Trending By: SGMS Putri March 5, 2018 @ 9:33pm

Jangan Salah Bebel Anak, Silap-Silap Langsung Tak Dengar Kata!

Ibu bapa kuat membebel kerana anak degil dan tak mendengar kata? 

Mendidik anak menjadi satu cabaran yang besar bagi setiap ibu bapa. Tak dinafikan, setiap dari ibu bapa mempunyai cara tersendiri untuk mendidik anak-anak supaya mendengar kata dan patuh kepada mereka. Tidak terlepas, bebelan kepada anak jika mereka masih degil atau mengulangi kesalahan. Tipulah jika cakap tiada ibu bapa yang tidak bebelkan anak-anak mereka.

Namun pernah tak ibu bapa rasa, dah puas dileter anak aku ini, tapi perangai masih sama. Umpama, masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Langsung tak terkesan, malah makin menjadi-jadi.

Sebenarnya, nak bebel anak perlu ada cara. Jika salah bebel, anak boleh jadi negatif malahan lebih teruk lagi. Perkongsian oleh Doktor Taufiq Razif melalui laman facebook ini wajar dijadikan panduan oleh ibu bapa di luar sana. Bebelan positif adalah bebelan yang tidak menggunakan sumpah seranah dan label anak dengan sifat yang buruk.

 
Jom kita ikuti perkongsian doktor ini seperti di bawah. Semoga bermanfaat.

Teknik Membebel

Bila isteri saya kepenatan saya biarkan je dia bebel anak-anak asalkan berpada pada dan jaga bahasa supaya tak terkeluar doa doa yang tak elok untuk anak-anak.

 
Ada masanya, bebel tu jadi terapi juga untuk si dia kan.

Saya tak sarankan mak ayah bebel anak tapi secara realitinya amat jarang mak ayah yang tak bebel anak kan. Jadi mana-mana mak ayah nak bebel anak kena ada ilmu ni.

Nak bebel anak pun ada caranya. Salah cara bebel boleh jadi negatif anak tu nanti.

 
Cara yang salah :
Adik, kenapa pengotor sangat ni? Dah habis pakai baju tu letak elok-elok dalam bakul

Cara yang betul :
Adik, bila dah habis pakai baju tu letak dalam bakul terus SEBAB nanti senang mak nak cuci

Cara yang salah :
Kenapa adik pemalas sangat ni! Dah habis makan cuci la pinggan!

Cara yang betul :
Adik, kalau dah habis makan tu cuci la pinggan sebab tu la cara adik nak bantu Mak. Adik kan sayang Mak.

Nampak tak beza cara bebel kat atas?

1. Bebelan positif ni adalah bebelan yang tak guna sumpah seranah dan label anak dengan sifat yang buruk. Tak perlu cakap anak pemalas atau anak pengotor. Terus direct tegur je.

2. Kalau nak suruh anak buat apa pun walaupun hanya cuci pinggan, masukkan sekali SEBAB dan ALASAN kenapa dia kena buat semua tu. Yang anak jadi degil sebab kita suruh je anak buat benda tapi kita tak bagitahu pun SEBAB apa dia kena buat benda tu.

Amal je 2 benda ni dalam bebelan anda dan InsyaAllah anda akan nampak perlahan lahan perangai anak akan berubah jadi lebih taat dan mendengar kata.

 
Kredit: Siakap Keli

| Live TV

| ARTIKEL Xtra

Trending Thu, 2 Sep 2021

Sebanyak RM99.4 Bilion Dikreditkan Kepada Pencarum i-Lestari, i-Sinar & i-Citra

Setakat 19 Ogos, pengeluaran kumulatif i-Citra yang diluluskan adalah sebanyak RM20.2 bilion!

Trending Tue, 22 Oct 2019
Trending Tue, 16 Jun 2020
Trending Thu, 21 Jun 2018

Harga RON 95, Diesel Kekal

Menteri Kewangan Lim Guan Eng mengumumkan peruntukan sebanyak RM3 bilion subsidi untuk RON95 dan diesel, bagi memastikan harga bahan api ini diapungkan di pasaran.

Trending Wed, 9 Jan 2019

2 Anak Mandi Darah, Lidah Kelu Tak Terkata

“SEBAIK lelaki itu beredar saya masuk semula ke dalam bilik tidur, dan terkejut melihat keadaan mereka berlumuran darah di kepala dengan kesan kelar dan tetak di atas katil sudah tidak bernyawa.”

Trending Mon, 15 Mar 2021

“Apa Yang Berlaku, Saya Tak Perlu…” – Persembahan Peluang Kedua AJL35 Dapat Kritikan & Trending Di Twitter, Ini Respons Nabila Razali

“Alhamdulillah, berakhir juga malam ni. Dah selesai. Walaupun berlangsung tak seperti saya jangkakan, saya gembira dengan apa jua yang telah saya sampaikan malam ini,” kata penyanyi Nabila Razali mengenai persembahannya di pentas Anugerah Juara Lagu […]

Featured Mon, 12 Apr 2021

Benzoloo, Jonathan Tse Kini Semakin “Bebas”..

Kredibiliti muzikal dalam diri dua penyanyi, Benzooloo dan Jonathan Tse tidak perlu disangkal semakin terbukti berada dalam kelas tersendiri. Kini mereka tampil bergabung menerusi lagu terbaru berjudul Bebas. Bebas adalah lagu kedua kerjasama mereka selepas […]

Trending Tue, 10 Mar 2020

Disambar api lilin kek hari jadi, mimpi ngeri buat remaja ini!

Hadiah hari jadi yang tidak dapat dilupakan

Trending Thu, 25 Jul 2019

4 Tabiat Ibu Bapa Yang Boleh Menghalang Kreativiti Anak-Anak

Mula jadikan rumah dan diri anda sebagai salah satu persekitaran yang boleh menyokong kreativiti anak anda

| Live TV