit badan dan kuku. Dalam pula tentulah kita tidak mahu dijangkiti penyakit yang berbahaya kan. Mcam sakit jantung dan lain-lain lagi penyakit berbahaya.

Kali ini Dr. Abdul Rahim nak berkongsi dengan anda mengenai penjagaan kuku supaya anda tidak menjadi mangsa penyakit kuku seperti gambar-gambar yang dikongskikan oleh beliau.

Jom baca perkongsian beliau di bawah, semoga bermanfaat.

ILMU PENYAKIT KUKU. Artikel 810.

“Pernah ke anda alami Jangkitan Kulat Kuku (Onychomycosis)? Rawat cepat kerana cepat melarat!!”

Cuba check kuku kaki tangan anda. Cantik tak? Atau hihihi.. Huduh ke? Berkulat ke? Atau out of shape?

A. Jangkitan kulat kuku jari/kaki ni menjadikan Kuku anda lebih kuning ke perang dan kehitaman, menebal, rapuh dan pecah, berigi dan struktur normal kuku terbantut. Huduh rupa kuku anda tu…hihihi. Ada seperti sisa/habuk dibawah kuku tersebut lalu kuku terpisah dari kulit jari / kaki.

2. Doc nak habaq kepada uoll yang Kulat menjangkiti kuku anda disebabkan oleh:

a. Bila ada luka pada kuku.

b. Pakai kasut yang ketat, kuku panas berkuap, lembab dan berpeluh.

c. Jari kaki/tangan berpeluh (pakai kasut/stoking dlm masa yg panjang. Kaki kurang Ventilation/ Kurang udara).

d. Kaki tangan yang sentiasa BASAH/LEMBAB menjalankan tugas dengan air/ kimia.

e. Immuniti anda rendah. Orang kencing manis kerap kena. Waspada tau!

f. Kuku kurang zat seimbang.

3. Peringatan:

Tau dak Allah ciptakan tissue kuku kita daripada sejenis protein yang kuat. KERATIN namanya. Tapi kulat kuku ni boleh ROSAKAN kuku anda.

Kulat kuku ni mudah berjangkit dari kuku ke kuku lain dengan cepat kalau tak diubati segera leh menyebabkan kuku terlekang daripada isi atau kerosakan kekal pada kuku anda. Kuku anda TAK COMEI le.

Rawatan.

1. Jangan simpan kuku panjang. Jaga kebersihan kuku.

2. Make sure jari kaki tangan kering bersih jika dibasahi air.

3. Kasut pastikan bersih dan stoking rajin-rajin le tukar. Jangan BUSUK HAPAK bau peluh kaki.

4. Pakai kasut yang ada edaran udara. Guna glove tangan kalau kerja dengan air/ kimia.

5. Makan ubat antifungus atau guna krim atau lotion fungus kuku amat terbaik.

6. Kalau kuku anda ROSAK TERUK, hihihi doc CABUT TERUS je, hihihi. KEJAMnya doc ni, hihihi. Kuku baru yang cantik tumbuh kembali.

JAGA KECANTIKAN DAN KESIHATAN kuku anda ya!!

Sumber: Siakap Keli

 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

LIFESTYLE Wed, 5 Dec 2018

2019年十二生肖流年运程:猴

猴(1944 / 1956 / 1968 / 1980 / 1992) 虽然今年为肖猴朋友的太岁相刑年+太岁相坡年,表示是非多,容易惹上意想不到的麻烦,带有轻微的犯太岁的意思,不过由于命宫中得到多颗吉星的照耀, 运势将大幅度彪升,凡事都能逢凶化吉,称心如意。 【事业运】 事业方面,今年可获得贵人指引提携,得以锦上添花。此外,今年肖猴的您将会成为焦点人物,所以必须勇于承担责任,展现潜力,以免令周围的人失望。不过,在工作上必须谨口慎言,以防泄漏商业秘密而自招败辱。 【财运】 财运方面相当畅旺,财源广进,会有多方面的收入。横财方面也不差,不时会有意外之财,但必须紧记钱财千万不可露眼,以免会有盗劫之灾。 【感情运】 感情方面因为人缘佳,所以进展也相当不错。今年容易遇到心仪的对象,可以放胆去追,成功率相当高。不过,今年宜多与家人乐聚天伦,以弥补家庭中的裂痕。 【健康运】 今年健康良好,但必须小心照顾家中老人健康,恐有孝服。 ✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿ 【幸运号码】 2525 、 1929 【开运颜色】 蓝色、紫色、粉红色 【开运贴士】 今年在初一、十五不妨吃斋。同时也建议多做善事或义工「施比受更有福」!   ■ 资料提供:风水达人何宜娟《猪年报喜2019己亥年开运大全》 ■ 您也可透过八度空间于2019年2月5日(年初一)中午12时观看电视版《丰衣足食己亥年》

Events Mon, 4 Jun 2018

Duit Raya! Penjawat Awam Selangor Dapat Satu Bulan Gaji

Beliau turut mengumumkan 10 peratus daripada bantuan khas kewangan itu akan disumbangkan kepada Tabung Harapan Malaysia dan ia hanya dikenakan kepada pegawai gred 44 ke atas.

FESYEN Wed, 27 Nov 2019

Disappointed; Fans Couldn’t Help But Felt Lady Gaga’s Make Up Line ‘Haus Labs’ A Major Let Down

After all those hypes, fans just couldn’t help but express their disappointment to the collection.

Fab Foodies! Tue, 20 Mar 2018

Chilli Crab Gelato: Yay or Nay?

What happens when sweet meets savoury? Will it be the best thing ever or our worst nightmares come true?

Fab Foodies! Mon, 19 Mar 2018

10 Tips Kurus Menjelang Hari Bahagia!

Kuncinya adalah konsisten, pasti impian korang untuk kurus tercapai! Apatah lagi sebagai pengantin baharu sudah tentu anda ingin kelihatan cantik dan menjadi tumpuan tetamu. Pastinya anda tidak mahu rasa rendah diri apabila tetamu memerhatikan penampilan anda seperti ‘tidak kena’ ataupun kurang.

Fab Foodies! Sat, 2 Mar 2019

跟情绪低落说掰掰!吃这4种食物……不怕变胖还更快乐

心情低落的时候,除了花钱买醉,找三五好友聚餐狂欢,其实还有更省钱又有效率的做法,不需要大吃大喝,只要吃对食物就能够让人心情愉悦,你知道吗?

LIFESTYLE Mon, 11 Dec 2017

Elak Tidur Waktu Malam Dengan Lampu Terbuka

Mengapa Anda Perlu Elak Tidur Waktu Malam Dengan Lampu Terbuka Dan Kaitannya Dengan Kanser

LIFESTYLE Wed, 19 Dec 2018
LIFESTYLE Mon, 13 Jan 2020

Apa Itu Insomnia & Cara Atasinya?

Jika anda ada tanda-tanda ini mungkinkah anda mengalami insomnia? Ini ada juga cara-cara untuk atasinya!

LIFESTYLE Tue, 8 May 2018

13个「闭上眼都能出国」的世界各国交界处

世界上的许多国家都会有和其他国家相邻,就像我国和泰国,因此会有「国界」的产生。外国媒体整理了几张很有意思的「国界」,一起来看看吧!

| Live TV