Trending By: SGMS Putri March 5, 2018 @ 9:33pm

Jangan Salah Bebel Anak, Silap-Silap Langsung Tak Dengar Kata!

Ibu bapa kuat membebel kerana anak degil dan tak mendengar kata? 

Mendidik anak menjadi satu cabaran yang besar bagi setiap ibu bapa. Tak dinafikan, setiap dari ibu bapa mempunyai cara tersendiri untuk mendidik anak-anak supaya mendengar kata dan patuh kepada mereka. Tidak terlepas, bebelan kepada anak jika mereka masih degil atau mengulangi kesalahan. Tipulah jika cakap tiada ibu bapa yang tidak bebelkan anak-anak mereka.

Namun pernah tak ibu bapa rasa, dah puas dileter anak aku ini, tapi perangai masih sama. Umpama, masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Langsung tak terkesan, malah makin menjadi-jadi.

Sebenarnya, nak bebel anak perlu ada cara. Jika salah bebel, anak boleh jadi negatif malahan lebih teruk lagi. Perkongsian oleh Doktor Taufiq Razif melalui laman facebook ini wajar dijadikan panduan oleh ibu bapa di luar sana. Bebelan positif adalah bebelan yang tidak menggunakan sumpah seranah dan label anak dengan sifat yang buruk.

 
Jom kita ikuti perkongsian doktor ini seperti di bawah. Semoga bermanfaat.

Teknik Membebel

Bila isteri saya kepenatan saya biarkan je dia bebel anak-anak asalkan berpada pada dan jaga bahasa supaya tak terkeluar doa doa yang tak elok untuk anak-anak.

 
Ada masanya, bebel tu jadi terapi juga untuk si dia kan.

Saya tak sarankan mak ayah bebel anak tapi secara realitinya amat jarang mak ayah yang tak bebel anak kan. Jadi mana-mana mak ayah nak bebel anak kena ada ilmu ni.

Nak bebel anak pun ada caranya. Salah cara bebel boleh jadi negatif anak tu nanti.

 
Cara yang salah :
Adik, kenapa pengotor sangat ni? Dah habis pakai baju tu letak elok-elok dalam bakul

Cara yang betul :
Adik, bila dah habis pakai baju tu letak dalam bakul terus SEBAB nanti senang mak nak cuci

Cara yang salah :
Kenapa adik pemalas sangat ni! Dah habis makan cuci la pinggan!

Cara yang betul :
Adik, kalau dah habis makan tu cuci la pinggan sebab tu la cara adik nak bantu Mak. Adik kan sayang Mak.

Nampak tak beza cara bebel kat atas?

1. Bebelan positif ni adalah bebelan yang tak guna sumpah seranah dan label anak dengan sifat yang buruk. Tak perlu cakap anak pemalas atau anak pengotor. Terus direct tegur je.

2. Kalau nak suruh anak buat apa pun walaupun hanya cuci pinggan, masukkan sekali SEBAB dan ALASAN kenapa dia kena buat semua tu. Yang anak jadi degil sebab kita suruh je anak buat benda tapi kita tak bagitahu pun SEBAB apa dia kena buat benda tu.

Amal je 2 benda ni dalam bebelan anda dan InsyaAllah anda akan nampak perlahan lahan perangai anak akan berubah jadi lebih taat dan mendengar kata.

 
Kredit: Siakap Keli

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Trending Sun, 7 Jun 2020
Trending Wed, 22 Jul 2020
Trending Thu, 11 Jan 2018

IKEA杂志广告能验孕?准妈妈才能有的隐藏折扣

一向非常「广告正确」的居家业者IKEA,近期以一则创新的「测试折扣」又引起大众关注!在一页广告IKEA所生产的婴儿床图案下方,竟然可以验孕,且只要检测为已怀孕,上方将浮现折扣的惊喜价。

Trending Mon, 15 Jan 2018

Tanah Jalan Semarak Di Serah Semula Oleh Synergy Promenade Kepada Felda

Synergy Promenade Serah Semula Tanah Jalan Semarak Kepada Felda

Trending Wed, 17 Oct 2018

美照都是骗人的!20张把网美呛爆的爆笑恶搞Cosplay照

来自雪梨的女演员Celeste Barber颠覆既有网美公式,用一系列仿效名模女星的拍照POSE,成为「非主流网美」。

Featured Sat, 27 Feb 2021

Pasangan Saintis Temui Penawar Covid-19 Terima Darjah Kebesaran

Nama pasangan suami isteri saintis Ugur Sahin dan Ozlem Turecis semakin mendapat perhatian ramai. Pasangan itu semakin dikenali kerana menjadi antara individu yang membangunkan vaksin COVID-19 yang pertama dengan keberkesanan tinggi. Susulan sumbangan mereka, Pejabat […]

Trending Wed, 7 Mar 2018

流浪汉「超励志爱情故事」别再自暴自弃了!

爱情总是发生得又快又急,让你还来不及顾及对方的现实因素,就已经被名为「爱情」的龙捲风给捲了进去。而在我们羡慕那些梦幻到不行的童话故事前,这样的爱情也降临在作家Emmy Abrahamson和Vic Kocula身上。

Trending Tue, 20 Mar 2018

Students Become Famous After English Video Project Goes Viral!

An English project suddenly became an international sensation.

Trending Wed, 13 May 2020

Malaysia Tidak Lupa Salur Bantuan Covid-19 Buat Palestin

Semoga anak-anak kecil dan saudara kita disana dilindungi selalu.

| Live TV