Trending By: SGMS Faida June 11, 2018 @ 3:31am

Gempar! Kubur Dipenuhi Ular Berbisa Walaupun Arwah Seorang Dermawan

Kisah ini dikongsikan untuk peringatan bersama. Sesungguhnya, yang baik datang daripada Allah SWT dan yang jelik datang daripada kita. Sama-samalah kita bermuhasabah diri dari masa ke semasa.

Kisah mengenai nafkah untuk si isteri ini merupakan iktibar untuk para suami di luar sana agar tidak culas dalam menjalankan tanggungjawab.

Kisah benar mengenai seorang dermawan meninggal dunia dalam keadaan ngeri dan memalukan.

Tok siak buat pengumuman kematian seorang penduduk kampung pasir kasar.innalillahiwainnailaihirojiun. Muda lagi harun dah dipanggil Allah. Tinggal anak2 yang masih kecil dan isteri yang masih muda.

Segala persiapan berjalan dengan baik.alhamdulillah harun masa hayatnya tak kedekut. Suka tolong orang.semua menunggu di tanah perkuburan untuk urusan pengebumian Harun. Rata rata yang datang menangisi pemergian Harun kecuali isteri dan anak2 tenang sungguh mereka.

Perkara aneh berlaku dimana jenazah Harun sukar untuk dikebumikan.dalam liang nya penuh dengan ular2 berbisa yang entah dari mana datangnya.penghulu putuskan untuk panggil bomba menangkap semua ular2 tu. Allah maha kuasa , makin di angkut ular tu keluar dari liang makin banyak ada seolah tak habis.semakin banyak ada dalam liang tempat untuk kebumikan harun.semua kehairanan.

Kenapa jadi macamni sedangkan Harun seorang yang tidak tinggalkan solat.tidak kedekut dan rajin menderma. Harun ringan tulang dengan keluarga dan orang kampung. Dia anak muda yang di sukai.

Hari dah lewat.dari pagi sampai ke subuh esoknya belum selesai. Penduduk berbincang bagaimana nak selesaikan jenazah harun yang dah lama ni. Penghulu arahkan gali kubur lain.perkara sama juga berlaku malah lebih anih.ada ular berkepala babi.Allahuakbar.

Imam dan penghulu heret isteri arwah Harun untuk bertanya apakah perbuatan harun yang tidak d ketahui umum sepanjang hayatnya.

Isteri arwah harun buka cerita dalam tenang. Sejak dari mula2 Harun meninggal tak kelihatan lagi air mata Zawiyah mengalir.

“ Harun seorang yg baik dan suka berderma. Baik kepada ibu dan adik beradiknya. Baik kepada orang ramai tapi dia tidak berlaku baik kepada saya dan anak2. Sekali lagi saya tekan..dia tidak baik kepada saya dan anak2.

“ Harun tak bertanggungjawab. Dia abaikan nafkahnya kepada saya dan anak anak.katanya sebab saya dah banyak duit berbanding dia.

“ Padahal saya juga cukup makan. Duit yang saya dapat cukup untuk bayar bil elektrik , sekolah anak,makan pakai anak termasuk dia.

“ Saya tak pernah minta walau sekering apa pun poket saya , seperlu apa pun saya , saya tak pernah minta . Cukuplah dulu dia ucapkan pada saya “tak ada guna aku habiskan duit aku pada kamu.sedangkan kamu sudah punya wang!!”

“ 20 tahun saya hidup dengan arwah penuh rasa sabar dan tertekan. Dia baik layan saya tapi ketika dia dalam mood baik. Ada lah dalam 3 ke 4 jam seminggu dia baik. Selebihnya dia ikut rasa hati dan perasaan dia. Sakit tubuh badan dan hati saya tok.

“ Saya halalkan duit saya yang saya belanjakan untuk dia. Tapi saya tak akan pernah halalkan nafkah dari dia untuk saya dan anak yang dia tak tunaikan dengan baik. Kecuali dia tak berduit. Tapi saya tahu dia ada banyak duit hasil perniagaan dia. Itu kewajipan dia.

“ Saya juga tak halalkan setiap perkataan mencaci memaki terhadap saya dan anak sepanjang kami hidup bersama. Setiap tahun saya menanti Harun belanja saya dan anak2 untuk hari raya tanpa keluarkan duit dari poket saya.tak kesampaian tok…Dia dah dipanggil Allah,” katanya.

Sudah tentu Tok penghulu dan imam terkejut selepas mendengar luahan isteri Arwah.

“ Kami nampak dia baik dengan kamu. Kami tak sangka dia begitu. Kamu maafkanlah dia. Kata pak imam. Tapi zawiyah berkeras tidak mahu memaafkan harun. Biarlah Allah tentukan. Kami dah puas seksa,” katanya lagi.

Akhirnya semua memutuskan untuk kebumikan saja harun. Harun selamat dikebumikan dengan beratus ekor ular aneh yang berbisa.

Peringatan untuk lelaki.jangan ambil mudah nafkah dan layanan terhadap isteri. Allah telah berfirman dalam surah annisa.muliakan wanita kerana mereka adalah kaum yang lemah. Nafkah kepada anak dan isteri wajib.sekiranya isteri dan anak tidak halalkan perbuatan buruk kamu kepada nya maka sampai bila bila Allah melaknat kamu.

Walaupun isterimu seorang jutawan , tanggungjawabmu adalah wajib.kalau isterimu kata aku tak halal duit ku terhadap mu, maka haram atas kamu wahai lelaki.

Gambar ehsan FB: Kejadian di Turki ketika proses pemindahan kubur ke kawasan lain. Salah 1 kubur dipenuhi ular berbisa.

Wallahuaklam

Kredit: Ustaz Qordhowi

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Trending Mon, 14 Oct 2019

如果「憨豆先生」都有份参演好莱坞电影!

如果说,好莱坞的大片都由憨豆先生出演,到底会是怎样的呢?

Trending Fri, 29 Jun 2018

Anda Penggemar Sardin? Baca Ini!

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) menarik balik enam lagi jenama produk ikan sardin dalam tin dari pasaran iaitu Cinta, Sea Fresh, HS Brand, King Cup, Bintang dan TC Boy.

Trending Sun, 27 Oct 2019

Terpaksa Di Bedah Kos Cecah 17k – Mungkin Jangkitan Masa Cukur Bulu Ketiak!

Ingatkan Jerawat Biasa, Ketiak Lelaki Ini Terpaksa Dibedah, Kos Cecah RM17K

Trending Thu, 20 Sep 2018
Trending Thu, 9 Aug 2018

Pregnant 67-Year-Old Woman Ignores Doctors’ Pleas to Abort Twins

The woman had gotten pregnant through in vitro fertilisation.

Trending Tue, 24 Dec 2019

RM100,000 Could Be Fined If Caught Hawking Along The Traffic Lights, But This Shows How Bad Our Economy Is

If the root problem isn’t solved, treating its shoots won’t do the job.

Trending Sun, 5 Aug 2018

一则业配贴文赚408万「全球最强Instagram网红」是她!

网红力量有多可怕? Instagram 富豪榜上的第一名,一则贴文收入高达3,000 万元,大概是许多人几十年的薪水。

Trending Wed, 27 Jun 2018

Video of Rosmah Singing Ed Sheeran’s Perfect Going Viral

Oh, Najib also sang a couple of songs.

Trending Wed, 11 Apr 2018

Maut Akibat Buah, Awas Penggemar ‘Rockmelon’

Dilaporkan seramai tujuh orang maut dan keguguran selepas makan tembikai yang mengandungi bakteria listeriosis ini! Hati-hati semua…

Trending Sun, 29 Apr 2018

她将「15年老厢型车」改装超舒适跟狗狗环游世界

国外一名女子Marina Piro 亲手将一台老式的厢型车Pam 改装得超舒适,然后带着她的爱犬Odie 就这样四处旅行环游世界,并在IG 分享她的惬意生活让粉丝们羡慕不已,一起来看看她的旅程吧!

| Live TV