Trending By: SGMS Faida June 11, 2018 @ 3:31am

Gempar! Kubur Dipenuhi Ular Berbisa Walaupun Arwah Seorang Dermawan

Kisah ini dikongsikan untuk peringatan bersama. Sesungguhnya, yang baik datang daripada Allah SWT dan yang jelik datang daripada kita. Sama-samalah kita bermuhasabah diri dari masa ke semasa.

Kisah mengenai nafkah untuk si isteri ini merupakan iktibar untuk para suami di luar sana agar tidak culas dalam menjalankan tanggungjawab.

Kisah benar mengenai seorang dermawan meninggal dunia dalam keadaan ngeri dan memalukan.

Tok siak buat pengumuman kematian seorang penduduk kampung pasir kasar.innalillahiwainnailaihirojiun. Muda lagi harun dah dipanggil Allah. Tinggal anak2 yang masih kecil dan isteri yang masih muda.

Segala persiapan berjalan dengan baik.alhamdulillah harun masa hayatnya tak kedekut. Suka tolong orang.semua menunggu di tanah perkuburan untuk urusan pengebumian Harun. Rata rata yang datang menangisi pemergian Harun kecuali isteri dan anak2 tenang sungguh mereka.

Perkara aneh berlaku dimana jenazah Harun sukar untuk dikebumikan.dalam liang nya penuh dengan ular2 berbisa yang entah dari mana datangnya.penghulu putuskan untuk panggil bomba menangkap semua ular2 tu. Allah maha kuasa , makin di angkut ular tu keluar dari liang makin banyak ada seolah tak habis.semakin banyak ada dalam liang tempat untuk kebumikan harun.semua kehairanan.

Kenapa jadi macamni sedangkan Harun seorang yang tidak tinggalkan solat.tidak kedekut dan rajin menderma. Harun ringan tulang dengan keluarga dan orang kampung. Dia anak muda yang di sukai.

Hari dah lewat.dari pagi sampai ke subuh esoknya belum selesai. Penduduk berbincang bagaimana nak selesaikan jenazah harun yang dah lama ni. Penghulu arahkan gali kubur lain.perkara sama juga berlaku malah lebih anih.ada ular berkepala babi.Allahuakbar.

Imam dan penghulu heret isteri arwah Harun untuk bertanya apakah perbuatan harun yang tidak d ketahui umum sepanjang hayatnya.

Isteri arwah harun buka cerita dalam tenang. Sejak dari mula2 Harun meninggal tak kelihatan lagi air mata Zawiyah mengalir.

“ Harun seorang yg baik dan suka berderma. Baik kepada ibu dan adik beradiknya. Baik kepada orang ramai tapi dia tidak berlaku baik kepada saya dan anak2. Sekali lagi saya tekan..dia tidak baik kepada saya dan anak2.

“ Harun tak bertanggungjawab. Dia abaikan nafkahnya kepada saya dan anak anak.katanya sebab saya dah banyak duit berbanding dia.

“ Padahal saya juga cukup makan. Duit yang saya dapat cukup untuk bayar bil elektrik , sekolah anak,makan pakai anak termasuk dia.

“ Saya tak pernah minta walau sekering apa pun poket saya , seperlu apa pun saya , saya tak pernah minta . Cukuplah dulu dia ucapkan pada saya “tak ada guna aku habiskan duit aku pada kamu.sedangkan kamu sudah punya wang!!”

“ 20 tahun saya hidup dengan arwah penuh rasa sabar dan tertekan. Dia baik layan saya tapi ketika dia dalam mood baik. Ada lah dalam 3 ke 4 jam seminggu dia baik. Selebihnya dia ikut rasa hati dan perasaan dia. Sakit tubuh badan dan hati saya tok.

“ Saya halalkan duit saya yang saya belanjakan untuk dia. Tapi saya tak akan pernah halalkan nafkah dari dia untuk saya dan anak yang dia tak tunaikan dengan baik. Kecuali dia tak berduit. Tapi saya tahu dia ada banyak duit hasil perniagaan dia. Itu kewajipan dia.

“ Saya juga tak halalkan setiap perkataan mencaci memaki terhadap saya dan anak sepanjang kami hidup bersama. Setiap tahun saya menanti Harun belanja saya dan anak2 untuk hari raya tanpa keluarkan duit dari poket saya.tak kesampaian tok…Dia dah dipanggil Allah,” katanya.

Sudah tentu Tok penghulu dan imam terkejut selepas mendengar luahan isteri Arwah.

“ Kami nampak dia baik dengan kamu. Kami tak sangka dia begitu. Kamu maafkanlah dia. Kata pak imam. Tapi zawiyah berkeras tidak mahu memaafkan harun. Biarlah Allah tentukan. Kami dah puas seksa,” katanya lagi.

Akhirnya semua memutuskan untuk kebumikan saja harun. Harun selamat dikebumikan dengan beratus ekor ular aneh yang berbisa.

Peringatan untuk lelaki.jangan ambil mudah nafkah dan layanan terhadap isteri. Allah telah berfirman dalam surah annisa.muliakan wanita kerana mereka adalah kaum yang lemah. Nafkah kepada anak dan isteri wajib.sekiranya isteri dan anak tidak halalkan perbuatan buruk kamu kepada nya maka sampai bila bila Allah melaknat kamu.

Walaupun isterimu seorang jutawan , tanggungjawabmu adalah wajib.kalau isterimu kata aku tak halal duit ku terhadap mu, maka haram atas kamu wahai lelaki.

Gambar ehsan FB: Kejadian di Turki ketika proses pemindahan kubur ke kawasan lain. Salah 1 kubur dipenuhi ular berbisa.

Wallahuaklam

Kredit: Ustaz Qordhowi

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Trending Tue, 15 Sep 2020
Trending Mon, 11 Nov 2019

Lazada 11.11.19 Is Back, These Are The 11 Must Buy Deals You Should Definitely Purchase!

We list down these 11 super awesome items you should definitely BUY at Lazada 11.11!

Featured Fri, 18 May 2018

Asyik Berselfie, Bayi 10 Bulan Maut Terlepas Dari Gendongan Ibu

Ibu bapa terlalu leka berselfie, akibatnya bayi 10 bulan meninggal dunia.

Trending Wed, 18 Sep 2019

“Sampai Bila Nak Tunding Jari?”-Perang Jerebu Semakin Parah, Apa Solusi Malaysia Dan Indonesia?

Sampai billa rakyat Malaysia perlu menanggung derita akibat tindakan melampau negara Indonesia? 

Trending Wed, 24 Jul 2019

Logo Tahun Melawat Malaysia 2020 Diciplak Betul Ke?

Logo Tahun Melawat Malaysia 2020 Diciplak, Menteri Tampil Beri Penjelasan

Trending Mon, 28 Dec 2020
Featured Tue, 2 Feb 2021

“Saya Minta Maaf…” – Ustaz Ebit Lew Tak Dapat Teruskan Misi Bantuan Di Semporna

Sama sama kita doakan ustaz Ebit Lew terus diberi kekuatan. Hanya Allah yang mampu membalas kebaikannya❤️

Trending Wed, 5 Dec 2018

无头人存活15年?无头人真相曝光(真实存在)

说到头部绝对是人体十分重要的部位,而且一般来说头掉了就活不了。但是近期居然传出美国某位女子头和身体分开了,但是她依旧存活着甚至已经活了15年了,这是怎么回事呢?

Trending Sun, 25 Feb 2018

只用「日常物品」打造「名人时尚战袍」的神级变装术!

看过《魔法奇兵》(Buffy the Vampire Slayer)的你,大概都不会对Tom Lenk感到陌生!他从许多颁奖典礼、首映会和写真集里汲取灵感,只用家中可以找到的简单物品,和廉价商店出售的小东西,他就可重现出专业设计师手笔的潮服!

| Live TV