Euforia Bola 2026
Hiburan By: Padin May 24, 2022 @ 1:40pm

“Selebriti Jadi Duta Produk Tak Boleh Overclaimed” – Paknil Mahu Rakan Artis Lebih Peka

“Setiap rakan artis yang jadi wajah sesebuah produk, tak boleh overclaimed. Kita harus ada pengetahuan mengenai produk yang dipromosikan.”

Itu merupakan pesanan pengacara terkenal, Datuk Aznil Nawawi atau Paknil kepada semua selebriti yang dilantik sebagai wajah atau duta kepada sesebuah produk.

Menurut Paknil, artis yang dilantik menjadi duta tidak seharusnya ‘overclaimed’ dan mengatakan produk yang dipromosikan boleh menyembuhkan sesuatu penyakit.

“Selebriti ada tanggungjawab besar. Mereka yang bergelar duta atau mengeluarkan produk (khususnya suplemen kesihatan) tidak boleh mengatakan produk mereka boleh menyembuhkan. Hanya ubat sahaja yang boleh menyembuhkan dan jika selebriti overclaimed, itu akan menyebabkan pesakit tak mahu jumpa doktor lagi.

“Saya hormati tindakan doktor pakar yang menegur kerana sekurang-kurangnya kita ada pemantau. Bagaimanapun, jangan hina selebriti kerana mereka perlukan sumber pendapatan menerusi pelantikan menjadi duta tetapi mereka harus ada pengetahuan mengenai produk serta kesannya.

“Saya juga berwaspada dan ambil tahu mengenai produk yang saya promosikan. Selaku duta suplemen kesihatan untuk syarikat Eskayvie, saya sering mengingatkan kepada semua pihak supaya jangan tinggalkan ubat doktor, jangan tak datang appointment hospital.

“Perkara ini tak boleh dibuat main, jadi jangan culas. Ubat tugasnya menyembuhkan, manakala suplemen pula tak boleh menyembuhkan, ia untuk mempercepatkan penyembuhan,” katanya.

Paknil ditemui di majlis sambutan Hari Raya dan pelancaran produk terbaharu Eskayvie, i-Qids, baru-baru ini.

Terdahulu, Pakar Perunding Perubatan dan Nefrologi Hospital Putrajaya, Dr Rafidah Abdullah tampil menegur penyanyi dan pengarah, Mawi berhubung iklan promosi produk kesihatan.

ARTIKEL BERKAITAN: “Kenapa Perlu Tipu Pesakit Kronik Saya?” – Promosi Produk Kesihatan, Dr Rafidah Tegur Mawi

Dalam pada itu, Aznil juga bersyukur kerana dirinya menjadi pilihan untuk menjadi wajah kepada sesuatu produk.

“Semenjak dahulu lagi, saya mempunyai prinsip tak akan promosi benda yang saya tak amalkan. Jadi, saya mencuba dahulu dan apabila saya sendiri yakin dengan suplemen ini, barulah saya bersetuju untuk menjalin kerjasama dengan mereka. Saya bersyukur kerana menjadi pilihan mereka untuk menjadi duta jenama. Rezeki ini datang sewaktu awal pandemik.

“Kalau saya bukan pengguna dan tak percaya dengan produk saya tak akan menjadi duta produk Eskayvie. Tambah pula, produk ini diformulasikan oleh Doktor Perubatan, Dr Syid Ayob yang pastinya arif berkenaan dos bahan aktif dan kesan setiap nutrisi yang disarankan,” katanya.

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Hiburan Fri, 28 Mar 2025

Keluarga Fattah Amin Terima Baik Kehadiran Amira Othman – “Mereka Restu & Sukakan Dia”

Keluarga Fattah Amin suka dan merestui hubungan bersama Amira Othman

Hiburan Fri, 18 May 2018

Big Bang’s Seungri is on Tinder?!

The app is kinda notorious for the wrong things man.

Featured Fri, 19 Jul 2024
Featured Sat, 6 Nov 2021

Wany Hasrita Nafi Bakal Tamatkan Zaman Bujang Dalam Masa Terdekat – “Kalau Sudah Ada Kad Jemputan, Barulah Kita Tahu”

Pelantun lagu Menahan Rindu, Wany Hasrita menafikan bakal menamatkan zaman bujangnya dalam masa terdekat selepas terdapat segelintir warganet mendakwa Wany bakal berkahwin dengan jejaka pilihan hatinya yang juga seorang juruterbang. Tegasnya, dia kini sedang sibuk […]

Hiburan Fri, 8 Jun 2018

环映制作公司隆重开幕!今年将拍两部电影

环映制作公司(K Production)正式开幕!多位本地艺人王骏、温绍平、陈美娥、曾维山、甘家麒等人均现身站台;同时,也宣布今年将开拍两部分别有王骏和陈美娥主演的电影。

Trending Fri, 9 Apr 2021

Cipta Sejarah Baru, K-Clique Jalin Kolaborasi Dengan…

Sejarah baru tercipta apabila kumpulan popular, K-Clique, kini menjalin kerjasama dengan syarikat jenama tempatan yang semakin meningkat naik iaitu Todak. K-Clique, kumpulan hip hop Malaysia yang dianggotai oleh lapan orang anak muda dari Kota Kinabalu, […]

error: Content is protected !!