LIFESTYLE By: SGMS Enal October 23, 2018 @ 8:06am

Tips Penjagaan Kuku Buat Jangkitan Kulat Kuku

Kebersihan diri adalah satu perkara yang sentiasa perlu diberi keutamaan oleh sesiapa pun. Tambah-tambah lagi, dalam dunia yang penuh mencabar hari ini, kita amat bergantung kepada tubuh badan yang sihat. Paling penting untuk mencari duit setiap hari kan.

Bila sebuat tentang kebersihan diri dan tubuh banda yang sihat, ia termasuklah kebersihan dan kesihatan luar dan dalam. Luar seperti penjagaan rambut, muka, kulit badan dan kuku. Dalam pula tentulah kita tidak mahu dijangkiti penyakit yang berbahaya kan. Mcam sakit jantung dan lain-lain lagi penyakit berbahaya.

Kali ini Dr. Abdul Rahim nak berkongsi dengan anda mengenai penjagaan kuku supaya anda tidak menjadi mangsa penyakit kuku seperti gambar-gambar yang dikongskikan oleh beliau.

Jom baca perkongsian beliau di bawah, semoga bermanfaat.

ILMU PENYAKIT KUKU. Artikel 810.

“Pernah ke anda alami Jangkitan Kulat Kuku (Onychomycosis)? Rawat cepat kerana cepat melarat!!”

Cuba check kuku kaki tangan anda. Cantik tak? Atau hihihi.. Huduh ke? Berkulat ke? Atau out of shape?

A. Jangkitan kulat kuku jari/kaki ni menjadikan Kuku anda lebih kuning ke perang dan kehitaman, menebal, rapuh dan pecah, berigi dan struktur normal kuku terbantut. Huduh rupa kuku anda tu…hihihi. Ada seperti sisa/habuk dibawah kuku tersebut lalu kuku terpisah dari kulit jari / kaki.

2. Doc nak habaq kepada uoll yang Kulat menjangkiti kuku anda disebabkan oleh:

a. Bila ada luka pada kuku.

b. Pakai kasut yang ketat, kuku panas berkuap, lembab dan berpeluh.

c. Jari kaki/tangan berpeluh (pakai kasut/stoking dlm masa yg panjang. Kaki kurang Ventilation/ Kurang udara).

d. Kaki tangan yang sentiasa BASAH/LEMBAB menjalankan tugas dengan air/ kimia.

e. Immuniti anda rendah. Orang kencing manis kerap kena. Waspada tau!

f. Kuku kurang zat seimbang.

3. Peringatan:

Tau dak Allah ciptakan tissue kuku kita daripada sejenis protein yang kuat. KERATIN namanya. Tapi kulat kuku ni boleh ROSAKAN kuku anda.

Kulat kuku ni mudah berjangkit dari kuku ke kuku lain dengan cepat kalau tak diubati segera leh menyebabkan kuku terlekang daripada isi atau kerosakan kekal pada kuku anda. Kuku anda TAK COMEI le.

Rawatan.

1. Jangan simpan kuku panjang. Jaga kebersihan kuku.

2. Make sure jari kaki tangan kering bersih jika dibasahi air.

3. Kasut pastikan bersih dan stoking rajin-rajin le tukar. Jangan BUSUK HAPAK bau peluh kaki.

4. Pakai kasut yang ada edaran udara. Guna glove tangan kalau kerja dengan air/ kimia.

5. Makan ubat antifungus atau guna krim atau lotion fungus kuku amat terbaik.

6. Kalau kuku anda ROSAK TERUK, hihihi doc CABUT TERUS je, hihihi. KEJAMnya doc ni, hihihi. Kuku baru yang cantik tumbuh kembali.

JAGA KECANTIKAN DAN KESIHATAN kuku anda ya!!

Sumber: Siakap Keli

 

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

LIFESTYLE Sun, 24 Mar 2019

Kesalahan Bil Elektrik Melambung Tinggi Sebab Guna Aircond

Bila cuaca panas, pastinya orang ramai akan lebih suka duduk di rumah atau ditempat yang berhawa dingin. Malah dalam satu kajian yang dilakukan jumlah penggunaan penghawa dingin telah meningkat secara mendadak dari tahun ke tahun. […]

Fab Foodies! Wed, 6 Mar 2019

Buat Foodie Lovers, Kenali 5 Chef Instafemes Ini

Kalau korang nak tahu, akaun Instagram ini merupakan antara akaun Instagram masakan yang paling best, ini terbukti dengan para pengikut mencecah 1 juta. Jom, kita layan!

Fab Foodies! Thu, 15 Feb 2018

大马各籍贯华人年菜吃什么?

华人农历新年,是一家大小大团圆的好时刻。在马来西亚,我国华人至今仍然会延续祖籍,以各籍贯传统的方式庆祝新年。不同的籍贯会吃不同年菜,也有不同的意义。你对大马不同籍贯的年菜佳肴有多认识呢?

LIFESTYLE Thu, 1 Aug 2019

我最应该调整的坏习惯是?

十全十美的人不存在,但我们可以努力让自己越来越好,那你知道你最应该调整的是什么吗?

LIFESTYLE Wed, 15 Jan 2020

Kongsi Tips Kawal Suis Rumah Guna Suara

Ubah Sistem Elektrik Macam Rumah ‘Iron Man’, Lelaki Ini Kongsi Tips Kawal Suis Rumah Guna Suara

LIFESTYLE Mon, 24 Sep 2018

彩妆大师小凯101携全新彩妆品牌来马

相信大马人对小凯老师并不陌生,但这次他带着亲自研发的全新彩妆品牌来马,于10月1日进行唯一的一场见面会。

LIFESTYLE Sun, 26 Aug 2018

Selalu Terjaga Dari Tidur Di Waktu Tengah Malam

Amat penting untuk dapatkan tidur yang lena untuk kesihatan tubuh badan. Kurangkan stress dan amalkan gaya hidup yang sihat ya!

LIFESTYLE Fri, 16 Nov 2018

20 Tahun Berkahwin Masih Romantis, Apa Rahsia Mustapha Kamal?

Beriman suamimu maka berimanlah kamu. Ahli Syurga suamimu maka kamu juga ahli syurga. Begitulah sebaliknya…

Events Fri, 22 Mar 2019

Tak Perlu Terbang Jauh, Ayuh Raikan Festival Songkran Di Setia City Oval Lawn!

Jom meriahkan ‘perang’ air pada 13-14 April depan di Setia City Oval Lawn dengan kehadiran ramai artis popular antarabangsa dan tanah air!

| Live TV