Trending By: SGMS Putri March 5, 2018 @ 9:33pm

Jangan Salah Bebel Anak, Silap-Silap Langsung Tak Dengar Kata!

Ibu bapa kuat membebel kerana anak degil dan tak mendengar kata? 

Mendidik anak menjadi satu cabaran yang besar bagi setiap ibu bapa. Tak dinafikan, setiap dari ibu bapa mempunyai cara tersendiri untuk mendidik anak-anak supaya mendengar kata dan patuh kepada mereka. Tidak terlepas, bebelan kepada anak jika mereka masih degil atau mengulangi kesalahan. Tipulah jika cakap tiada ibu bapa yang tidak bebelkan anak-anak mereka.

Namun pernah tak ibu bapa rasa, dah puas dileter anak aku ini, tapi perangai masih sama. Umpama, masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Langsung tak terkesan, malah makin menjadi-jadi.

Sebenarnya, nak bebel anak perlu ada cara. Jika salah bebel, anak boleh jadi negatif malahan lebih teruk lagi. Perkongsian oleh Doktor Taufiq Razif melalui laman facebook ini wajar dijadikan panduan oleh ibu bapa di luar sana. Bebelan positif adalah bebelan yang tidak menggunakan sumpah seranah dan label anak dengan sifat yang buruk.

 
Jom kita ikuti perkongsian doktor ini seperti di bawah. Semoga bermanfaat.

Teknik Membebel

Bila isteri saya kepenatan saya biarkan je dia bebel anak-anak asalkan berpada pada dan jaga bahasa supaya tak terkeluar doa doa yang tak elok untuk anak-anak.

 
Ada masanya, bebel tu jadi terapi juga untuk si dia kan.

Saya tak sarankan mak ayah bebel anak tapi secara realitinya amat jarang mak ayah yang tak bebel anak kan. Jadi mana-mana mak ayah nak bebel anak kena ada ilmu ni.

Nak bebel anak pun ada caranya. Salah cara bebel boleh jadi negatif anak tu nanti.

 
Cara yang salah :
Adik, kenapa pengotor sangat ni? Dah habis pakai baju tu letak elok-elok dalam bakul

Cara yang betul :
Adik, bila dah habis pakai baju tu letak dalam bakul terus SEBAB nanti senang mak nak cuci

Cara yang salah :
Kenapa adik pemalas sangat ni! Dah habis makan cuci la pinggan!

Cara yang betul :
Adik, kalau dah habis makan tu cuci la pinggan sebab tu la cara adik nak bantu Mak. Adik kan sayang Mak.

Nampak tak beza cara bebel kat atas?

1. Bebelan positif ni adalah bebelan yang tak guna sumpah seranah dan label anak dengan sifat yang buruk. Tak perlu cakap anak pemalas atau anak pengotor. Terus direct tegur je.

2. Kalau nak suruh anak buat apa pun walaupun hanya cuci pinggan, masukkan sekali SEBAB dan ALASAN kenapa dia kena buat semua tu. Yang anak jadi degil sebab kita suruh je anak buat benda tapi kita tak bagitahu pun SEBAB apa dia kena buat benda tu.

Amal je 2 benda ni dalam bebelan anda dan InsyaAllah anda akan nampak perlahan lahan perangai anak akan berubah jadi lebih taat dan mendengar kata.

 
Kredit: Siakap Keli

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Trending Sun, 7 Oct 2018
Trending Tue, 16 Jun 2020

KFC Benarkan Semula Makan Di Restoran

Berita baik untuk untuk penggemar makanan segera KFC! Perkhidmatan makan di premis atau dine-in kini sudah dibuka semula di semua restorannya di seluruh negara. So senang lah nak makan KFC lepas ini kan? KFC menjelaskan […]

Trending Tue, 28 May 2019

胖不是你的错!肥胖还有等「坏基因」也会遗传

健康的身体人人都希望有,但您知道吗?高度近视、喝水就会胖、明明体重正常却有高血脂、恼人的过敏等症状,都很有可能是父母遗传给您的!

Trending Mon, 8 Oct 2018

唐老鸭84岁生日周边商品满出来!

今年9月6日正是唐老鸭的84岁生日,迪士尼因此推出众多周边商品,绒毛抱枕到录音带行动电源,至今都还买得到唷!

Trending Mon, 11 Jan 2021
Trending Thu, 15 Mar 2018

KLIA2 Implements Self Baggage Drop To Ease Drop Off Time

KLIA2 has a new facility for all passengers which will help save lots of time during the baggage drop off process.

Trending Wed, 17 Jul 2019

“Gotta Tapao Them All” — Every Sabahan and Sarawakian to Gardenias Before Flying Back From Peninsular

Apparently Uncle Slocumm’s recipe is considered a luxury in East Malaysia? Are the rumours trumors?

Trending Tue, 30 Jul 2019

17 Maut, Pesawat Tentera Pakistan Terhempas

Pesawat Dilaporkan Terhempas Di Kawasan Perumahan

Trending Tue, 21 Jul 2020
Trending Mon, 7 Dec 2020

| Live TV